• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Får man välja vad man vill göra i lumpen?

Unga allt fetare - En av tio orkar inte gå två kilometer snabbt

Statistiken från pliktverket är ju bara lovande för de som säljer produkter mot övervikt!

"BMI är nu uppe över 23, trots att de verkligt överviktiga inte längre mönstras och de som har ett BMI över 30 bara behöver skicka in ett intyg för att slippa komma.
– Både längd och vikt ökade till mitten av 90-talet, noterar Ingvar Ahlstrand. Sedan dess är det bara vikten som ökat."

http://www.pliktverket.se/templates/pvPage____842.aspx
 
själv så tyckte jag att mönstringen gick enligt mina planer, blev antagen som ytbärgare med en frivillig ansökan till FJS, efter andra mönstring blev jag antagen och gjorde GU 90-91 med trevliga och kompetenta befäl tillsammans med motiverade och bra killar i samma ålder.. har bara positivt att säga.


sååå... en skräckhistoria och en solskens-dito, vilken är sann?.. båda men det betyder egentligen inget.. tyvärr känns det som att värnförmånen är lite som lotteri på de mindre prioriterade tjänsterna.
 
"På min tid blev man karl genom att göra lumpen eller att vägra göra den. Vad ska det bli av er?"

kvinna?
 
Under grundutbildningen hade jag kadetter som utsrålade osäkerhet.
Gruppen efter hade fänrikar och såvitt jag kunde se fick de mycket bättre utbildning.

Finns säkert bra kadetter också, men vilka befäl man får spelar nog stor roll för hur utbildningen blir.

Generellt tyckte jag att fänrik och uppåt hade fötterna på jorden och sunt förnuft medans kadetter och lägre oftsast var osäkra sprätthöns som helatiden var tvugna att bevisa att de var bäst, vilket de inte var.
 
hegeland; sa:
Ja, alltså att man inte välja fritt hur som helst är ju självklart. Men om man liksom kan välja inriktning (typ soldat eller underrättelsetjänst) eller liknande? Jag frågar för en jag känner, själv blev det vapenfri tjänst (kommer ej ihåg hur det gick till).

Åtminstone när jag mönstrade så var det så att om man ville ha vapenfri tjänst så kunde de inte neka en det.

Men de är ju listiga. Jag ville ha vapenfri och sa det, men naturligtvis började inskrivningsförrättaren trixa och tjafsa för att lura iväg mig till Boden eller nåt sånt. Ungefär "det finns inga vapenfria platser kvar så välj en riktig nu.." Men man måste ju veta sina rättigheter.. :) Jag *slapp* lumpen helt.

Och blev man ändå.

MVH
 
Bli inte helt avskräckt...

Några vettiga svar fick du, men här kommer ett till.
Jag mönstrade 2001, och efter genomförd mönstring fick jag träffa en sk handläggare, som skulle placera mig.
han hade baserat på mina resultat och övriga önskemål tagit fram en lista på ca 30 olika utbildningar jag kunde välja fritt mellan, så jag hade massor att välja på.
Det enda som var lite besvärande var att han lade stor press på att jag skulle välja en befälsutbildning, de behövde på den tiden fler kvinnliga befäl på stridande befattningar med höga styrkekrav, framförallt inom Armén...
Jag nappade inte, något jag ångrar idag.
Hamnade till slut i skövde, på Pansar-Närskydd, och trivdes som fisken i vattnet. Visst har man hört många historier om folk som inte fick något vettigt att göra alls under sin värnpliktstid, men lika många får en fantastisk utbildning...
Mitt tips är att din kompis med hjälp av tex hemsidor som lumpen.nu i förväg samlar på sig info om vad han vill göra, och vart och står på sig mot handläggaren. Om platsen inte finns ledig går det inte att göra något åt men om man är säker på sin sak blir det lättare.och tänk på att ju bättre man gör i från sig undrer mönstringen desto högra krav kan man ställa.
Tänk också på att visa utbildningar kräver specialmönstringar (Jägarutbildningarna, ubåtstjänst mm)lycka till..../Vewe
 
Re: Bli inte helt avskräckt...

onyxea; sa:
Det enda som var lite besvärande var att han lade stor press på att jag skulle välja en befälsutbildning, de behövde på den tiden fler kvinnliga befäl på stridande befattningar med höga styrkekrav, framförallt inom Armén...
Vewe

Välkommen hit Veronica.
Har de ändrat reglerna nu? På min tid fick tjejer/kvinnor inte göra lumpen som annat än befäl, mucka som menig var otänkbart.
Jag vet inte om det var skrivna regler, men det var det som gällde.
Varför ångrar du beslutet ifall du trivdes?
 
Tack för alla svar, nu går vi ut i naturen!

Tack för alla svar! Det här med lumpen tycks (nästan) alla ha en åsikt om. Har just varit ute på Bottenhavet och i jämtlandsfjällen, samt fiskat i Trondheimsfjorden (gud vad skrytsamt det lät!) så jag inte kunnat vidarebefodrat alla era tankar förrän nu. Min kompis tackar och bockar! :)
 
soderkisen; sa:
Kan väl tilläga att mannen bakom inskrivande var måttligt glad när jag valde. Han tyckte nämligen att jag hade en utomordentlig befälslämplighet och förstod inte alls varför jag inte ville ha en sådan tjänst. Han tyckte nog jag hade min framtid utstakad inom det militära. Haha...

He He. Var i samma sits. De ville att jag skulle befäl också. Jag hamnade också i Norrtälje på underättelsepluton för att jag ville vara nära Stockholm. Hade en löjtnant som var stentuff.