Får jag äta chips? ;)

Appropå igenproppning av blodkärl

Jag antar att vi med igentäppning av blodkärl avser ateroskleros. Uppkomsten av ateroskleros (åderförkalkning) är en komplicerad process och jag tror att uttalandet att trans och mättat fett täpper till kärlen är ett tveksamt uttalande.

Det är möjligt att det kan vara en av många orsaker till ateroskleros men det är min bild att det inte bör uppfattas som en universell sanning.


Däremot kan man undvika stora mängder salt (som ju chips innehåller) då detta (tämligen välbelagt (tror jag)) leder till högt blodtryck vilket (tror jag) är en tämligen väl belagd orsak till ateroskleros.
 
Snabb sökning så lyckades jag inte hitta någon studie som specifikt undersöker hur transfetter påverkar kondition. Men det är ju känt att transfetter är negativt på flera sätt... kanske man kan säga så här kring din frågeställning; Du får sannolikt bättre effekt av träning om du äter näringsrik och varierad mat än om du äter näringsfattig mat. Äter du näringsfattig mat så ersätter den näringsrik mat. Med andra ord kan man säga att skräpmat motverkar resultaten av träning i viss utsträckning. Detta är förstås en gråskala och någonstans dras gränser. Sen behöver inte all snabbmat vara skräpmat.
 
Näringsfattig mat är typ salt sill och rovor och debatten handlade väl snarast om snabbmat? Du skriver i slutet att snabbmat inte behöver vara näringsfattig och jag skulle snarare säga att snabbmat som grundregel kännetecknas av att de är för mycket av allt.

McDonaldsmenyer, pizza, kebabtallrik, baguetter ger dig alla en kaloriebomb på oftast över 1000 kalorier och innefattar de flesta näringsgrupper tack vare sitt innehåll av kött, ost, sallad etc.
 
Näringsfattig mat är typ salt sill och rovor och debatten handlade väl snarast om snabbmat? Du skriver i slutet att snabbmat inte behöver vara näringsfattig och jag skulle snarare säga att snabbmat som grundregel kännetecknas av att de är för mycket av allt.

McDonaldsmenyer, pizza, kebabtallrik, baguetter ger dig alla en kaloriebomb på oftast över 1000 kalorier och innefattar de flesta näringsgrupper tack vare sitt innehåll av kött, ost, sallad etc.

Sill är ju en väldigt fet fisk och får väl då anses vara ganska näringsrik? I alla fall i jämförelse med andra fiskar. Fett är också näring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
Mach___Mach Hej. jag väger för mycket Träning och hälsa 5
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
Northstar Äta rätt Träning och hälsa 8

Liknande trådar