Tjena!
Tänkte införskaffa en första riktiga hoj, har en äldre aluracer omgjord till singlespeed och en äldre stålracer hemma men vill nu ha en liten mer modern hojj. Tanken är att jag ska ha den som motionscykel och kommer nog inte ligga på rundor på mer än 3-5mil á 2 ggr veckan. Upp till 10 milare kan ju förekomma om jag får mersmak, men däromkring.
Har kikat lite överallt och hittat en som jag, efter att ha läst på lite om komponenterna, tycker ser ut att vara ett mycket prisvärt köp. Nämligen:
http://www.wiggle.co.uk/moser-bikes-speed-sora/
För er som inte vågar klicka på länken så är specsen följande:
Moser Speed Sora 2013 Specification
Frame
Model Year 2013
Material Alloy
Cable Routing External
Bottle Cage Mounts Seat tube and down tube
Front Derailleur Mount Braze on front derailleur with clamp
Dropouts Replaceable forged aluminium rear dropout and derailleur hanger
Fork
Blades Carbon Fibre
Wheelset
Fulcrum Racing Sport (föredetta 7)
Groupset
Speed 18
Brake Levers/Shifters Shimano Sora
Chainset FSA Omega Compact, 50t - 34 tooth
Size 47 and 50: 170mm cranks
Size 52 and 55: 172.5mm cranks
Size 58: 175mm cranks
Bottom Bracket FSA MegaExo
Front Derailleur Shimano Sora
Rear Derailleur Shimano Sora
Brake Calipers Shimano Sora, cartridge type rubber insert
Chain Shimano Sora 9 speed
Cassette Shimano Sora 9 speed 11-25 tooth
Finishing Kit
Handlebar FSA Vero, alloy, compact, 31.8mm
Size 47: 400mm width
Size 50, 52 and 55: 420mm width
Size 58: 44mm width
Bar Tape white
Stem FSA OS-190, alloy
Size 47 and 50: 110mm
Size 52 and 55: 120mm
Size 58: 130mm
Seat Post FSA-SL-280, alloy
Saddle Selle San Marco Ponza
Tyres Vittoria Zaffiro, 700 x 23c
Pedals
Supplied with basic flat pedals, Wiggle recommend using dedicated clip-in pedals and shoes
Warranty
3 year frame warranty, 12 month parts warranty
Vikt: Enligt recension road.cc 9,4kg
Jag fetmarkerade det som jag mest har gått på när jag kollar komponenterna, inte så överraskande, jag vet.
Varför jag ens fetmarkerar en växelgrupp som Shimano Sora som ofta får mycket skit är pga att det är den nya versionen (läs 2013) som ska vara väldigt lik tiagra och 105 vilka jag vet brukar få godkänd kritik.
Road.cc skriver i sin recension om Sora 2013:
"Overall
It's hard to quibble with the performance that you get from Sora, for the money that you're paying. The shifting is precise, the transmission is stiff and efficient. Only the braking lets it down, but better braking is a decent set of cartridge pads away.
Verdict
Now with proper dual control, Sora is fantastic value and as good as it's ever been. Only the brakes let it down."
Det må inte vara den vackraste varelsen men det rör mig inte i ryggen.
Så vad säger ni, ska jag leta vidare eller tror ni att jag köper en cykel med OK komponenter med avseende på priset, och i värsta fall kan få tillbaka 75% av inköpspris om jag skulle tröttna och vilja sälja till nästa säsong?
Ha det fint!
Tänkte införskaffa en första riktiga hoj, har en äldre aluracer omgjord till singlespeed och en äldre stålracer hemma men vill nu ha en liten mer modern hojj. Tanken är att jag ska ha den som motionscykel och kommer nog inte ligga på rundor på mer än 3-5mil á 2 ggr veckan. Upp till 10 milare kan ju förekomma om jag får mersmak, men däromkring.
Har kikat lite överallt och hittat en som jag, efter att ha läst på lite om komponenterna, tycker ser ut att vara ett mycket prisvärt köp. Nämligen:
http://www.wiggle.co.uk/moser-bikes-speed-sora/
För er som inte vågar klicka på länken så är specsen följande:
Moser Speed Sora 2013 Specification
Frame
Model Year 2013
Material Alloy
Cable Routing External
Bottle Cage Mounts Seat tube and down tube
Front Derailleur Mount Braze on front derailleur with clamp
Dropouts Replaceable forged aluminium rear dropout and derailleur hanger
Fork
Blades Carbon Fibre
Wheelset
Fulcrum Racing Sport (föredetta 7)
Groupset
Speed 18
Brake Levers/Shifters Shimano Sora
Chainset FSA Omega Compact, 50t - 34 tooth
Size 47 and 50: 170mm cranks
Size 52 and 55: 172.5mm cranks
Size 58: 175mm cranks
Bottom Bracket FSA MegaExo
Front Derailleur Shimano Sora
Rear Derailleur Shimano Sora
Brake Calipers Shimano Sora, cartridge type rubber insert
Chain Shimano Sora 9 speed
Cassette Shimano Sora 9 speed 11-25 tooth
Finishing Kit
Handlebar FSA Vero, alloy, compact, 31.8mm
Size 47: 400mm width
Size 50, 52 and 55: 420mm width
Size 58: 44mm width
Bar Tape white
Stem FSA OS-190, alloy
Size 47 and 50: 110mm
Size 52 and 55: 120mm
Size 58: 130mm
Seat Post FSA-SL-280, alloy
Saddle Selle San Marco Ponza
Tyres Vittoria Zaffiro, 700 x 23c
Pedals
Supplied with basic flat pedals, Wiggle recommend using dedicated clip-in pedals and shoes
Warranty
3 year frame warranty, 12 month parts warranty
Vikt: Enligt recension road.cc 9,4kg
Jag fetmarkerade det som jag mest har gått på när jag kollar komponenterna, inte så överraskande, jag vet.
Varför jag ens fetmarkerar en växelgrupp som Shimano Sora som ofta får mycket skit är pga att det är den nya versionen (läs 2013) som ska vara väldigt lik tiagra och 105 vilka jag vet brukar få godkänd kritik.
Road.cc skriver i sin recension om Sora 2013:
"Overall
It's hard to quibble with the performance that you get from Sora, for the money that you're paying. The shifting is precise, the transmission is stiff and efficient. Only the braking lets it down, but better braking is a decent set of cartridge pads away.
Verdict
Now with proper dual control, Sora is fantastic value and as good as it's ever been. Only the brakes let it down."
Det må inte vara den vackraste varelsen men det rör mig inte i ryggen.
Så vad säger ni, ska jag leta vidare eller tror ni att jag köper en cykel med OK komponenter med avseende på priset, och i värsta fall kan få tillbaka 75% av inköpspris om jag skulle tröttna och vilja sälja till nästa säsong?
Ha det fint!
Senast ändrad: