Är vattenflaskorna/dunkarna transparenta eller iaf vita så ha dom exponerade för solljus.
Uv ljuset dödar.
Ger lite extra säkerhet för redan renat vatten och metoden går att använda för att döda virus och baciller men det tar lite tid.
.
Källa till det? Sådana utsagor bör följas av referenser, så att diskussionen kan fortgå, framför allt när utsagan är av den generaliserande sorten ovan.
UV ljus från solstrålning absorberas större delen av ozonlagret och den del som når jordytan är till större delen UVA strålning, som inte påverkar bakterier negativt.
Den strålning du är ute efter, UVC (enkelt uttryckt slår UVC-strålningen sönder DNA och därmed förstör den cellers möjlighet att fungera) återfinns i väldigt liten del vid jordytan och tar sig inte igenom vanligt glas, men jag är osäker på plastmaterial. (Jag hänvisar till wikipedia,
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet, i brist på vettigare källa, men som ger en överblick över ämnet).
Oavsett ställer jag mig starkt kritisk till att vatten som förvaras i klara eller ljusa plastförpackningar skulle få bättre hållbaret, snarare tvärt om, då solljuset skulle värma vattnet och ge en gynnsammare livsmiljö för de flesta mikroorganismer. Givetvis avser jag mikroorganismer i vatten av typen brunnsvatten eller bäckvatten, när det gäller organismer som lever i heta källor skulle troligtvis reproduktionen avta om man förvarade vattnet i klar plastförpackning i solljus, eftersom vattentemperaturen skulle minska från det att man tog upp volymen från källan. Dock har jag ingen källa på den funderingen, och det är relativt irrelevant för diskussioner om dricksvatten.
Om man känner sig osäker på vattenkvalitén där man befinner sig till den grad att vattenkvalitén påverkar upplevelsen (att man känner sig obekväm) eller att man misstänker att det är vattnet som är orsak till mag/tarmproblem, så bör man rena sitt vatten. Detta görs bäst genom för ändamålet producerade filter eller genom att tillsätta vattenreningspreparat till vattnet. Allt beroende på omståndigheter och geografisk situation. I min källare sitter till exempel kalkfilter, för att höja pHvärdet i vattnet, för att i sin tur minska utfällningsrisk i våra kopparrör. Koppar är som alla säkert vet, giftigt, men i normala fall har det mindre akuta biverkningar, som att ge gröna toner i ljust hår när man duschar till exempel.
Vänligen,
Negativ