fallskydd

Lämpligheten för att använda ASAP för clogging begränsas av att den kväver en viss acceleration och hastighet för att låsa och även om den motsvarande fallhöjden är kort (enligt petzl 1.1 m utan falldämpare) blir sträckan kortare om man istället använder Basic, minitrax eller Shunt (förutsatt icke frusna rep..).
Det krävs ett ordentligt knyck med armen för att rycka fast en ASAP på repet.

Om du ändå tänkt använda knutar för backup blir ju vitsen med ASAP ännu mindre dessutom kan man för priset av en ASAP köpa en Basic, en Shunt OCH en grigri eller 2st minitrax+ firningsanordning av valfri sort vilket skulle medge betydligt fler lösningar och möjligheter för vad man nu hittar på.
 
Fördelen med ASAP är att den glider både upp och ner på repet. Men frågan är som sagt om den mår bra av att ta så många fall som det kan bli fråga om vid klippklättring. Eftersom den inte är framtagen för klippklättring föreställer jag mig att det kan bli svårt att få något svar från tillverkaren. Då kan det återstå att använda den på egen risk. Det är inget nytt att klätterutrustning används på andra sätt än vad tillverkaren föreslår. Haken i det här fallet är att man inte ser låsmekanismen, det går inte att se eventuella skador eller förslitningar.

En säljare av klätterutrustning berättade att det finns folk som använder den vid klippklättring. Skulle vara bra för tråden om någon med sådan erfarenhet kan skriva här.

Vid test med ASAP på ett längre semistatiskt rep tyckte jag att den låste väldigt snabbt och fångrycket blev knappt kännbart. Har inte velat testa den på kort rep med tanke på osäkerheten om ev slitage.
 
Jag brukar hänga in en ASAP på elever ibland när jag har sportklätterkurser med singel-elever då dom lär sig leda "skarpt".

Basicen är den jag själv använder för cloggning, har använt silent partner nån gång. Men inte hittat någon att köpa för att utvärdera till 100%.

En riktigt bra pryl tycker jag är Kong Backup, som fungerar på dynamiska rep och som klarar faktor 2 fall. Jag har inte vågat testa ett faktor 2 fall med den, men testat lite mindre fall på 0.x nånting 4-5m. Har bara hittat den på northstar här i Sverige, kostar en tusing ungefär, har inte kammar heller utan nyper om repet som gri-gri och dyliga.

http://www.kong.it/doc/Kong_Back-Up.pdf

Jag skulle inte repsola eller clogga med ASAP'en av de skäl som nämnts ovan, men som fallskydd är den grym.
 
Kong Backup var ju klart intressant.
Apropå vad som sagts ovan så funkar väl en Shunt till lite av varje, men enligt tillverkaren så är den inte godkänd för clogging. Den är väl godkänd som firningsbackup, men tål inte de krafter som uppstår vid egentliga fall.
Låter lite som hårklyveri, men har man inte fått till det bra, så är det ju inte omöjligt att släpa med sig lite repslack när man klättrar, och då blir ju fallet lite längre än om firningsbromsen fallerar.
 
Pajoon: Hur mycket har en ASAP tåligt utan att må illa enligt dina iakttagelser? (Bra att veta för de som inte ens vågar använda ASAP till planerade fall.)

Den som läst bruksanvisningen till repklämmor av typen Petzl Basic vet att de inte ska användas vid risk för fall som ger betydande kraft. Jag hade själv läst siffror på hur låg kraft som räcker för att slita av repmanteln, men inte anpassat mitt beteende fullt ut innan jag såg följande test: http://www.youtube.com/watch?v=NRiYi4v0dgI&feature=related
 
jag har också en kong backup, som jag busade med förra sommaren på toppmonterad rep.

den löper helt fritt ända tills man faller förbi den, och funkade bra för de snälla fall jag vågade prova, i det sammanhanget.

den har heller inga tänder som ska bita om repet och kanske trasa manteln.

nu slutade det med att jag använde cinchen istället, som kan hänga som vanligt både på upp- och nedväg, och jag skulle inte använda backup:en för ledsolo heller.

men det var ju fallskydd det gällde här, och den är en tusing bllligare än en ASAP.

en fråga om fallskydd som jag har grunnat på är att när man cloggar så knyter man gärna backupknutar i ett parallellrep, men industriellt förlitar man sig bara på bromsen?
 
Pajoon: Hur mycket har en ASAP tåligt utan att må illa enligt dina iakttagelser? (Bra att veta för de som inte ens vågar använda ASAP till planerade fall.)

Kan inte svara på det, jag använder officiellt den inte för annat än backup på separat rep. Dom tester jag gjort är knappast vetenskapliga och mer för mitt eget psyke då jag använt den. Jag skulle inte använda den på dynamiskt rep, och inte utan falldämpare på statiskt.
 
en fråga om fallskydd som jag har grunnat på är att när man cloggar så knyter man gärna backupknutar i ett parallellrep, men industriellt förlitar man sig bara på bromsen?

Du har alltid två separata system då du jobbar hängande, en RIG och en ASAP till exempel. Många använder shunten som backup för att den är enkel att hänga prylar på och flytta med sig. Jag föredrar en "flytande" klämma. Men det är alltså 2 ankare, 2 rep, 2 prylar. (Och 2 personer om man ska göra det riktigt ordentligt så att man kan bli räddad om det går åt helvete)
 
Man skall aldrig säga alltid.. Om vi kollar på youtube-videon så är det faktor 1-fall på en petzl basic vi kollar på, med en stum slinga. Jag är inte förvånad över resultatet.
 
Man skall aldrig säga alltid.. Om vi kollar på youtube-videon så är det faktor 1-fall på en petzl basic vi kollar på, med en stum slinga. Jag är inte förvånad över resultatet.

Precis! Såg detta tidigare, och vet inte exakt vad fallfaktorn var - men visst stämmer det att den var hög, hade det varit längre rep till infästningen, så kanske resultatet hade varit annorlunda. Men för all del, när man cloggar så klättrar man ju ibland ändå upp till ankaret.
 
Jag menar att klättraren hade 120-slinga till cloggen, men hängde i jämhöjd med cloggen.. Alltså 120 cm stumt fall direkt i cloggern.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg