• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Får man välja vad man vill göra i lumpen?

Ja, alltså att man inte välja fritt hur som helst är ju självklart. Men om man liksom kan välja inriktning (typ soldat eller underrättelsetjänst) eller liknande? Jag frågar för en jag känner, själv blev det vapenfri tjänst (kommer ej ihåg hur det gick till).
 
Man kan (och bör) säga vad man vill göra. Om man uppfyller kraven och är lämplig samtidigt som det finns någon ledig tjänst så har man ju onekligen chansen...
 
På den tiden jag mönstrade berodde det helt på vem man träffade och på vilket humör den personen sa.

Jag vill minnas att först träffade man nån slags assistent (värnpliktig tror jag) som hjälpte till med vad man skulle välja. De var tydligen väldigt "oflexibla" och jobbade hårt med att få folk till de förband och tjänster som folk inte söker. "Tyvärr, det är lika bra att söka till Boden direkt, du kommer inte att hamna nån annanstans ändå".

Man måste ju förstå att de har ju krav på sig att fylla även de platser som inte är populära. De skiter i om du blir sur eller inte.
 
Tja, när jag mönstrade (1996?) frågade dom mig vad jag ville bli. Jag sa att jag kunde göra vad som helst bara det låg nära Stockholm, inte innefattade befälsutbildning och inte en alltför lång utbildning. Efter samtal med psykologen och diverse tester å x-tra tester så fick jag välja mellan 6 olika utbildningar. 5 av dessa låg norr om Östersund, var befälstjänst och alla var på mellan 15 och 10 måndader. Den sista var menig robot70-skytt i Norrtälje på 8 månader, gissa vad jag valde!? :)

Ärligt så vet jag inte om dom bara ville jävlas, men det var ju schysst att iaf få ett bra val.
 
Kan väl tilläga att mannen bakom inskrivande var måttligt glad när jag valde. Han tyckte nämligen att jag hade en utomordentlig befälslämplighet och förstod inte alls varför jag inte ville ha en sådan tjänst. Han tyckte nog jag hade min framtid utstakad inom det militära. Haha...
 
KLAGER; sa:
haskell; sa:
Man kan (och bör) säga vad man vill göra. Om man uppfyller kraven och är lämplig samtidigt som det finns någon ledig tjänst så har man ju onekligen chansen...

Fast den chansen är väl ca 1 ‰
Den var betydligt större än så när jag mönstrade och den har inte bllivit mindre de senaste åren.
Om man är kräsen med var man hamnar rent geografiskt så blir det lätt problem. Det är bara att kolla var förbanden ligger i förhållande till var folk bor så inser man att det inte är så lätt att få ihop det...
 
Va? Har vi en armé kvar? Jag trodde den var outsourcad till Securitas, eller nåt.

Nuförtiden är det väl närmast "ett privilegium att få göra värnplikten" / "en jädra otur att åka på X månaders lumpande" (stryk det alternativ som ej passar Er personlighet).

Tidigare har det ju varit så att det berott lite på när på året man mönstrade - de som mönstrade tidigt hade ganska många tjänster att välja på, och löpte stor risk/chans att få göra lumpen, men de som mönstrade framåt oktober eller så hade mindre att välja på eftersom de flesta utbildningsplatser redan var besatta. Men nuförtiden ska man enligt ryktet ha en rent osannolik otur att tvingas in i det militära om man inte vill - frisedlar skottas ut med grep, närmast. :)

"Det finns en plats på jorden
Där solen aldrig ler
Den platsen heter Boden
Dit vill jag aldrig mer"

Samt

"Kusträsk - platsen som Gud glömde, djävulen inte ville ha och Försvarsmakten köpte."

;)
 
hegeland; sa:
Ja, alltså att man inte välja fritt hur som helst är ju självklart. Men om man liksom kan välja inriktning (typ soldat eller underrättelsetjänst) eller liknande? Jag frågar för en jag känner, själv blev det vapenfri tjänst (kommer ej ihåg hur det gick till).

Kanske i Sverige.
Här i Finland har vi den förmånen att andra berättar vad man skall tycka och tänka i armen.
 
Sarvi; sa:
Men nuförtiden ska man enligt ryktet ha en rent osannolik otur att tvingas in i det militära om man inte vill - frisedlar skottas ut med grep, närmast. :)

;)
När jag mönstrade, för ganska exakt ett år sedan så var det samma dag som man beslutat att minska antalet värnpliktiga från 14000 till 9000. Gissa att de var pigga på att ge bort frisedlar.

"-Skilda föräldrar?
-Ja men jag tog det inte så hårt.
-Frisedel av psykologiska själ."

"-Blivit retad någon gång?
-Ja men jag tog det inte så hårt.
-Frisedel av psykologiska själ."

"- Haft ont i knäna?
- Skrapat dem har amn väl gjort när man var liten.
- Du får frisedel av medicinska själ."

Det var VERKLIGEN så när jag mönstrade. En kille av de 8 som sov i samma rum som mig kom förbi psykologen. Om han sen fick göra lumpen har jag ingen aning om.

...nu ville jag inte göra lumpen så väldigt gärna, så mig gjorde det ju ingenting. Men många av mina kompisar som velat göra lumpen har inte fått göra det på grund av skitsaker.

Så man ska nog vara glad om man ens hinner träffa mönstringsförättaren.

Jag har visst utmärkt befälslämplighet och samma med teoretisk förmåga. Press klarar jag däremot inte av. Får inte inkallas för grundutbildning längre än 60 dagar = frisedel. Rent skitsnack egentligen, men De vill nog tillochmed hålla folk från utbildningsreserven
 
försvarsmaakten har idag en möjlighet att plocka ut de mest lämpade och motiverade samt sortera ut tydliga fall av MÖP.. man hoppas att dom använder sig att möjligheten att välja bra soldatämne, ett bra huvud på en stark kropp är trots allt en bra kombination.
 
Långt......

Rätt man på rätt ställe?
Motiverade befäl?


När jag mönstrade låg jag hyfsat till första dagen. Hörselprovet var utmärkt.
På morgonen dag två kom jag till läkaren och visade läkarintyg på öronoperation. De hade bytt hammare, städ och trumhinna i vänster öra, så jag fick inte dyka. Då slutade de att tala med mig. Tänk er att en förälder kommer in med sitt barn till läkaren. Läkaren klämmer på barnets mage, barnet gallskriker och läkaren tittar på föräldern och frågar: -Gör det ont om jag klämmer här? Så blev jag behandlad av ALLA efter att jag visat läkarintyget. De talade med min mamma som i deras fantasi satt på stolen bredvid. Jag var uppenbarligen gravt utvecklingsstörd och förstod ingenting och kunde inte kommunicera kändes det som.
Jag insåg att jag var chanslös att få göra något vettigt, så jag tänkte att jag kanske kan bli bilmekaniker? Jag gick trotsalt fordonsteknisk gren bilmek. Men inte då, för att bli bilmekaniker var man tvungen att ha gått fyraårig teknisk!
Jag blev ”Bevaknings och depåman” vid Berga, fick ingen förklarning av vad det var. Lät som supermalaj.
Mitt i grundutbildningen fick vi veta vart vi skulle. Några blev sopåkare, en kille fick åka till Muskö och skrapa rost från ankare. Jag skulle bli ”KDB Expedition”. Men ingen viste vad det var. Pratade med en äldre, civilklädd man som arbetade i garaget på FST, han sade att de akut behöver bilmekaniker och att jag skulle tala med mina befäl om jag ville byta. Jag talade med befälen som lovade att ordna det. Efter två veckor fick jag komma till en löjtnant på värnpliktsdetaljen eller vad det hette. Han hade varit sjuk utan vikarie i två veckor. När jag väl kom dit sade han: -Men gosse lille, det skulle du ha sagt för två veckor sedan. Jag svarade att han var sjuk då, och alla sade att jag skulle ta det med honom när han kom tillbaka, ingen annan kunde ändra på besluten. Det blev KDB som visade sig bestå av följande arbetsuppgifter:
*Lägga ut tyglakan på sängarna till nyinrykta, ifall de kom kvällen innan.
*Vid muck skulle man lägga lakarna på anvisad plats i korridoren. Sedan skulle jag samla in dem och räkna ner dem i tvättsäckar. Ingen vek dem och lade på anvisad plats, de bara slängde lakarna var som helst.
*Allmän ordningsvakt i Hugin, Munin och Oden. Öhh, glöm det. Skulle jag som menig kommendera serganter att städa efter sig? Och sedan bo tillsammans med dem?

När officerare från andra regementen sov över frågade de mig vad jag sprang runt och sysslade med? Jag förklarade och de skrattade. Det har ju alla andra slutat med för över 30 år sedan, de som kommer kvällen innan får papperslakan i vakten.

Jag lyckades byta en period eftersom YA-skol behövde röja sin verkstad som blivit skräpföråd. Jag rensade ut, målade arbetsbänkar och hängde upp verktygen på tavlorna. När jag talade med dem kom det fram att jag kunde svetsa, så jag fick åka ut till Mälsten (Har nog sett 10 stavningsalternativ på den ön) och rensa ur en bunker under en gammal kanon. Bort med ventilationsrör, vatten och fyravåningsängar. Under den perioden sov jag bara Söndag-Måndag vid Berga och var kompledig på Fredagar. Två Söndagkvällar låg det krossade glödlampor på mitt underlakan, KUL.

Motiverade befäl?
Innan uppropet första dagen samlades alla GB och PB för sig. De talade om TVÅ saker:
*Hur de så snabbt som möjligt skulle få skärmmössan så att de kunde ragga på krogen.
*Hur jobbigt det skulle vara med all hjävla praktik på fartyg som krävdes för att få mössan.

Hur motiverade kan de ha varit? De diskussionerna fortsatte sedan under hela GU.

Jag lumpade Aug-97 till Feb-98 och såvitt jag vet var jag den sista KDB, så min kritik kanske gjorde någon nytta.
Jag fick krigsplaceringsorder som sade att "Krigsplacering meddelas senare, du är placerad i reserven". Hmm, vad skulle jag fått göra på en repövning?
För ett tag sedan fick jag en ny om att den och den gamla skulle förstöras. Eventuellt skulle jag få en ny senare. Ärligt talat tror jag inte att den någonsin kommer ner i min brevlåda.