Fästingens vara eller inte vara

Är det inte så?

Såvitt jag förstår så gör inga djur nytta i naturen, gäller även människa, utan de samverkar i ett ekologiskt samspel där varje enskild arts bidrag kan vara helt okänd för oss.

Varje art gör nytta för sig själva genom att sprida sina gener vidare till nästa generation och därvidlag har fästingen gjort nytta för sin egen del och det i milliontals år får man förmoda.

Att slippa bli parasiterad är väl snarast frågan om kunskap och att utifrån den vidta mått och steg. Jag vistas mycket i markerna runt Knivsta med mina hundar.
Jag har ännu efter snart fyra år i Uppland inte haft några fästingbett och hundarna klarar sig rätt väl utan kemikalier, dock besiktigas pälsen av mig noggrannt varje dag.

Re: Är det inte så?

Jag vill uttrycka mig så att dom flesta djur gör stor nytta i naturen.
Ett ekosystem som fungerar reglerar sig själv utan mänsklig inblandning arter använder varandra till föda och antalet djur av en viss art ökar och mindskar från år till år pga tillgången till föda.
jag tror att även fästingen gör någon nytta på något sätt kanske har dess naturliga fiender försvunnit när människan blandat sig i naturens ekosystem?

Ett exempal bara: Dinosaurierna gjorde ju inte mycket nytta här på jorden säger många.
Utan dessa skulle vi troligtvis ha mindre olja i marken än idag.
När dom dog tillsammans med växter och trän förmultnade dom under marken högt tryck bildades och miljoner år senare så blev det olja.

Så alla djur kanske inte visar sin nytta nu utan låångt senare. (utan att säga att det är så med fästingen)..
MVH KIM

klippen; sa:
Såvitt jag förstår så gör inga djur nytta i naturen, gäller även människa, utan de samverkar i ett ekologiskt samspel där varje enskild arts bidrag kan vara helt okänd för oss.

Re: Re: Är det inte så?

kim1; sa:
Jag vill uttrycka mig så att dom flesta djur gör stor nytta i naturen.
Ett ekosystem som fungerar reglerar sig själv utan mänsklig inblandning arter använder varandra till föda och antalet djur av en viss art ökar och mindskar från år till år pga tillgången till föda.
jag tror att även fästingen gör någon nytta på något sätt kanske har dess naturliga fiender försvunnit när människan blandat sig i naturens ekosystem?

Ett exempal bara: Dinosaurierna gjorde ju inte mycket nytta här på jorden säger många.
Utan dessa skulle vi troligtvis ha mindre olja i marken än idag.
När dom dog tillsammans med växter och trän förmultnade dom under marken högt tryck bildades och miljoner år senare så blev det olja.

Så alla djur kanske inte visar sin nytta nu utan låångt senare. (utan att säga att det är så med fästingen)..
MVH KIM

klippen; sa:

Min mening är att nytta är ett begrepp skapat av oss, människor, för att förklara, motivera eller rättfärdiga sådant som ger oss fördelar.

Naturen innehåller ingen nytta, dinosaurierna gjorde nytta för sig själva och var framgångsrika för att sedan av nå'n anledning bli onyttiga för sig själva och dö ut.

Fästingar - nyttigare än läsk.

Jag är uppvuxen utanför Uppsala, och tillbringade hela dagar ute i skogen. Trots detta hade jag inte sett en fästing före 20-årsåldern, ännu mindre hade jag blivit biten. Ändå var jag livrädd för de små krypen.

Nu är jag 30 och har sett fästingar några gånger och blivit biten två gången (varav en gång i Afrika).
Trots att jag blev sjuk av den afrikanska fästingen vill jag utan någon som helst tvekan påstå att mygg och knott åsamkat mig oändligt mycket mer lidande genom åren. På en sommar skadar de mig mer än fästingarna gjort hela mitt liv, trots att jag ofta vidtar mått och steg mot mygg, men aldrig mot fästingar.

Jag tycker att det verkar som att det råder en rent medeltida fästigskräck här i landet.
I och för sig är det fler som blir svårt sjuka eller dör av fästingar än av mygg, men är det egentligen ett så stort problem att vi ska bestämma oss för att de inte har någon plats och skall utrotas? Bara för att de inte gör mer nytta än att vara käk till fåglar och insekter?

Har vi inte lärt oss ett dugg från de tidigare försöken att göra samma sak?
Om det nu är så att fästingantalet ökat drastiskt så lär det ju bero på att vi människor rubbat systemet. Blir det bättre om vi rubbar lite till?

Här finns det många kloka inlägg om avsaknaden av "nytta" i naturen, och att man fyller sin nisch och reproducerar sej bäst man kan.

Vi är nog många som känner igen oss i den beskrivningen...

Sammanfattningsvis:

Lite fästingar ska en karl tåla.

Annars får han inte reproducera sej.

björner; sa:
Här finns det många kloka inlägg om avsaknaden av "nytta" i naturen, och att man fyller sin nisch och reproducerar sej bäst man kan.

Vi är nog många som känner igen oss i den beskrivningen...

Sammanfattningsvis:

Lite fästingar ska en karl tåla.

Annars får han inte reproducera sej.

Lite Borelia eller TBE har väl ingen tagit skada av, eller?

bash; sa:
Jag är ju mest bekymmrat över de alvarliga sjukdommar som fästingen för med sig.

Sjukdommar hmmmm. Människan är ett märkligt däggdjur. Vi slår oss ner på ett ställe och förökar oss. Vi förändrar hela vår omgivning så att den passar oss. Vi tär på de naturliga resurserna på bekostnad av annat levande. Därefter sprider vi oss till nya platser. Är det inte lite som ett virus?

Som vanligt klarar sig naturen utmärkt utan oss men inte vi utan den.

/m

Bu för fästingen!

Myggbekämpningen gjordes väl med en bakterie som bodde i majskorn och som sedan pajjade mygglarvens tarmar... (jag kan vara ute och cykla, men tror att det var så..)Inga kemikalier där alltså!

Sedan har väl vargen sin plats i näringskedjan (Ni vet; jord->gräs->rådjur->varg-->) Var någonstans fästingen kommer in har jag inte klurat ut men till det finns ju utbildad personal som säkert kan ta reda på svaret!!
Idén om att den är där för att rensa bort de svaga och dumma exemplaren av människa har jag inte tänkt på tidigare.....
Men den faller ju på att även ett toppexemplar kan falla offer för TBE, Borrelia...

Detta spännande ämne tål nog att disskuteras vidare så jag väntar med spänning på fortsättningen!!

Fästingarna gillar mig!

Jag har blivit fästingbiten extremt många gånger, så många att jag inte kan räkna faktiskt. Senast i söndags morse hade jag två stycken på mig när jag vaknade i tältet, och det är en låg siffra efter en paddlingshelg i norra roslagen. (Hoppas jag inte skrämmer bort någon härifrån nu!) Oftast lyckas man borsta av sig dom innan dom biter sig fast men inte varje gång.

Fästingar är ett nödvändigt ont som jag mer eller mindre vant mig vid. När jag var liten tyckte jag att det var mycket obehagligt att bli fästingbiten, mest för att det tog längre tid då innan jag upptäckte dom, så dom hann bli ganska stora. Nu är det mer; "jaha - en fästing, tar du bort den är du snäll?"

Det svåra med fästingarna är att dom kan vara så extremt små, under en halv millimeter ibland. Det gör att dom kan vara väldigt svåra att upptäcka innan det är försent - det bästa sättet är att ha en partner så att man närgånget kan granska varandra innan man kryper ner i säcken för kvällen!

Re: Bu för fästingen!

esoxlucius74; sa:
Myggbekämpningen gjordes väl med en bakterie som bodde i majskorn och som sedan pajjade mygglarvens tarmar... (jag kan vara ute och cykla, men tror att det var så..)Inga kemikalier där alltså!

Sedan har väl vargen sin plats i näringskedjan (Ni vet; jord->gräs->rådjur->varg-->) Var någonstans fästingen kommer in har jag inte klurat ut men till det finns ju utbildad personal som säkert kan ta reda på svaret!!
Idén om att den är där för att rensa bort de svaga och dumma exemplaren av människa har jag inte tänkt på tidigare.....
Men den faller ju på att även ett toppexemplar kan falla offer för TBE, Borrelia...

Detta spännande ämne tål nog att disskuteras vidare så jag väntar med spänning på fortsättningen!!
Det är riktigt att det handlade om en bakterie och inte kemikalier. Bakterien angrep endast mygglarver och gav i princip mygglarverna spräckt magsår. Dock finns inte bakterien kvar flera säsonger, utan besprutningen görs om ifall det visar sig att det åter handlar om oerhörda mängder mygglarver.

Vad gäller enskilda djurs ofta oöverblickbara "nytta" i naturen så skulle jag formulera det annorlunda. Enskilda djur utgör en del av ett ekosystem, så djuret är till nytta för ekosystemet som det anpassats efter, och som ekosystemet anpassats efter. Farligt att bara plocka bort ett djur som deltagit i evolutionen och tro att den enda effekten blir ett djur mindre och att allt annat stannar intakt.

Var fästingen kommer in i bilden, dvs. vilken "nytta" den gör för ekosystemet har jag själv försökt ta reda på. Vem äter en fästing? Sädesärlor? Eller kanske "nyttan" med fästingar för ekosystenmet är att sprida sjukdomar till djur som det blir för många av, t.ex. människan? I så fall blir nog fördelningen proportionell bland "dumma" och "smarta" människor, om inte fler "dumma" vistas mer obetänksamt bland fästingrikt gräs än vad "smarta" gör.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg