Familj fast på Keb

Så om man är uppvuxen i Stockholm så är det inget att bry sig om? Men om dom kommer från Gällivare då? Det vet iallafall inte jag något om. Var inte så snabb att dömma.

Oj vilken katastrof!! ett fjoll!!!

Moget av dig

Enligt en del artiklar var det Toulpagorni de fastnat på, och de fick tydligen vinchas därifrån. Det står också att de gjort ett felaktigt vägval, så en gissning är ju att det är ovanför silverfalllet det är.

Alla kan göra fel, oavsett var i landet man kommer ifrån.

Moget av dig

Enligt en del artiklar var det Toulpagorni de fastnat på, och de fick tydligen vinchas därifrån. Det står också att de gjort ett felaktigt vägval, så en gissning är ju att det är ovanför silverfalllet det är.

Alla kan göra fel, oavsett var i landet man kommer ifrån.

Visst är det så, "better safe than sorry"...men min första tanke var direkt, att vad tusan gör han där med en kille på 10 år och två snäppet äldre!
Jäkligt stenig terräng där det är lätt att någon trillar och slår sig.

Lite korkat tycker jag att det är, oavsett från vilken landsdel man kommer!

16 och 17 är väl en ganska normal ålder, var själv 16 då jag var upp i Kebnekejse med TVM, toppen, Tarfala, lite glaciärvandring. Inget konstigt alls.
Syrran var väl 9-10 då hon var uppe på Helags.
Det hela beror på vana bland annat.
Så jag är inte beredd att döma ut åldern utan att veta mera.

men skönt att det slutade bra.

Christian

Så om man är uppvuxen i Stockholm så är det inget att bry sig om? Men om dom kommer från Gällivare då? Det vet iallafall inte jag något om. Var inte så snabb att dömma.

Ja det kan vara "lätt" döma men väldigt ofta så är det knasgubbar från fjollträsk som utmärker sig.... typ går vilse på Kungsleden och måste flygas ut...... Mötte ett gäng med paraplyer och seglarskor som undrade var västra leden gick upp och då var vi nästan vid Singistugorna.

Ja det kan vara "lätt" döma men väldigt ofta så är det knasgubbar från fjollträsk som utmärker sig.... typ går vilse på Kungsleden och måste flygas ut...... Mötte ett gäng med paraplyer och seglarskor som undrade var västra leden gick upp och då var vi nästan vid Singistugorna.

Du, varför behöver du krydda ditt språk med nedvärderande ord.
Såvitt jag vet finns ingen ort som heter Fjollträsk. Varför känner du att du behöver använda ett ord som används så nedlåtande? Vad tror du att du uppnår?

"generellt är generaliseringar praktiska
men generellt sett felaktiga"

Hoppas att Timbuktu generellt inte tar illa upp om man citerar honom. Läs hela texten på http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=10801.

Mvh Filiokus

Fly Nordics användande av uttrycket i en reklamkampanj ledde till en anmälan till Marknadsetiska rådet, vilket de senare friades för med motiveringen "Det är så uppenbart att "Fjollträsk" användes som en skämtsam beteckning att det är uteslutet att allmänheten uppfattade annonsen som stötande, nedvärderande eller diskriminerande"

Men det är helt klart att det finns "folk".....

Fly Nordics användande av uttrycket i en reklamkampanj ledde till en anmälan till Marknadsetiska rådet, vilket de senare friades för med motiveringen "Det är så uppenbart att "Fjollträsk" användes som en skämtsam beteckning att det är uteslutet att allmänheten uppfattade annonsen som stötande, nedvärderande eller diskriminerande"

Men det är helt klart att det finns "folk".....

Ta k, du har klargjort vilken nivå du vill ha diskussionen på. Anan Kinberg hade kanske rätt ändå, hion blev ju ändå oppositionsledare

avslutad210712

Gäst
Ta k, du har klargjort vilken nivå du vill ha diskussionen på. Anan Kinberg hade kanske rätt ändå, hion blev ju ändå oppositionsledare

Med andra ord var det "de intelligenta" i Kungliga hufudstaden som startade pajkastningen och vi dumma bidragstagare/skoteraggare/lappjävlar/bönder som fortsätter den. :)

Den dagen de som bor i den staden slutar kalla de utanför för diverse nedsättande uttryck skall jag sluta använda f-ordet. Dvs det kommer aldrig att inträffa. :)

Och fru Batra har säkert rätt men då hade Hitler ändå mer rätt för han satt inte bara i opposition utan han ledde sitt land. Vilket inte innebär att han var speciellt klok, empatisk eller normal. :)

Och kanske bäst att tillägga att jag skrev ovanstående med lite ironi och glimten i ögat för jag är sedan tidigare kallad för en fattig tattare av en på utsidan som ansåg att man är det om man bor utanför STOCKHOLM. :)

Sedan tilbaka till tråden så följde familjen en ledbeskrivning som de hade läst om i en tidning. Vore intressant att veta vilken tidning det var som ansåg att vägen via Silverfallet alternativt mellan Vierranvarri och toppen 1614 är en lämplig färdväg.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
vandrafjäll Gränsen för vindhastighet på fjället med familj Fjällvandring 5
Peter Gävle Fjällvandring till Sarek med familj, Juli/Augusti Fjällvandring 17
niklas104 Familj räddade från glaciär i natt Fjällvandring 0
janne66 Fjällvandring med familj och hund Fjällvandring 1
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
Maalla Sitojaure-Skierffe-Sitojaure, görbart på en dag? Fjällvandring 6
Annero90 Aktuell status på jojoleden Fjällvandring 2
seasteel Förslag på tältplats/vandring i Finnmark? Fjällvandring 0
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Slitzer Vad är detta föremål som står på en fjälltopp? Fjällvandring 15
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg