Fågelskådare se hit!

Re: Fågelskådarböcker

KLAGER; sa:
Det är nog t ex inte många som känner till (än mindre kan identifiera) mer än max ett par arter sötvattensfisk, och vi har ändå bara ett 50-tal arter sötvattensfisk..

Och de allra flesta kan inte skilja på en grönsiska och en knölsyska...

//Anders
 
crazy; sa:
Då verkar det bra där trots att det "bara" är 300 arter.
Det menas nog häckande arter. KSRY är ju framförallt en flytt- och övervintringslokal, så räknas de arterna in blir det garanterat fler.

Men man ska ska inte stirra sig blind på en siffra - det finns ett kvalitativt inslag också, t.ex. att det är en viktig lokal för två rödlistade arter och en viktig flyttlokal.

Vissa kryssare stirrar för mycket på siffran - det är ett mått men långt ifrån det enda.
 
Stadan; sa:
j_stellan; sa:
Jag tycker att det är trist att skåda fågel i våtmarker för vadare är för lika varandra. Jag föredrar bergsområden och öppna skogar.
Personligen tycker jag vadare är bland det roligaste. Skojiga näbbar, kul ben, roliga beteenden och kul ekologi. Flyttar nästan från ena polen till den andra. I Thailand övervintrar t.ex. denna juvel, skedsnäppa:
http://www.arkive.org/media/8C3FF99...ion.Large/large-Spoon-billed-sandpiper-wading,-in-summer-plumage.jpg

Håller med! Vilken juvel som du säger och det är väl en av de få arter jag skulle kunna röra lite på mig för att få se om den mot all förmodan damp ner här i Sverige. Håller med oxå om att vadare är kul att betrakta av flera anledningar. Man kommer dom ofta förhållandevis nära och det händer oftast alltid ngt när stora vadarflockar samlas på vår och höst.

J
 
Jag kollade upp Khao Sam Roi Yot i "Wild Thailand" utgiven av WWF. De nämner parken som en av de viktigaste våtmarkerna i Asien i hänvisning för flyttande vadare. Lär vara runt 50 arter vadare där och att det är enkelt att se 300 fågelarter på en helg.
Parken ser fin ut på bilderna och har mycket kalkklippor och mindre grottor. Kanske en bra plats för att leta fladdermöss?

/Stellan
 
Re: Re: Re: Fågelskådarböcker

j_stellan; sa:
Ganska stor skillnad tycker jag...


/Stellan

Betvivlade inte att du visste skillnaden :)

Jag vet den också, citerade bara fritt ur minnet Fredrik Sjöbergs ord i Sveriges Natur för några år sedan. Mångfaldens analfabeter tror jag att artikeln hette.

//Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PeterWarberg Testare sökes till ny app för fågelskådare Vilda djur 5
picturethis.se Fågelskådare på Gotland? Vilda djur 2

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg