Fångrem till löshälsskridsko 2

Nu har även jag börjat med löshäl. Efter ca 2 mil hittills i år på spännande isar så har jag funderat på fångrem. Det har hittills diskuterats åtminstone en gång:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24699

Har någon fler uppslag än i den diskussionen? Jag funderar på att fästa fångremmen fram, med hjälp av muttern till en av sidoskruvarna till bindningen, under skridskon.

Hälsningar

Tommy

Vilken bindning?

Jag använder SNS-bindning med manuell spak och där har jag inte tappat skridskon. Jag använder inte fångrem men däremot en glappbegränsare av gummilina. Glappbegränsaren sitter från en rem runt smalbenet och går ned till en nyckelring som jag hakar i en rostfri bult i skridskon bakom bindningen. Bulten är böjd bakåt ca 90 grader så att nyckelingen precis kan hakas i bakom bultskallen vars kant bara är 3 mm från skridskon aluminiumplatta.

Thure

NNN BC

Det är Rottefellas BC-bindning med "automatisk" låsning. Alla mina skejt- och löparskidor har manuell öppning och stängning av bindningen så jag har inte mycket erfarenhet av hur mycket som krävs för att tappa skridskon.

Jag har läst om era glappskridskor och kommer säkert att prova det också. Men först vill jag utvärdera hur jag trivs med helt lös häl under andra förhållanden än propagandais. I min åkarkrets förekommer inte er variant utan antingen helt lös häl eller att hälen helt har fixerats så åsikterna går isär.

/Tommy

Re: Vilken bindning?

thureb; sa:
Jag använder SNS-bindning med manuell spak och där har jag inte tappat skridskon. Jag använder inte fångrem men däremot en glappbegränsare av gummilina. Glappbegränsaren sitter från en rem runt smalbenet och går ned till en nyckelring som jag hakar i en rostfri bult i skridskon bakom bindningen. Bulten är böjd bakåt ca 90 grader så att nyckelingen precis kan hakas i bakom bultskallen vars kant bara är 3 mm från skridskon aluminiumplatta.

Thure

Har du fäst bulten i överdelen (horisontella) av t-profilen?

Anders

Re: Re: Vilken bindning?

ajn; sa:

Har du fäst bulten i överdelen (horisontella) av t-profilen?

Anders [/QUOTE]

Ja.

Jag har borrat i plattan och gängat och sedan skruvat i bulten och dragit dit en mutter på undersidan. Då sitter det bra.

------

Kommentar till Rottefella NNN. Hustrun har en sådan bindning på ett par skidor och den modellen med spak tror jag sitter så bra att den knappast lossnar så att hade jag en sådan skulle jag strunta i fångrem.

Tvärtemot så har några skridskoåkare som använt Rottefella NNN råkat ut för frysning i bindningen så att de inte fått isär bindning och sko.

Detta är tidigare diskuterat här bland annat efter Vikingarännet 2004.

Thure

Ihopfrysning

Det där har hänt här uppe (Norrbotten) även med SNS-profil. Det fryser på bra när man badar här lite senare på säsongen. Och jag har själv haft de problemen när jag skejtat (med skidor) på vårvintern. Hittar jag NNN BC med bygellåsning så byter jag nog ut de jag använder nu. Jag såg inga på Rottefellas hemsida men de kryper nog fram så småningom på någon beg-marknad eller återfinns på rea så småningom. Skidbindningar kan man inte få för många av.

/Tommy

fångerm oavsett häl-fixering..

Jag kör inte löshäl men har fångrem. Jag har traditionella remskrillor som kan lossna ibland, t ex vid överis eller om man fastnar rejält i en spricka. Jag har borrat ett hål i skridskons platta som man har skosulan mot, strax framför tåbindningen. Här färster jag en "telemarksfångrem" som har små "karbinkrokar" av enkel modell i varje snörstumpsände. i skon har jag fäst en nyckerlring i nedersta skosnöreöglan och i nyckelringen krokar jag i andra änden av fångremmen. det finns även fånremmar med klickspänne mitt på.

Att tänka på om man vill använda min model:
- inte för lång rem så den når ned till isen vid åkning
- inte får lång del kvar i skon vid promenad så man trampar sönder den - alltså knäpper jag loss remmen från skon och låter hänga i skridskon mellan åken.

Enklet att komma på detta om man använder samma pjäxor till skridskor som till telemark.

/Patrik

mer med fångstrem

Ett tips!

Kroka ihop fångstremmarna och häng skridskorna runt halsen vid landtransport, slipper man leta fram den fippliga remmen som ligger längst ner i ryggsäcken...

Snart är det is ;)!

/J

Re: mer med fångstrem

jbm; sa:
Ett tips!

Kroka ihop fångstremmarna och häng skridskorna runt halsen vid landtransport, slipper man leta fram den fippliga remmen som ligger längst ner i ryggsäcken...

Snart är det is ;)!

/J

Skulle inte rekommendera skridskor runt halsen. Om man halkar, på isen eller på land, så är risken att skära sig överhängnade. Därför ska man inte heller bära skridskorna med skenan i tumgreppet, det har hänt tråkiga olyckor på detta sätt. Ett skärsår i tumgreppet är inte kul.
Bär skridskorna med skenskydd eller "skena mot fotplattans undersida" löst i handen så du snabbt kan släppa vid ev fall. Eller fäst dem på ryggsäcken.
Av ungefär samma anledning ska man inte köra bil med isdubbarna runt halsen.

Ang mina små telemarksremmar så sitter de alltid fast i skridskorna, jag lossar bara dem i "sko-änden" - sen får de hänga i skridskon precis som Johan föreslår.

Tänk efter före, så slipper du vara eftertänksam.

/Patrik

Re: Vilken bindning?

thureb; sa:

Thure

Hur stort glapp mellan sko och skridsko ska en glappbegränsare tillåta?

Jag upplevde ifjol ett störningsmoment i att skridskon inte var helt stängd vi isättning för nytt skär. Därför har jag monterat ett gummi rep runt foten fastsatt med buntband bak i skridskon. Är dock lite osäker hur hårt spänd jag ska ha gummi repet.

Men snart blir det kanske läge att testa skarpt. :)

Så här set det ut.
skridsko.jpg

Glappbegränsare

Hej

En liten undran
Vad vinnar man på att använda sig av glappbegränsare

Och är era glappbegränsare inställningsbara?
Så ni kan ändra dom under färd om ex man skulle stöta på extremt dålig is så kanske man vill spänna dom så mycket att glappet försviner helt och hållet.

Mvh
Christer

Re: Glappbegränsare

T-man; sa:
Hej

En liten undran
Vad vinnar man på att använda sig av glappbegränsare

Tystare åkning det skramlar inte vid isättningen. Man kan föra foten närmare isen utan att skridskon skrapar i.
Upplevelsen blir att skridskon blir mer distinkt och stabil.

Jag slappnar av mer i ankeln och jag inbillar mig att det betalar sig i energibesparing.

Känns också säkrare speciellt på ojämn eller snötäckt is.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Blekingepaddlare Långfärdskridskor till barn Långfärdskridsko 7
boe skates Över Mysingen till Utö's utsida på cykel Långfärdskridsko 6
Mackan2 Alternativ till Alfa Hafjell? Långfärdskridsko 0
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Gustafs Fråga om skenans infästning till ALU-profilen. Långfärdskridsko 2

Liknande trådar