Du har rätt, Erik, jag kan bara ta mig själv som exempel, jag har inte paddlat särskilt mycket och uppskattar själva byggandet av en kajak till max. Vad jag kommer att gilla att paddla mitt alster senare, tja, det får tiden utvisa.
MEN... Jag bygger också för att få lösningar som jag inte sett tidigare, som ger mig, i mitt tycke, bättre funktion. Det som man inte behöver ta hänsyn till när man bygger själv är att tid kostar något och en lösning som jag lägger flera timmar på skulle kanske bli för dyr på en köpekajak och därför har man i vissa fall enklare och kanske mindre bra lösningar, vad vet jag...
Du nämner skridskogänget där man förutsetts fila själv och det kan mycket väl vara samma sak där, man klurar ut en lösning som fungerar kanon, men som inte är helt effektiv i tillverkningsledet och därför ratas för kostnaden i rädsla att produkten blir för dyr och ingen kommer att handla.
Tycke och smak...
Jag har valt att bygga en kajak med skott, ställbar skedda och kommer att bygga en GP. Om jag gilla GP:n, det vet jag inte, så här går jag på hörsägen och väljer sida utan egen erfarenhet. Det kallas att ta en genväg. Det enda sättt att välja rätt är att testa själv. En schyst kajak och sedan en GP, en vinge och en plattpaddel, först då kan jag säga vad jag tycker fungerar bäst för mig, men som sagt jag går på Thomassonspåret, gillar jag inte GP:n så får jag skaffa/bygga en plattpaddel eller testa en vinge.
Skedda eller roder...
Jag har bara paddlat kajak med skedda och tycker att det fungerat bra och rent byggnadstekniskt så är det enklare att bygga med skedda, en fast hade varit enklast, men jag gör en ställbar.
Jag gillar att ha en åsikt, men jag vill också att den skall bygga på egen erfarenhet, väljer jag en väg som inte fungerar så får jag svälja stoltheten och välja om, tar jag en genväg, någonstans måste man ju börja, tja då tar jag också en risk att inte ha på fötterna, altså mina egna fötter
Detta blev ett långt inlägg, men skall man reda i en sådan här fråga så går det åt några ord om man skall få ut något vettigt av det!
"Lerning by trying my self" och "Tryle and error" är mina deviser!!
God afton mina vänner!!
/Robert