Re: ...
Extream Adventurer; sa:
åhel*v vad jag har missat på bara än vecka...
nåja nu ska jag säga några klocka ord..
det är inte fästingarnas fel att vi får borelia,de har ju fått det från någon annan men ändå lynchar vi fästingarna...hur som helst så har jag aldrig fått nåt bett men jag är lika jävla rädd ändå...
det är läskigt att veta att man kan dö ifall man tar i det där grässtrået... så utrota fästingarna...
så lite off subject: lite små tankar jag har...
Alla vet att hitler var ond,han ville utrota alla judar för de var lägre stående...(sa han)eller hur???
vissa muslimer vill utrota alla som inte tror på Allah,eller hur???
USama och grabbarna får göra det,( 11 sep)
sen blir det än jävla debatt om att bomba dem,eller hur...
men då kommer vår moral in i bilden "är det rätt att döda för att nån annan dödar" svårt att säga???
så är det rätt att döda fästingar för att de dödar oss???
hur som helst så säger hälften nej och hälften ja(jag är en av dom)
men min poäng är att vi får inte göra illa en utlänning(jag är inte rasist) men de får göra illa oss...
så då borde de vara rasister...eller hur...
men det är dom inte (enligt halva svenska folket)
så de menar att det då är det rätt att försvara nån som vill döda oss,så tänk på de..
ÄTA eller ÄTAS???
ATT VARA ELLER INTE VARA???
debatt tack...
I mitt personliga ställningstagande så är alla människor lika värda, de har ett värde i sig genom att vara människor, ett människovärde. Jag anser dock även att alla organismer har ett värde, men det går inte anser jag att likställa dessa värden. En människas liv är enligt mig mer värt än en fästings liv, eller en älgs liv.
Om man intar en extrem hållning och menar att allt liv är lika mycket värt så skulle konsekvenserna för vår kultur och samhälle bli stora. Skulle sjukvårdsresurserna fördelas lika mellan sjukvård och veterinärvetenskap? Ska vi kunna ha en djurhållning, äta kött, fiska över huvud taget?
Att säga att djur inte har ett likställt värde med oss är inte att säga att djur inte har ett värde alls, vi kan och ska tillämpa etiska resonemang när vi använder oss av djur och natur. Detta sker också och när man exempelvis använder sig av djur i medicinsk forskning så måste man etiskt kunna försvara varför man anser det nödvändigt. Man ska även använda sådana djur som står så långt från oss som möjligt t ex hellre råtta än hund, hellre bananfluga än råtta etc.
Tyvärr brister dock djurhantering ofta inom köttindustrin, men även det industriella fisket som tär hårt på ett ändligt bestånd. Där har vi alla personliga val att göra och själv försöker jag handla så ekologiskt som möjligt och köper numera ej torsk och helst ej heller lax, om jag inte vet var och hur den är fångad.
När det gäller fästingar så har jag skrivit att jag är tveksam till en "utrotningskampanj", jag vill helst inte utrota någon art, men i vissa fall så kan det vara ett sätt att begränsa spridning av en viss sjukdom, som exempelvis malaria.
Vad gäller rasism så bygger den på felaktiga föreställningar, fördomar och pseudovetenskap om "raser". I dag vet vi tack vare modern vetenskap att det inte går att tala om raser och att rasistiska teorier är förlegade luftslott som ska bekämpas med kunskap.
Nä, nu får det vara nog med lördagsfilosoferandet för i dag.. nu får det bli någon lite mer vardagsnära sysselsättning..
God helg
David