Fallskyddssele som räddninghjälp?

Fallskyddssele

bör fungera men är det inte att krångla till det och att överdimensionera?

En karbinhake på ena axelbandet på ryggsäcken i höjd med nyckelbenet bör kunna räcka bra förutsatt att det finns lämpligt fäste där (finns ofta bandöglor för bröstbandet på framsidan av axelbanden). Däremot tror jag de flesta bröstband på ryggsäckar i lämplig storlek är för klena speciellt de vanliga snäppspännena i plast.

Det jag skrivit ovan bör testas på övning och är tills vidare min personliga uppfattning.

Thure

Personligen skulle jag inte lita på Stadiums karbinhake i det här läget utan satsa på en riktig karbin (ev skruvkarbin åtminstone i ena änden) avsedd för fallskydd.
Jag kollade på stadium och karbinen är av aluminium, märkt för 22 kN. Huruvida det är en trovärdig siffra får någon annan svara på men karbinen ger ungefär samma intryck som en vanlig klätterkarbin av enklare sort.

Jag skulle nog fundera på om skruvkarbin är en bra idé, med tanke på att den kan bli onödigt svår att få upp efter ett plurr om det är minusgrader i luften?

Ur uppdragningssynpunkt är min bedömning att en dragpunkt i brösthöjd är att föredra framför en i midjebältet. Men drag från midjebältet fungerar hyffsat i de flesta fall. Fördelen med en infästning i midjebältet är enkelhet. En separat sele kan jag tycka vara en lite otymplig lösning. Men kanske går det att konstruera något enklare som fungerar bra. Möjligen kan ett lite kraftigare bröstband med dito spänne fungera om infästningen i bärremmarna är bra. Förlänger man bröstremmen att gå helt bakom ryggen (likt en bröstsele) borde det fungera än bättre, fast då blir ryggsäcken antagligen lite svårare att ta av och på. Det är inga våldsamma krafter infästningen behöver klara. Troligen några tiotals ”kilo”. Inte flera ton som en fallsele ska kunna klara.

Det är jag som skrev den tidigare refererade rapporten. Den var tänkt för att initiera en diskussion om lämplig räddningsutrustning och metoder. Jag ser gärna att någon gör uppföljande studier.

Hur gick det blev det någon diskussion? Fick du synpunkter? Det har gått några år nu.
Jag läste din rapport och mycket annat på thinkice strax innan jag gick ledarkursen. Därför ville jag testa själv hur det gick.http://www.youtube.com/watch?v=TX4D9oIX8Y0 Ett annat problem med nuvarande konfiguration är att med tjocka handskar kroka kastad lina till egen karbinhake i dragbandet. Det är svårare än man tror. Andra på kursen använde Thures modell med karbinen fastsydd i ena axelremmen. De fick dit linan betydligt kvickare.

Lite diskussion har det blivit. Bl.a. här nu :) Att utveckla säkerhet tar tid, det finns många aspekter som måste beaktas. En del fiffiga lösningar är inte så fiffiga i praktiken eller kan ha stora nackdelar i vissa fall. Men jag tycker säkerhetsdiskussionen lyfts på senare år. Vi går sakta framåt. Det är bra att du och andra testat nya idéer.

Jag åkte med några Göteborgare (GLSK) i Bohuslän i förra veckan. Jag kunde då konstatera att flera använde sele. Någon hade en seglarsele. Andra använde en enkel bandslinga i åtta bakom ryggen och runt armarna, sammanfogad med en klätterkarbin. Jag uppfattade att de inte tyckte selen var till besvär. Hur väl de funkar vid räddning är dock oklart, men väl värt att utvärdera.

I GLSK har man på flera plurrningsövningar och vid andra tillfällen testat den typen av konstruktioner som Johan såg och det har fungerat såpass bra att några har infört det i sin vanliga säkerhetsutrustning. Om det någon gång testats skarpt vet jag ej.

-Palle

Mycket spännande, det är här det händer.

Högst på min önskelista står ett inlägg från någon av er i GLSK som övningsplurrat med sele eller bandslinga. Funkar det bra? Problem? Hamnar karbinhaken för lågt på bröstet?

Vad kan det finnas för nackdelar med att karbinhaken fastsydd högt på ena axelbandet?

Nackdel

med karbin på axelbandet kan vara att den sneda dragningen kränger av axelbandet. Jag har bara testat på övning och då fungerade det OK, mmen det var min ryggsäck och min grenrem. Hustrun drog upp mig.

Sista bilden visar var jag har karbinen och också att jag av didaktiska skäl hade dubbla uppsätttningar isdubbar. (Övning med scoutkåren).

Linan är en egen konstruktion av Dyneema.

Thure

Bilagor

• pic_34848_maxi.jpg
    pic_34848_maxi.jpg
    71.9 KB · Visningar: 425
  • pic_34850_maxi.jpg
    pic_34850_maxi.jpg
    31.1 KB · Visningar: 442
  • pic_34852_maxi.jpg
    pic_34852_maxi.jpg
    155.2 KB · Visningar: 567
De jag observerade i GLSK hade inte sin egen lina kopplad till bröstselen, vilket förvånade mig. Det bör vara en fördel att koppla sin egen lina till bästa dragpunkt. Men möjligen finns nackdel med detta?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg