Dyrt med postorder
Jag ringde Kajaktiv idag och hörde mig för om att köpa sandaler av märket Source-vagabond. De har nästan hela sortimentet på sin webbplats inkl modellen River Crosser, men de flesta är beställningsvaror. Den modell som kan komma ifråga för aktivt friluftsliv är Stream Sport (med kardborreband) för 899 kr. Tyvärr tillkommer frakt och postförskott med 132,50 kr.
Jag kollade då upp möjligheten att köpa direkt från Source webbshop. Det skulle kosta $75 med gratis frakt och utan tull tack vara frihandelsavtal mellan EU och Israel. Därefter ringde jag tullverket för att reda ut vad det egentligen skulle kosta.
De svarade att det behövs ett ursprungsintyg för att slippa tullavgift. Jag frågade inte om dess utformning, men det är väl säkert vissa formella krav. Om nu Source webbshop skickar med ett intyg är det antagligen inte säkert att det duger. Vidare är det troligt att en schablonsumma räknas ut för frakten (trots att den är gratis!) innan sedan moms beräknas på tullvärdet (inköpspris + frakt + ev tull). Runt 1160 skulle ett par River Crosser gå på.
Om nu någon skulle få för sig att köpa ett par Chacosandaler från, säg, rockcreekoutfitters.com skulle det alltså kosta (90+30)*1,17*1,25=175 USD.
Känns bra, va?...