farmors hemligheter

Standardmat på mina turer är bl a Knorrs Spaghetteria. På kontinenten måste jag emellanåt proviantera och Spaghetteria hittar jag utan vidare i Schweiz. I Italien är det värre, däremot finns Risotteria i alla möjliga smaker, men med horribla koktider. Nyss upptäckte jag att det finns något som är bättre, nämligen diverse fylliga Knorr-soppor, speciellt en, Segreti della nonna, med pasta och bönor bl a och hyfsad proteinhalt, 15%. En påse väger 190 gram, mättar bra, koktid 5 minuter. Smakar dessutom bättre. Så hemkommen kollade jag om något liknande finns i butiken hemma men gäckades omedelbart; soppor säljs nästan enbart i mindre förpackningar, det är klent med proteiner och med innheåll öht. Finns verkligen inget liknande Segreti della nonna i Sverige eller hade jag otur med valet av butik?

Glutamat

Standardmat på mina turer är bl a Knorrs Spaghetteria. På kontinenten måste jag emellanåt proviantera och Spaghetteria hittar jag utan vidare i Schweiz. I Italien är det värre, däremot finns Risotteria i alla möjliga smaker, men med horribla koktider. Nyss upptäckte jag att det finns något som är bättre, nämligen diverse fylliga Knorr-soppor, speciellt en, Segreti della nonna, med pasta och bönor bl a och hyfsad proteinhalt, 15%. En påse väger 190 gram, mättar bra, koktid 5 minuter. Smakar dessutom bättre. Så hemkommen kollade jag om något liknande finns i butiken hemma men gäckades omedelbart; soppor säljs nästan enbart i mindre förpackningar, det är klent med proteiner och med innheåll öht. Finns verkligen inget liknande Segreti della nonna i Sverige eller hade jag otur med valet av butik?

Hatar glutamat och behöver jag säga mer om Knorr.

Måltidsersättning för viktnedgång brukar ha bra proteininnehåll men då även lite fett och kolhydrater.

Finns frystorkad kyckling att komplettera vanliga sopor med. Proteinbars finns i mängder.

Jag har en soppsmugglare som handlar i Norge, mer substans i norska påsar.

Håller med, finns betydligt större urval och många gånger bättre produkter norska butiker. Inte minst fabrikatet Toro har bra soppor.
Köper man soppor här hemma, kan man med ganska enkla medel få en buljongsoppa ex Meicana, Minestrone etc mer matig. Koka bara med 1dl röda linser eller småpasta.

Måltidsersättning för viktnedgång brukar ha bra proteininnehåll men då även lite fett och kolhydrater.

Finns frystorkad kyckling att komplettera vanliga sopor med. Proteinbars finns i mängder.

Jag vill förstås ha både proteiner och fett i min turmat. Protein får jag från många andra källor, förstås, mjölkpulvret till min müsli, nötter och proteinkakor. Utöver sju hela dagsportioner mat brukar jag ha med lite extra Gainomax och mjölkpulver ty motsvarande finns knappast att köpa i mina vandringsländer. På sommarens första tur, 19 dagar i Pyreneerna (med 11 fria övernattningar
och 3 på camping), hade jag med en hel del röda linser också, verkliga proteinbomber. När jag tittar på Knorr-sidan undrar jag om jag inte skulle satsa på en kombi av röda linser och en fetare soppa, t ex svampsoppan.

Jag har ofta samma problem som du, nämligen att jag är ute länge och vill kunna tilläggsproviantera på ett vikt- och näringseffektivt sätt.

Jag tycker det brukar vara lättare att hitta fett- och kolhydratrik än proteinrik torrproviant att köpa, så sist jag var ute bunkrade jag med ett överskott på sådant som äggpulver (50% protein), torkat renkött, tilläggstorkad parmaskinka (bägge ca 65% protein), och torkade räkor (96%!). Här finns knappt några kolhydrater - den återstående andelen utgörs av fett, varför kaloriinnehållet sjunker från äggen (570) via köttet/skinkan (kring 500) och till räkorna (320).

Jag rev med mig även ett visst överskott av kokosmjölkpulver - inte p g a särskilt hög proteinhalt, utan för att det är så energitätt (600-700 kcal/100 g beroende på fabrikat), gott och enkelt att berika nästan all lagad mat med, samt naturligtvis svårt att hitta i mellaneuropeiska småhålor.
Man kan också - om man nu inte vill satsa 10 min kokning på någon lokal linssort - reda med sojamjöl (37 g protein / 390 kcal/100g).

Jag kunde då lätt komplettera med lokala varor: massor av billiga valnötter (14 g protein / 670 kcal/100g), pumpafrön (30 / 620), mandel och solrosfrön, jordnötssmör (23/615), chalva (19 / 600), choklad (10 / 572) etc.
Samt naturligtvis sådant gott som är lättare att komma över än i Sverie: rökt fårost (mums), knastertorra korvar, äkta gräddpulver, fullfet torrmjölk...

Kolhydraterna var som sagt minsta problemet: bulgur och diverse andra gryn, sju sorters små snabbkokta linser, och till min stora glädje även en massa torkade grönsaker och torkad frukt. Dem hade jag torkat och tagit med ett överskott av, men det visade sig altså onödigt.

Jag torkar ju egna varmrätter, men allt ovan har sin tillämpning oavset om det skall komplettera egenhändigt lagad mat eller köpta påsar. Hoppas det kan vara till lite hjälp, i brist på farmors soppor ;). Dem har jag inte heller hittat i Sverige, men jag har mailat till Knorr - återkommer när/om de svarat.

Tillverkarna väljer att energin kommer från kolhydrater och fett. Det gäller allt torrfoder. Skälet är att det är billigt i jämförelse med mycket kött. Jag är inte heller speciellt förtjust i näringssammansättningen men det finns inga alternativ förutom att komplettera själv.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg