Hastighetsmätning
Det finns en mätteknisk aspekt på detta med vilken hastighet man har. För det första så mäter inte hastighetsmätaren hasighet! Den mäter i de allra flesta fall varvtalet på utgående axeln från växellådan eller något motsvarande. Sedan är skalan på mätaren graderad så att det på ett ungefär motsvarar hastigheten.
Det tekniska kravet på hastighetsmätaren i fordon (i alla fall bilar och mc, övriga vet jag inte) är att felet ska ligga innom 0% - +20%. Dvs hastighetsmätaren får inte visa för lite men den får visa upp till 20% för mycket! Det betyder att när hastighetsmätaren visar på 90 km/h så kan din verkliga hastighet vara vad som helst mellan 75 km/h och 90 km/h!
Nu är det i praktiken inte riktigt så illa men nästan.
Men detta betyder att man i princip inte kan säga något om sina medtrafikanters verkliga hastighet utifrån vad den egna hastighetsmätaren visar, såvida man inte har ett bättre mätinstrument.
För att citera AB "Tänk vad en GPS kan vara användbar!".
Hastighetsmätningen i en modern civil GPSmottagare har i normala fall ett fel på ±0,2 km/h, ja jag har inte skrivit fel ±0,2 km/h. Det gäller inte riktigt alltid men det blir allt för teknisk för att ta upp här.
Jag har ingen egen bil sedan 3 år, jag kör enbart MC på sommarhalvåret. Jag har däremot hyrbil ganska ofta i jobbet och några gånger privat på vintern. Baserat på den högst ovetenskapliga statiskik jag har om noggrannheten hos moderna bilars hastighetsmätare så är felet i praktiken +5% - +10% med ett medelvärde på +8%. Så när hastighetsmätaren står på 90 så kör man i 82 - 86, troligen 83, men man kan inte veta om man inte har en bättre mätare eller har kalibrerat den man har. (En sådan kalibrering gäller då bara de däck som satt på när kalibreringen gjordes.)
Ett sätt att "kalibrera" hastighetsmätaren som jag använde innan jag köpte GPSmottagaren fungerar så här.
Mittlinjerna på vägarna är 3m och mellanrummen 9m (i tätbebyggt område, 50 km/h, är mellanrummen 3m). Avtåndet mellan 10 linjer är alltså 120m. I 70 tar det 6,25sek, i 90 4,8sek och i 110 3,9 sek. Med ett stoppur kan man mäta tiden med bra noggranhet. Åtminstånde i 70 och 90 betydligt bättre än hastighetsmätaren. Jag har uppskattat felet till ±1,5% med denna metod i 70 och 90. I 110 börjar mätfelen öka. I 120m går det också bra att hålla tillräckligt konstant hastighet.
Vad blir slutsatsen av allt detta mättekniska bludder. Jo, om du på 90-väg kör i 90 efter din hastighetsmätare och blir omkörd så är inte alla trafikmarodörer utan de har kanske på ett eller annat sätt en bättre mätning av sin hastighet.