fanatiker? du?

Klippte följande från en tråd här på utsidan:

"Angående paddlar-forumet så vet varenda en att just paddlare är fanatiska i sin inställning till rätt och fel (ska jag säga skedda eller roder, vinge eller eskimåpinne, skottlöst utan luckor eller skott och luckor, trä plast eller duk). Det gäller inte bara utsidan. Paddlare får man helt enkelt ta med en nypa salt. Det finns säkert liknande exempel."

Hur kändes den? ;-)
Ha en bra dag!

Antingen eller? Både och!
//Patric

Lite mer ödmjukhet kanske vore på sin plats.
Alla verkar ju som sagt hävda att det just dom har är bäst och allting annat är värdelöst.
Det blir nog ganska konstigt för en nybörjare som börjar testa sej fram och upptäcker att skilnaderna inte är så stora.
Det fungerar både med plattpaddel, vinge och gp.
Det funkar både med skädda och med roder.
Det funkar både med packluckor och vattentäta skott och med packpåse.
Under förutsättning att man kan hantera det naturligtvis.
Varför kan man inte bara inse att vi njuter av samma underbara sport allihop, vi är bara lite olika.

// Kristoffer

Jag tar ansvar för det där helt och hållet!!!
Jag tycker det är skitkul att folk blir så intbitna i det dom tycker är rätt. Rent av underhållande... Jag erkänner glatt att jag kan bli fanatisk kring saker och ting, men det är bara för att jag brinner så mycket för det... Avsikten är aldrig att smäda en annan disciplin i samma område. Min strävan är istället att försöka lära mig så mycket som möjligt av de andra världarna för att kanske nå ett bättre bättre resultat i sin egen disciplin. "Its all good fun"

mvh/Samme

Jag är ny inom kajaksporten och trodde i min enfald att detta skulle vara ett glatt samfund som hade ett mål gemensamt, att ta sig ut i våra vatten runt om i landet, men ack vad jag bedrog mig!

Ett otroligt revirpinkeri och jag har rätt och du har fel, estniska kajaker suger, det skall vara vinge, ingen tillyxad träplanka, roll är bara att stajla osv...

Självklart förekommer detta inom kajaking, det borde jag ha förstått för så är det inom mina andra stora intressen, whisky och bilar

Nörding på hög nivå!
Men hellre människor som har en åsikt och står upp för den än "jäkla ja-sägare"!!

Till er som anser att ni vet bäst, stå på er för ni har rätt i Er värld!!

MVH
En nybörjare som bygger själv och gärna läser andras åsikter för att lära mig!

///Robert

Kajaking som allt annat styrs av religion. Skädda eller roder, plast eller glasfiber, stövlar eller kängor, ramsäckar eller softpacks osv.

Vi har alla våra åsikter och vi har ju alla rätt:)

Man måste bara inse att en del val är väldigt personliga och vad andra väljer måste inte vara fel.

Christian

Kamp mot Youngs lag!

Jag ser det bara som ett roligt uttryck för att vi alla vill motbevisa Edward Young:

"Vi föds som original men de flesta av oss dör som kopior"

Kanske troligare tvärtom; man tar efter den grupp av paddlare man hamnar i och hävdar att det man fått lära sig och sedan praktiserat, är det överlägset bästa.

Detta gör man då som en "kopia" i sin grupp.

Det originella däremot skulle ju kunna bestå i att man vore olympisk sprintkanotist och envist hävdade fördelarna med grönslandspaddel i de sammanhangen...

Själv tycker jag nog att det är trevligt om folk är öppna för olika varianter och ödjukt kan inse att det finns material man inte provat, och som kan ha sina förtjänster, särskilt i vissa sammanhang.

OK jag nyanserar, det finns hela spännvidden från dem som finner trygghet i att tillhöra en flock till dem som systematiskt väljer sin egen väg (hur besynnerlig den än kan verka för andra).

Jag tror det är bäst jag stoppar här, andra kommer säkert att beskriva precis vilken utrustning flockdjuren resp extremindividualisterna har. Kvittar lika för mig, bara man kan flina åt det hela (och sig själv)

S

olle11; sa:
Klippte följande från en tråd här på utsidan:

"..paddlare är fanatiska i sin inställning till rätt och fel..
//Patric

Det är väl därför "paddling" forumet blir välbesökt. Alla vill framföra sina bestämda åsikter och förfäras över alla andra dumma påståenden.

Ett intressant beteende i forum är misstänksamheten mot alla nya medlemmar. De måste utså spott och spe innan de eventuellt accepteras av gruppen.

Medlemmar som inte accepteras hånas eller ignoreras tills de slutar delta i diskussioner.

Vilken är den mest fanatiska paddlingstråden?

Jag avstår från att svara på din fråga, men kan samtidigt konstatera att kanotister möjligen är mindre materialentusiaster än långfärdsskridskoåkare.

Åtminstone långfärdsskridskoåkare som också är forumister.

Därmed inte sagt att kanotister är flexibla i sin tro...

Jo, men visst byggs och hyvlas det kajaker och paddlar i stugorna. Skillnaden är att de flesta som bygger sig en kanot gör det för byggandets skull och inte för att de vill uppnå förbättringar mot vad som kan köpas.

Många har knappast paddlat innan de bygger sig sin kanot och då vet de ju inte riktigt vad de eftersträvar förutom vackra linjer (inget fel med det).

SSSK-maffian m.fl. är riktiga pryltokar och där är det nästan ett måste att ha filat på skridskorna för att accepteras. De är riktigt duktiga skrinnare så de vet vilka egenskaper de eftersträvar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg