Fågelhundar...

En liten röd spets !!

Jakt i stor skog med trädsskällare ! Visst är det kul. Vi hadde en liten Nikki från Finland. Hon var otrolig och med en jaktfjäder som jag aldrig sett maken till. Min bror Magnus jagade på heltid en höst och sköt ett trettiotal tjädertuppar för henne. Han sköt då bara de som hon skällde klockrent. Vi sköt bara tjädrar för Nicki sprang bara förbi orrarna. Nu spinger hon i de sälla jaktmarkerna efter att ha blivit döv och för gammal. Hon har gett oss underbara minnen.

FJS 90/91 och Klager kommer som vanligt med kloka jaktinlägg. Hinner ni med att vara ute eller lever ni framför datorerna ? Kolla om det finns en http://www.insidan.se som ni kan skriva på oxå. Kunde inte låta bli !
[Ändrat av jonken 2003-12-04 kl 03:30]

metoder

Liten fundering duckhunter. Du sågar Bengt Rödseth men rekommenderar Christoffersson. Kan du ge några exempel på vad skillnaden är i deras metoder?
Mvh Tony

metoder

Jag anser att det finns likheter och stora skillnader. Den största skillanden är att man inte tränar hårt förtidigt. Sen går mycket av Bengt´s träning ut på att bygga bort förväntningar, inte skapa några. Det jag skaknar i bådas böcker är hur man ska rätta till ett problem. Bengt talar om hur man borde gjort och i Sten´s saknas det helt. Båda är duktiga hundmänniskor. Det skadar inte att läsa båda böckerna och själv skapa sig en bild av hur man vill träna. Oavsett vilken metod manväljer måste den vara förankrad i vad man själv kan förstå och träna.

Ripjakt med Alaska Hysky -Specialtränad

I extrem köld i Fjälljakter, har några fågelhundar dött, skadats, förfrusit... så jag lessnade på kontinental felklimatiska dumhundar. Vorsteh, möjligen om försiktig, men...

Så jag tänkte om.. Spetshundar, har alltid använts från Sibirien i öst till Canada däröver..

Fick helt tänka om, men det är vi vana vid i hanterandet med djur, och gammal Naturvårdsverks-forskarnisse.
Tog ett bra tag, och några ton av svordomar över sedvanliga vildhetens ungjyckar..
Så en dag som vanligt, dom där dagarna då unghunden till slut börjar - tänka, fan han vill visst nåt..?

Och sen börjar samarbetet som ger många minnen..
Och den grå, blev otroligt rolig i Ripjakterna på fjällen då alla macho-nissar och svenska skrytnissar knappast ens ses från November - Mars. Tomt. Och inkompetent kultur av bonnläppar som inte passar i norr, tyvärr.
Fjälljakt är också stenhårt, skadande på rygg och andra kroppsutskott med allt vad lavinrisk, diverse björnar, fall, fade-out', stormrisker, mörka hemfärder och allt i orienteringar.. hunger, svält, vätskebrister, saker som går sönder.. fryser sönder..

Vitsen med att jaga med en Husky, är att hitta en kortbent individ.
Bra gulfärgade trampdynor (keratinrika), hårbevuxna och torra, hårda. Få blodkärl som aldrig spricker..Aldrig behövs smörjas.
Och en päls av dubbel-typ. Där snön aldrig smälter, isolerande.. suverän vinterhund !
Träningen, är en dressyr egentligen på stötande hund. I att på tystaste sätt ge kommandon - om stanna..
Det gör att man hinner per skidor ikapp, och sen ger kommando för avance'.
Hur kommandona ges är upp till en själv. Men jaga inte med hunden förrän 25 cm snödjup..blir bara stötuppflog då. Hunden ska vada i snön för att sakta ner tempot.
Och därför får man en naturlig jakt där ren aldrig stöts på alls. De är nere i tallskogarna utanför ripmarkerna..!
Jag använde slutkommandot - sssss...så stannade Huskyn, inväntade och pekade i uppmärksamhet mot bytet..
Och ofta small det sen efter 2-3 stopp.. och en vanlig apport togs upp.
Så gör naturfolk i sina bästa dressyrer, anpassar sig..

Naturligtvis användes tiken också på älg, räv, mård, trädtjäder, ja på många fler byten..än vad stående hundar brukligen i medelvärde går på.
Hade stort nöje under rasterna. Hunden var cool, vilade i en snögrop inlurvad som de gör på vargars vis.
Och en mycket vig hundras, med stretch i bakbenen i att kunna hoppa om så upp i ansiktet. Därav en vaksam livvakt också.. Och tyst, tills det verkligen begav sig. Inget onödigt bjäbbande alltså, tyst..
Ståndskallen, hög falsett. Och då var man säker på kontakt.
Söket på älg mkt likt Finnspets, som den är nära släkt med. Vilket för båda betyder - användanden av ögonen i större utsträckning, samt tar genvägar i söket. Som går mycket fort. För husky-spets, 60 sekunder drygt 2 km..
Perfekt i vattenapporter i November..alltså i kalla fjällsjöar, då andra hundar riskerar dö av köld !
Det är ursprungstypen till såväl dragdjur som jaktdjur man använt sig av i Sibirien..
Där jagas älg i en helt andra jaktformer, som grundar sig på den natur man har. Stora enorma floder. Och massor av hårda rovdjur i närheten som kan slå ut en ensam hund i sedda hemska dödsattacker av rena sönderrivningar i hemsk död av skrik..inget man vill höra, kan jag försäkra er, veganer... Skär rakt igenom din själ det ljudet ..!
Man jagar med 3 husky-laikor, blandraser i alla de former, samtidigt.. Dessa går ihop om varg blir aktuellt, och kan rent av ryka glatt ihop med dessa i världens slagsmål.. som brukligt är råhårda hos huskiesar. Rasen är mycket bytesmedveten och skyddar sin mat stenhårt, bör man komma ihåg som enda aber..
Inga hundar i närheten, för då smäller det, i matdags..
Och inte ens svenska skrytar-viltforskare vet om dessa saker.. Pinsamt, i att sen höra om deras jaktregler och rovdjurskunnanden. Det är väl då som man får vara 'Pappa' åt dom... Tyvärr, tar sånt över 30 år att lära sig i grundkurs. Verkligen 30 år.
Antingen lär man det sig, eller så aldrig.. som familjenisse. En fråga om att lägga ner tid.. leva som man lär. Vem som gör det, är för min del mindre av betydelse.. bara man förstår.

[Ändrat av Kirunafjällis 2003-12-08 kl 22:16]

Imponerande!

"60 sekunder drygt 2 km.."
Det innebär ju att din husky avverkar terrängen i 120km/h. Och detta dessutom i lössnö. Väldigt imponerade.
Jag har även hört om en varg som åt upp en liten flicka, Rödluvan tror jag hon kallades......

Frazze fjällis

Kan du inte berätta mer om denna hundras!
Varför var det så viktigt att ge kommandona tyst?
Varför valdes ssss som kommando?

Hela projektet lät väldigt osvenskt och spännande!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg