Faktiska längden hos Roberts sovsäckar?

Ifall det står längd på 183 cm hos t.ex Marmot Plasma sovsäckar på hemsidor när man ska beställa sovsäckar innebär det att sovsäcken passar till personer som har längd på ungefär 183 cm. Faktiska längden inuti sovsäcken är ungefär 15 cm extra längre, alltså ca 183+15 = 198 cm.

Vet någon av er hur det är med Roberts sovsäckar (www.roberts.pl)
Ifall det står längd 183 på deras tabeller på hemsida innebär det att det finns extra utrymme på ca 15 cm inuti sovsäcken?. = 197 cm, står det 190 cm är det faktiska längden inuti 205 cm. Eller betyder längd 183 cm att faktiska längden inuti är exakt 183 cm och inte mer?

Tacksam för hjälp.

/J
 
Vet inte längden, men vet att det är viktigt för komforten att sovsäcken är längre inuti än man själv, även bredden är jätteviktig, ligga där med för trång sovsäck känns som att ha en tvångsskjorta på sig....usch, vidrigt-
Bra att kola upp dessa mått!!
 
Storleken på sovsäckar har diskuterats i en annan tråd - men nu hittar jag den inte.

Så här mäter alla (?) tillverkare längd och bredd;

Sovsäcken läggs upp-och-ned, fästes i ena änden och dras ut maximalt. Där har du längdmåttet. Samma sak på bredden resp. fotändan.

Min erfarenhet är att man bör ha uppåt 50 cm tillgodo på angiven längd för att få komfort. Kanske något mindre på bredden. Det allra bästa är om man har möjlighet att pröva.

Jag har en toppen-sovsäck från Roberts där jag tog i lite extra på måtten vilket jag inte ångar. Bra plats även i fotänden.

Vad är din längd?
 
Jag har ingen erfarenhet av Roberts sovsäckar, däremot av Marmots. Marmot anger faktisk kroppslängd och en Regular (ligglängd 183cm) passar bra för personer upp till den längden. Själv är jag 193cm och mina Marmot säckar är "long", dvs 198cm i ligglängd. Detta stämmer bra då jag uppskattar att jag har ca 5cm bekväm marginal när jag sover i någon av dem. Notera att Marmot även ökat liggbredden något i storlek "long".
Att ha en sovsäck som är för kort är inte skönt, och det är viktigt för både bekvämlighet och värme att sovsäcken passar din ligglängd.
 
Storleken på sovsäckar har diskuterats i en annan tråd - men nu hittar jag den inte.

Så här mäter alla (?) tillverkare längd och bredd;

Sovsäcken läggs upp-och-ned, fästes i ena änden och dras ut maximalt. Där har du längdmåttet. Samma sak på bredden resp. fotändan.

Min erfarenhet är att man bör ha uppåt 50 cm tillgodo på angiven längd för att få komfort. Kanske något mindre på bredden. Det allra bästa är om man har möjlighet att pröva.

Jag har en toppen-sovsäck från Roberts där jag tog i lite extra på måtten vilket jag inte ångar. Bra plats även i fotänden.

Vad är din längd?

Min längd är 183 cm.
 
Om du för muspekaren över "length" och "height" när du väljer sovsäck på Roberts får du korta förklaringar. Vet inte om detta är tillräckligt. Height menar på maximala längden på användaren.

Jag som är 179 köpte (och rekommenderades) en L/R, (height 190) då jag vill ha utrymme för t.ex. innerskor. Den passar bra!
 
Om du för muspekaren över "length" och "height" när du väljer sovsäck på Roberts får du korta förklaringar. Vet inte om detta är tillräckligt. Height menar på maximala längden på användaren.

Jag som är 179 köpte (och rekommenderades) en L/R, (height 190) då jag vill ha utrymme för t.ex. innerskor. Den passar bra!

Ja, nu ser jag. Tack ska du ha...
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg