farmors hemligheter

Tillverkarna väljer att energin kommer från kolhydrater och fett. Det gäller allt torrfoder. Skälet är att det är billigt i jämförelse med mycket kött. Jag är inte heller speciellt förtjust i näringssammansättningen men det finns inga alternativ förutom att komplettera själv.
Kan inte sammanfattas bättre - därav eget käk enligt ovan :). Bättre, lättare och billigare.

Hatar glutamat och behöver jag säga mer om Knorr.

Tomat har jag hört ska innehålla mycket glutamat, och parmesanost.

Använde några spaghetteria sist jag vandrade och de gav ändå rätt mycket energi om man åt en själv (mer än Real faktiskt). Perfekt att stå och svälla efter uppkokad kastrull i några minuter. Sedan innehåller de bara spår av kött, mest pastaskruvar och ostpulver. Har man med sig lite lufttorkad skinka är det rätt ok ändå.

Önskar jag hade kunskapen att blanda ihop torra bränslesnåla pastarätter själv att koka. Snabbmakaroner funkar inte, varken smak- eller näringsmässigt.

Önskar jag hade kunskapen att blanda ihop torra bränslesnåla pastarätter själv att koka. Snabbmakaroner funkar inte, varken smak- eller näringsmässigt.
Håller med - snabbmakaroner skulle jag nog inte få ner under dödshot. Pröva hårstunna äggnudlar, finns både från Balkan och Asien (de förra godare, tycker jag). Behöver bara kokas upp i en liten mängd vatten (spar bränsle), ställas åt sidan och svälla ett tag. När de är klara kan allt överskottsvatten vara uppsuget.

Själv tycker jag dock att couscousgryn, och än mer bulgurgryn, blir mycket godare, och godast om man smörfräser dem lätt hemma i en stekpanna, innan man packar ner dem (detta ökar ju också kalorihalten och förkortar svällningstiden). Bulgur sväller längre tid än couscous och kräver en grytmysare e.d. om det är kallt ute (eller några sekunder extra innan man lyfter kastrullen från brännaren), men ger i gengäld mycket snällare insulin- och sockerkurvor efter måltiden ;).

Alla tre varianter går att slänga ner direkt i allt från uppkokt pulversoppa till någon hemtorkad maträtt, bara man sörjer för tillräcklig vätskemängd för pastan/grynen att absorbera. Alla dessa sätt blir bränslesnålare jämfört med snabbmakaroner - dels genom att man "svällkokar", dels för att man slipper koka upp ett överskott av vatten, som man sedan bara häller bort (gäller inte nudlar i soppa e.d. såklart).

Ett litet mer bränslekrävande alternativ till pasta är basmatiris, som kokar på 10 minuter. Det smakar inte pest som snabbris och har exakt samma koktid som diverse små röda, svarta och skalade gröna linser (i det sistnämnda fallet - spana efter påsar med linshalvor).
Man kan alltså blanda färdiga portioner ris- och linsgryta hemma, inkl alla möjliga tillägg i form av torkade grönsaker, oliver, svamp, äppelbitar, kryddor, nötter, kokosmjölkpulver... etc (fast inte allt detta på en och samma gång, förståss :)).
Torkade räkor, torkad stekt lök, citronskal etc är också gott till, men mår bäst av att blandas i först när man tagit grytan från elden (räkor behöver dessutom blötläggas någon kvart - 20 min beroende på storleken).
Även här kan man korta koktiden litet (dock inte helt) och "svällkoka" maten färdig, om man har en bra grytmysare.

Fler knep av den sorten finns här.
Som gentjänst vill jag ha tips på var i Sverige man köper torkad getost ;).

Ja, jag läste det du skrev där och vart inspirerad, men sedan att översätta det till där min erfarenhetsnivå ligger nu så att man inte får med sig en massa smaklösa experimentpåsar när man som mest behöver maten...

Just att få bra smak på sakerna med olika gönsaker och kryddor i torkat skick är den stora utmaningen för mig tror jag. Det kommer kräva övning!

Bulgur tycker jag mycket om, inte minst koncistensen som är mättande och bra. Kommer definitivt användas nästa tur.

En annan variant jag gått och tänkt på är förberedda frukostpåsar med torrmjölk, mysli, hasselnötter, cornflakes och russin (och kanske lite nyponsoppepulver på det, varför inte?). Hett vatten på det sedan.

Hmm, nu har vi ju snott tråden från dess startare... men ok, i väntan på besked från Knorr:

Det stämmer att det kan vara lite svårare att pricka kryddning, vattenåtgång etc när man har med torkad mat att göra. Ett bra trick för min egen del har varit att inte röra ihop precis allt till en oprövad rätt i färdiga portionspåsar, utan ta med "nyckeltillsatser" separat: salt, kryddor, "redningar" som kokos- och torrmjölk etc, men även grynen och riset. Då kan man korrigera misstagen och lär sig snabbt proportionerna till nästa gång.
Dessutom kan man ju provlaga/provsmaka/rätta till hemma!
Torka grönsaker och frukt är både lätt och tacksamt, inte mycket till misstag man kan begå där.

Din musliblandning låter mums! Jag har dock aldrig testat att blanda i mjölkpulver och bara hälla på hetvatten - trodde mjölken skulle klumpa sig då. Berätta gärna, om jag haft fel!
Jag hade skippat de skrymmande cornflakesen, som blir mjukäckliga snabbt och inte ger så mycket långsiktig mättnad, och hällt i mer grova flingor, solrosfrön o.d. Men det är mest en smakfråga.
Själv tar jag mjölkpulver separat, då kan man blanda till en sats på kvällen och låta dra i nattkylan - smakar betydligt närmare "riktig" mjölk på morgonen. Lite mer grannlaga att värma, man får röra om så den inte bränns vid om man vill ha "musligröten" riktigt het. Men jag äter den mest kall, och då blir den goda mjölksmaken viktigare.

Senaste frukostvarianten har tillkommit av misstag - solrosfröna tog slut hemma, och jag hällde i min förtvivlan tahina på musliblandningen i stället. När jag rörde om, "impregnerades" flingorna och... blev permanent knapriga, med en härlig sesamsmak! Inte ens efter en längre stund i mjölkskålen blev de mjuksladdriga på vanligt vis. Effekten bygger på att tahina är hygroskopisk. Energi- och proteininnehåller ökar naturligtvis rejält med tahinainblandningen.

Skall snart testa denna power-frukost på min nära förestående hösttur :).

Senast ändrad:
Frukostblandningen blev väldigt nötig och grötig om det är någon som undrar. Receptet behöver filas på. Fast energi fanns det i den: lyckades gå 12km enbart på den, mellan Lida och Paradiset längs sörmlandsleden.:)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg