Dubbla system är alltid knepigt: många paddlare kommer från båtlivet och rör sig hemvant med knop och distansminuter, ännu fler kommer från skog och fjäll och känner sig mest hemma med SI-enheter. När jag är ute och föreläser om navigation och sådant är det normalt stor övervikt för km-preferens.
Och trots sjöfartsbakgrund tycker jag att det är mera rimligt att vi som <a href="http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44210&highlight=v%E4gra+vara+sj%F6fart">är sjöfart</a> ansluter oss till SI-systemet än att "landkrabborna" lär sig gamla nautiska måttenheter. Sett i ett lite större sammanhang är distansminuter och knop föga mer än de trivsamt charmiga resterna av en gammal anakronistisk anglosaxisk imperiekultur med doft av blå uniformer, epåletter och Rule Britannia.
Vi har ju lärt oss leva utan fjärdingsvägar, famnar, tum, alnar, skrupler, skålpund, lod, tunnland, skäppor och mycket annat som genom åren förpassats till historien istället för att hållas vid liv som ett exkluderande språkbruk för invigda – och det finns till och med en km-skala på sjökorten numera.
Björn
Fast vid nygrader drar jag gränsen – hit men inte längre…
Och trots sjöfartsbakgrund tycker jag att det är mera rimligt att vi som <a href="http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44210&highlight=v%E4gra+vara+sj%F6fart">är sjöfart</a> ansluter oss till SI-systemet än att "landkrabborna" lär sig gamla nautiska måttenheter. Sett i ett lite större sammanhang är distansminuter och knop föga mer än de trivsamt charmiga resterna av en gammal anakronistisk anglosaxisk imperiekultur med doft av blå uniformer, epåletter och Rule Britannia.
Vi har ju lärt oss leva utan fjärdingsvägar, famnar, tum, alnar, skrupler, skålpund, lod, tunnland, skäppor och mycket annat som genom åren förpassats till historien istället för att hållas vid liv som ett exkluderande språkbruk för invigda – och det finns till och med en km-skala på sjökorten numera.
Björn
Fast vid nygrader drar jag gränsen – hit men inte längre…