Ok, turen är genomförd!
Vi parkerade vid Ripans parkering och började gå vid 08:45 mot pilgrimsleden. Det var bitvis ganska blött och en del snö kvar men ändå soligt och lagom temperatur, runt 12-15 grader.
Stannade för lunch vid vindskyddet och fortsatte sedan, mellan norra och södra gröndörrsstöten var det väldigt blöt och en hel del snö vilket gjorde det lite jobbigt att gå. Såg renar på långt håll. Fortsatte längs leden med lite små pauser då och då. Nådde renstängslet och insåg att första etappen skulle bli orimligt lång i tempot vi hade och för barnens ork.
Var tvunga att vada på två ställen varav ett som var så pass djupt och strömt att jag fick bära barnen över. MASSVIS med mygg! Pushade på och genade lite från leden för att komma upp i höjd med förhoppning om mindre mygg och bättre tältplats och tältade tillslut väster om Östra Helagssjön. Sträckan var då 19km och barnen var helt slut, åt middag och fick se en fjällräv.
Nästa dag blev det då en etapp upp till fjällstationen med lite omväg dit, tog ca 5 timmar att gå upp med pauser, sträcka 11km. Satte tält och njöt av nyinstallerade vattentoaletter! Tog lite tid för återhämtning här då toppen var höljd i dimma.
Dag 3 vaknade vi till tät dimma och beslöt att gå upp till glaciären, upp och ner tog ca 3h, under tiden fick tält och väskor vara kvar vid stationen. Väl tillbaka nere packade vi ihop och åt lunch sedan fortsatt vandring mot torkilstöten, betydligt enklare led här utan vad men ändå en del vatten som behövde passeras. Kyligare och hårdare vind gjorde pauserna fler men kortare. Vägen till Torkilstöten kändes oändlig, men barnen kämpade på. Nådde parkeringen vid 19.30. sträcka etapp 3 blev 22km.
Härifrån gick jag själv till Ripan och hämtade bilen till barnens stora glädje.
Total vandringssträcka blev 52,2km, mättes med GPS-klockan garmin fenix 3. fick snarlik sträcka,51.6km, med gps på telefonen.
Vackra vyer och många upplevelser men i det var för långt för barnen, dom tyckte inte det var kul första dagens andra hälft och inte heller sista dagen sista 5 km... med facit i hand skulle vi valt en annan sträcka som var lite lättare och kortare. Dock så är stoltheten hos barnen enorm över att ha klarat av detta och jag är mäkta imponerad över deras prestation.
Dessutom fick frugan mersmak och började prata om jämtlandstriangeln!