Farligt?

Det verkar som om olyckan där så tragiskt Kropp dog har fått upp folks ögon om att det faktiskt är rätt farligt att klättra, jag har sett flera diskussioner efter olyckan om att nu är det verkligen dags att tänka på hur utrustning reagerar på fall.
Klättring har inte blivit farligare! Aftonbladet och Expressen frågade tydligen polisen i området varför det inte förbjöds att klättra där.
Det händer inte alltför sällan att karbiner brister eller säkringar inte håller, det är till och med inte ovanligt att bultar rycks ut ur väggen.
Synd bara att det händer men vi tar alla en medveten risk när vi klättrar, olyckor kommer alltid att inträffa tyvärr.

Guest

Gäst
Nu får vi bara hoppas att massmedia inte driver någon sorts klättringsförbudskampanj i Sverige, eller att alla leder tokbultas av "säkerhetsskäl".
/Mattias

Kriken; sa:
...
Det händer inte alltför sällan att karbiner brister eller säkringar inte håller, det är till och med inte ovanligt att bultar rycks ut ur väggen.
...

Är det verkligen så som du skriver? Att en placerad kil eller kamkil floppar må vara vanligt, men är det även vanligt att utrustning så som karbiner och sägringar går sönder? Jag har inte hört om det tidigare i alla fall. När du säger att det är vanligt att bultar rycks lös menar du borr- eller blad-bultar då? Finns det dokumenterade fall av detta i sverige?

/Ulf

Jag har inte sett det med egna ögon men hört från flera att karbiner ibland går sönder, jag har dock inte hittat någon statistik som stödjer det.
Sen att friends inte fungerar som de ska kan ju diskuteras om den är korrekt använd o.s.v. men jag vet många som de släppt för.

Borrbultar har jag inte hört att de brister men bladbultar liknar ju kilar och kamsäkringar i att de är väldigt känsliga för hur de sätts. Jag har själv rippat en bladbult som satt på leden när jag föll, den satt (tydligen) inte så bra som jag antog. Att karbiner bryts undrar jag hur vanligt det är. Finns det statistik på området?

Kusligt

Karbinen måste väl brytas mot en kant för att den skall gå av så där tycker man. Jag har svårt att tro att en stängd karbin som belastas rätt och inte bryts mot någon punkt på berget skall fallera rakt av(om inte karbinen är välldigt välldigt gammal förstås). Det blir intressant att höra en slutrapport efter utredningen om olyckan.

karbinbrottet

Senaste informationen på http://www.cascadeclimbers.com tyder på att säkringen med karbinen som brast låg ganska långt in i sprickan (6-8 tum in) när den i efterhand togs ner. Karbinen låg troligen så att den dels kan ha tryckts upp mot klippan och att den dessutom låg emot klippan när fallrycket kom.

/Magnus

Här kommer vad jag tror är bästa statistiken för tillfället, jämförande med andra sporter, inte så pålitligt kanske men lite lustigt.
Schöffl V et al. Sports Med. 2010 Aug 1;40(8):657-79.

Bilagor

• klattringsrisk.jpg
    klattringsrisk.jpg
    62.6 KB · Visningar: 1,204
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg