fångremmar...

Jag skulle villlja har lite tips om hur jag ska lösa mina fångremms-problem. Jag har haft vanliga vajrar (som man kan köpa) men järnöglan på ena skon (crispi) har gått av och när jag satte vajern i ett av spännena på skon gick vajern oxå sönder efter några åk! Troligen för att den blev för kort... Nu har jag köpt "tyg"remmar och spännen och var tvungen att göra en enkel lösning för att jag skulle använda skidorna... nämligen sätta fast dem i bindningen där bak (chilibindningar) och spänna fast runt benet. Detta är dock ingen bra lösning för mig, för skidorna kan inte lösa ut sig då, och då blir det inge roligt att åka för att jag hela tiden tänker "om jag ramlar nu kan jag bryta benen". Och även för en liten nybörjare som jag är det inte kul att inte kunna utnyttja hela min kapacitet... så, alla tips är välkomna...

Tack!
/Malin

Stål håller sämre

Min erfarenhet är att skrajsnören av stålvajer går lättare av än band av textil. Kanske blir det mer ryck i en vajer som är stum, sen blir det oxå lätt kink på en vajer. Fäst fångremmen i en stabil del av bindningen – inte kabeln eller liknade. En trolig anledning till du har nytta av fångremmen är ju att kabeln går av (och det gör dom) .

Repsnöre med flex.

Hej!

Jag har löst problemet med en bit repsnöre (3mm, ca 25 cm långt), en bit gummirep (ca 5 cm) och en liten aluminiumkarbin.

Sy en ögla för karbinen i ena änden av repsnöret. Sy samtidigt fast ena änden av gummirepet där. Gör en liten bukt på repsnöret och sy fast andra änden av gummirepet. Knyt sedan fast fångremmen i öglan på bindningen, förslagsvis med en pålstek. Klart!

Tanken är att gummirepet ska strama fångremmen under åkning så att fångremmen inte går i snön då. Vid belastning (vid tappad skida) sträcks gummirepet och repsnöret tar sedan kraften. Använd inte för grovt repsnöre för det är nog bra om det kan gå av om skidan fastnar hårt.

Denna konstruktion är patenterad hos OP (Orädds Patent). Licenser säljes för en skvätt öl i afterskin.

Lev!

Ola Orädd

Annan variant

Jag köper minsta klätterkarbinerna (utrustningskarbiner) och sätter fast ett vanligt repsnöre 2-3mm. Funkar bra och är urstarkt tills karbinfjädern pajar!

Hej Malin!

Det finns "skrajsnören" av modell telefonsladd som fungerar alldeles utmärkt. Nu kommer jag inte ihåg vart jag hittade dessa små saker men försök hos en välsorterad telishandlare.

Tack!

Hål i pjäxan

Tidigare hade jag den vanliga stålfångremmen fäst i chilibindningen och i fångremsöglan på mina T1or. När jag gjort en ganska alldaglig krasch i vintras och samlade ihop mina prylar upptäckte jag till min fasa att fångremmen slitit ur hela niten ur pjäxan, med spänne och allt. Kvar var bara ett stort hål! Som tur var gick det att laga med lite smältning och en ny större skruvnit.

Numera har jag ett vanligt packband fäst bak på bindningen och runt vristen... Smidigt och lagom starkt (blir det extrem belastning skulle jag tro att plastspännet på remmen ryker, och det är ju i så fall bra)

Liten varning!

En fångrem får inte vara för stark! En välkonstruerade fångrem är gjord för att skidan inte skall ge sig av på egen hand vid normala fall. Vid stora belastningar som kan uppstå om man dras med i en lavin eller fastnar med skidan i något (tex.en buske) skall den ge vika.

Så när man tillverkar en egen fångrem av tex: klättergrejor (karbinhakar och rep) skall man använda sig av tämligen klena dimensioner som ger vika vid en högre belastning. En uppskattning från min sida är att man inte skall ha en fångrem som klarar mer än omkring 100 kg (1000 N) i belastning.

MVH/MM

Om man känner sig lite crazy

... kan man köra på Voile three pin cable oxå.

Den bindningen löser helt enkelt inte ut ch man får kvar sina skidor på fötterna ...

Kan kännas lite jobbigt i början men jag har kört hela säsongen på dem och jag påstår att jag skadar mig mindre nu än när jag körde på Chili som bara löste ut i tid och otid (mest otid) vilket medförde, ibland, livshotande fall...

/Niklas, fullständigt olegitimerad telisåkare...

Varför har man fångrem

Denna diskussion har jag fört med liftpersonal på många ställen och den tål att tas upp även här.

Givetvis är det bra att ha fångrem i de fall den HINDRAR att skidan åker iväg och träffar ANDRA i backen. Detta gäller där det är mycket folk, (inte på fjället vid lavinrisk, då det nog är bättre att vara helt lös)

Men som nämnts här ovan BÖR ju remmen ge vika vid lite större fall. Jag själv har testat de flesta varianter och inga har hållt i de krascher jag varit med om (åker ganska hårt) så nu kör jag helt utan istället.

Det få gånger som bindningen löser ut (vid riktigt hårt åtdragen chili) så snurrar kabelns sig runt foten.

Har försökt att få en vettig förklaring på varför man SKALL ha en fångrem när den saknar praktiskt betydelse. Att ha en svart sytråd över magen innebär inte att du klarar en blikrock är mitt argument.

Råder därför de som inte kan hitta rätt fångrem att kolla på de skistoppermodeller till telisar som börjar dyka upp. Då för att "skona" andra när du kraschar, en FÖR stark fångrem gör som sagt bara skada på åkaren såväl som på utrustningen!

Skulle vara intressant att höra någon med större erfarenhet av "dumma telisåkare utan rem":), kanske någon är pistör, säkerhetsansvarig eller liknande där ute?

/ac

Välj klent mtrl!

En kamrat till mig var med på en orientering i Vättlefjäll och lyckades falla i ett brant parti och fångades upp av sin armbandsklockerem , i stål, så illa att armen skadades!
Mina fångsnören består av persiennlina, samt men bit elastiskt snöre, minikarbinerna fäster jag i bindningen, de har vid skidans fästning, i rötter och grenar, gått av, vilket var vad jag eftersträvade.
Så mitt råd är, bygg klent och låt fångsnöret gå av inte vristen...
Telefonsladds modells fångsnörena, som är vapen fångsnören, är för starka, åtminstone de jag sett.
[Ändrat av johankse 2001-08-21 kl 11:19]

om fångremmar....

Fångremmar är väl inte bara för att skydda andra utan också för att inte bli av med grejerna. JAg har själv varit med och letat efter en kompis skida som gav sig av under en toppbestigning. Som tur var hittade vi den igen. En annan gång gick fångremmen av på min kompis skida som jag lånat sönder i pisten vid fall. Det var metallklämman som höll ihop snöret som gav vika. Även här blev det till att leta skidor. Så om man inte har en bindning som man är helt säker på att foten sitterkvar i så fyller så klart fångremmen nytta för en själv med. Vad gäller laviner så passade jag på att fråga detta när jag genomgick SLAOs lavinkurs (första steget) förra året eftersom jag vet att frågan varit uppe tidigare på utsidan. Det verkade som om de inte hade något "policy" svar på frågan men han tyckte man skulle ha fångremmarna även om området var lavin farligt. Visst finns risken att man dras med mer av skidorna i lavinen men samtidigt så finns ju möjligheten att skidan eller delar av skidan sticker upp ur snön när lavinen gått. Eftersom det första man gör som sökare när lavinen gått är att kolla och rycka i allt som ligger över snön eller sticker upp ur snön så blir man ju hittad om foten sitter fast med fångrem i en skida som sticker upp. Det var vad han sa. Att väga fördel mot nackdel kan ju vara svårt i detta fall men jag kör i alla fall alltid med fångremmar när jag går på tur och även det lilla jag kör telemark, men jag håller mig helst ifrån lavinfarliga områden.

/Andreas

Förlorad skida...

Hej!

Förra säsongen under ett långt offpiståk i Chamonix så teståkte jag ett par skidor med fångremmar modell "snöre med klenmetalkrok". Efter en smärre krach på chili (som löser ut för mig oavsett hur hårt jag drar dom) tappade jag skidan. Detta var ca. 75 meter från ett "smärre" stup ner på en glaciär. Hade mina kamrater inte precis stannat nedanför mig, och lyckats kasta sig över skidan när den kom farande hade jag fått se fram emot mer än 1000 fallhöjdsmeters promenad i >1.5 meter lössnö.

Kort sagt. En förlorad skida är en solklar säkerhetsrisk på tur.

Lavinfrågan är självklart svår, men jag tror att jag fått till en hyffsad kompromiss. Jag har nämligen fått tag på ett par remmar som fästes kring benen med ett spänne som sitter kvar bra, men är otroligt lätt att lossa. Det räcker att slå mot en gummiflärp så smätter spännet loss. Är någon slags gammal Österikisk lavinstandard. Går antagligen inte att få tag i någonstans...

Personligen tror jag på bra bindningar och en lite längre rem som fångrem. Det ger lite "snurr och volt-mån".

M.V.H. Gunnar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg