Fårskinn som liggunderlag?

Jag vet inte vad det är för fårras du talar om men ihåliga fårhårstrån låter intressant, var får du tag på dem?
Du verkar inte sovit på renfällar, men en av besvärligheterna med dem vintertid är att hålla dem torra.
Stoppningsfaktorn på ett skinn, oavsett djur är ringa......
Så med din prissenan på ärten känslighet kanhända du borde satsa på mjukare underlag eller stugboende med madrass......

Jag vet inte vad det är för fårras du talar om men ihåliga fårhårstrån låter intressant, var får du tag på dem?
Du verkar inte sovit på renfällar, men en av besvärligheterna med dem vintertid är att hålla dem torra.
Stoppningsfaktorn på ett skinn, oavsett djur är ringa......
Så med din prissenan på ärten känslighet kanhända du borde satsa på mjukare underlag eller stugboende med madrass......

Jag har lärt mig att allt ullhår är ihålig, därav isoleringseffekten och den snabba torktiden. Jag har även hört både sport och vildmarksfolk och hantverkare (som då jobbar i ull) berätta samma sak!

Min "prinsessan på ärten" känslighet är ju det som jag från början hade i tanken med min ursprungliga fråga - om det var nån som kunde hjälpa till med eller hade erfarenhet om ett fårskinns vikt och packningsegenskaper. Att ett fårskinn som allt annat blir blött och måste torkas vet jag om. Fördelen med ett fårskinn är just att det isolerar och torkar fort! Så fort jag har skaffat ett billigt skinn, kanske det på Ikea så kan jag berätta om mina erfarenheter :)

hmm, ullhår är ihålligt som ett rör därav isoleringsförmågan ull har. hur renhår ser ut vet jag inte men antar att det är samma (då ren används på ungefär samma sätt som ull).

Ull torkar snabbt så det torkar förmodligen fortare än soväcken om den oxå blir blöt.

Och jag ger inte mycket för coolness faktorn, utan jag går helt och håller för att det ska vara praktisk för mig :)

Den militära fjäll-utrustningen på 70-talet såg ut så här: (sommarversionen)
Renskinn, dunsovsäck, ett tygstycke som var ett halvt tält, vandringsstav, trangiakök, simpel
ryggsäck, jägarplåster, hacka eller spade, kåsa, torrfoder samt förståss stridssele och ak-4
-förmodligen även gasmask!

Senast ändrad:
Någon påstod att alla attirajler tillsammans vägde 36 kg. (låter mycket)
(men det kan nog stämma, när jag var ute civilt senare så vägde packningen 24 kg och då var jag inte beväpnad!)
Vi gick i 50 min pass , vilade i 10 min och avverkade ca 1,5 - 2 mil om dagen.
Vi rasterna var det anbefallt fotvård , eller åtminståne att ha fötterna i högläge.

Vi passerade andra fjällvandrare ibland, men de satt mest och vilade (solade).

Någon påstod att alla attirajler tillsammans vägde 36 kg. (låter mycket)
(men det kan nog stämma, när jag var ute civilt senare så vägde packningen 24 kg och då var jag inte beväpnad!)
Vi gick i 50 min pass , vilade i 10 min och avverkade ca 1,5 - 2 mil om dagen.
Vi rasterna var det anbefallt fotvård , eller åtminståne att ha fötterna i högläge.

Vi passerade andra fjällvandrare ibland, men de satt mest och vilade (solade).

Packningen jag hade i slutet av 80-talet när jag gjorde lumpen på Gotland vägde runt 30 kr utan vapen eller ammo! Jag bestämde mig redan då för att aldrig i livet släppa runt på så mycket igen när jag var ute i skogen! Nu har jag förra året uppgraderat (eller ska jag säga nedgraderad) packning jag hade sen tiden efter lumpen, som då vägde ca 20 kg, till nuvarande ca 10 kg!

Att gå intill 2 mil om dagen är inte speciellt svårt om man bara vilar regelbundet och tar hand om sina skor och fötter! Själv kan jag i moderat kuperad skogsterräng ta mig fram ca 2 mil på ca 8 timmar, inkl en del pauser (har testat)! Men då är jag trött i fötterna efteråt. Mer realistiskt om man ska ha tid och njuta är att knata på i ca 1,5 mil med pauser på motsvarande ca 8 timmar. Alltså gå långsammare :)

När jag som tonåring gick i svenska fjällen så gick vi kanske som mest 1 mil om dagen och knappt det ens en gång!

När våra barn var små

hade vi ofta minsta barnet sovande på ett fårskinn både i pulka, barnvagnsinsats, och i tält. Funkade bra. Föreslår att du bara har fårskinnsfäll under axlarna ovanpå ett vanligt liggunderlag..

Thure

Vi hade inga fysiska problem- vi var vältränade. Fick någon problem med skoskav då hade han inte roligt.
I stort kändes det mera som semester jämfört med de andra strapatserna vi fick jävlas med.

Ska jag ge ett exempel?:
Väckning 23:00 i tältet. Nattorintering i skogen utan ficklampa -pågick hela natten.
När morgonen kom och vi var lagomt möra i benen så började själva övningen:
-Språngmarsh 4,5 mil med full stridspackning!
Gruppvis tävlan ......packningsfördelning beroende på om någon knäar! -gissa om det förekom skoskav !!

hmm, ullhår är ihålligt som ett rör därav isoleringsförmågan ull har. hur renhår ser ut vet jag inte men antar att det är samma (då ren används på ungefär samma sätt som ull).
[/QUOTE

Vill helst inte vara en messerschmitt! Tyvärr, så är ullhår inte ihåliga som rör!
Isoleringsförmågan beror på andra egenskaper hos ullen. Tex. ullens elasticitet, krusighet och spänst vilket gör att ullen kan binda isolerande luft även när det blir fuktigt.

God tur!

Jo så har vi lärt oss engång. Rörformiga hår har Ren.

Våra fårskinn väger mellan 0,6 och 1,2 kg. Funkar bäst inomhus.

[/QUOTE

Vill helst inte vara en messerschmitt! Tyvärr, så är ullhår inte ihåliga som rör!
Isoleringsförmågan beror på andra egenskaper hos ullen. Tex. ullens elasticitet, krusighet och spänst vilket gör att ullen kan binda isolerande luft även när det blir fuktigt.

God tur!

Har inte hört just det om fårull, jag är bara glad att ullen fungerar som den gör :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg