Fästingens vara eller inte vara

Re: Redigera

Brune; sa:
dave1; sa:
[
Hmm.. texten försvann i förra inlägget...

mvh
David

I all välmening
Man har 20 eller 30 minuter på sig att redigera sin text, när man upptäckt att det blivit ett eller flera förarliga feltryckningar på tangentbordet. Ett annat tips är att förhandsgranska innan man skickar.

Per Brune /dålig på att hitta rätt tangenter

Jo, jag vet. Men det var när jag skulle spara en ändring som texten försvann och det gick inte att "få dit den" fast jag kopierade in den på nytt..

Re: Re: Redigera

dave1; sa:
Jo, jag vet. Men det var när jag skulle spara en ändring som texten försvann och det gick inte att "få dit den" fast jag kopierade in den på nytt..

När inlägget finns sparat och man upptäckt att det blev fel, så klickar man redigera i högra hörnet i huvudet på det ”felaktiga inlägget” och med lite bök kan man rätta sina ”fel”

Per Brune

Imponerande David. Själv hade jag aldrig kunnat svara så seriöst på Jullan B's närmast parodiska inslag. hahaha det var för kul :)

För övrigt håller jag med Johan Lindbloms inlägg i denna tråden så till den grad att jag nästan tror att jag skrivit dem själv under pseudonym.

Leif...

bogart; sa:
Imponerande David. Själv hade jag aldrig kunnat svara så seriöst på Jullan B's närmast parodiska inslag. hahaha det var för kul :)

För övrigt håller jag med Johan Lindbloms inlägg i denna tråden så till den grad att jag nästan tror att jag skrivit dem själv under pseudonym.

Leif...

Hehe.. det gäller att gå ut hårt och sen öka som Gunde sa.. eller om det var nån annan.. :)

Re: Re: fästingar me borelia o TBE & människor me aids...

dave1; sa:
lejonet; sa:
Om ja hade aids skulle du utrota mej då? om en människa har aids skulle du förmodligen inte mörda den då... även fast den kan smitta om den biter sig fast i dej....(hehe... misstolka om du vill) men fästingar som sprider borelia o TBE kan du utrota!!!! d e helt sjukt...bara för att du e större behöver du inte döda dom.......... ja tycker inte heller om fästingar... men d e sjukt att utrota dom för att dom sprider sjukdomar.... om du vaccinerar dej mot TBE och tar bort fästingarna i tid klarar du dej för det mesta ändå......

[Ändrat av lejonet 2003-06-13 kl 16:45]

Hmm.. texten försvann i förra inlägget...

Vet inte riktigt om du riktar dig till mig, men jag besvarar väl dina funderingar..
Om du hade AIDS! Skulle jag döda dig då? Nej, det skulle jag självklart inte utifrån mina etiska ställningstaganden gundade på humanistiska principer. Jag anser dock att det är en avgrundsstor skillnad till en fästing. Ponera att fästingen spred HIV, skulle jag försöka döda den då? Tveklöst ja, med alla till buds stående medel eftersom den i så fall skulle fungera som vektor för en av de otäckaste sjukdomar mänskligheten skådat. Nu sprider dock inte fästingar HIV utan de kan sprida borrelia och TBE (samt en del andra sjukdomar) som inte är lika allvarliga som HIV/Aids och därför är jag tveksam till en utrotningskampanj, det går att skydda sig på andra sätt och konsekvenserna är inte lika stora som om de skulle sprida HIV. Malariaproblemet på minner om fästingen och TBE, fast i betydligt större omfattning. Varje år drabbas omkring 300000000 människor av malaria och omkring 1000000 människor dör (ett barn i afrika dör var 30.e sekund till följd av malaria). Vektorn i detta fallet är en myggart som sprider en av fyra olika typer av malaria (plasmodiumarter). I Sverige lyckades man utrota malariamyggan under 30-talet genom att bland annat dika ur våtmarker. Exemplet malaria tycker jag är ett sånt fall där man på bred front bör angripa orsakerna (bla genom att försöka utrota sjukdomsvektorerna). Detta inte för att jag är större än myggorna, utan därför att priset i mänskligt lidande är alltför stort.

mvh
David

du har säkert rätt... ja fattade inte mycke av d du skrev...

...

åhel*v vad jag har missat på bara än vecka...
nåja nu ska jag säga några klocka ord..
det är inte fästingarnas fel att vi får borelia,de har ju fått det från någon annan men ändå lynchar vi fästingarna...hur som helst så har jag aldrig fått nåt bett men jag är lika jävla rädd ändå...
det är läskigt att veta att man kan dö ifall man tar i det där grässtrået... så utrota fästingarna...

så lite off subject: lite små tankar jag har...

Alla vet att hitler var ond,han ville utrota alla judar för de var lägre stående...(sa han)eller hur???

vissa muslimer vill utrota alla som inte tror på Allah,eller hur???
USama och grabbarna får göra det,( 11 sep)
sen blir det än jävla debatt om att bomba dem,eller hur...
men då kommer vår moral in i bilden "är det rätt att döda för att nån annan dödar" svårt att säga???
så är det rätt att döda fästingar för att de dödar oss???
hur som helst så säger hälften nej och hälften ja(jag är en av dom)
men min poäng är att vi får inte göra illa en utlänning(jag är inte rasist) men de får göra illa oss...
så då borde de vara rasister...eller hur...
men det är dom inte (enligt halva svenska folket)

så de menar att det då är det rätt att försvara nån som vill döda oss,så tänk på de..

ÄTA eller ÄTAS???

ATT VARA ELLER INTE VARA???

debatt tack...

Re: ...

Extream Adventurer; sa:
det är inte fästingarnas fel att vi får borelia,de har ju fått det från någon annan men ändå lynchar vi fästingarna...hur som helst så har jag aldrig fått nåt bett men jag är lika jävla rädd ändå...
det är läskigt att veta att man kan dö ifall man tar i det där grässtrået... så utrota fästingarna...

Alla vet att hitler var ond,han ville utrota alla judar för de var lägre stående...(sa han)eller hur???

men då kommer vår moral in i bilden "är det rätt att döda för att nån annan dödar" svårt att säga???
men min poäng är att vi får inte göra illa en utlänning(jag är inte rasist) men de får göra illa oss...

så de menar att det då är det rätt att försvara nån som vill döda oss,så tänk på de..

ÄTA eller ÄTAS???

debatt tack...

I mitt personliga ställningstagande så är alla människor lika värda, de har ett värde i sig genom att vara människor, ett människovärde. Jag anser dock även att alla organismer har ett värde, men det går inte anser jag att likställa dessa värden. En människas liv är enligt mig mer värt än en fästings liv, eller en älgs liv.
Om man intar en extrem hållning och menar att allt liv är lika mycket värt så skulle konsekvenserna för vår kultur och samhälle bli stora. Skulle sjukvårdsresurserna fördelas lika mellan sjukvård och veterinärvetenskap? Ska vi kunna ha en djurhållning, äta kött, fiska över huvud taget?
Att säga att djur inte har ett likställt värde med oss är inte att säga att djur inte har ett värde alls, vi kan och ska tillämpa etiska resonemang när vi använder oss av djur och natur. Detta sker också och när man exempelvis använder sig av djur i medicinsk forskning så måste man etiskt kunna försvara varför man anser det nödvändigt. Man ska även använda sådana djur som står så långt från oss som möjligt t ex hellre råtta än hund, hellre bananfluga än råtta etc.
Tyvärr brister dock djurhantering ofta inom köttindustrin, men även det industriella fisket som tär hårt på ett ändligt bestånd. Där har vi alla personliga val att göra och själv försöker jag handla så ekologiskt som möjligt och köper numera ej torsk och helst ej heller lax, om jag inte vet var och hur den är fångad.
När det gäller fästingar så har jag skrivit att jag är tveksam till en "utrotningskampanj", jag vill helst inte utrota någon art, men i vissa fall så kan det vara ett sätt att begränsa spridning av en viss sjukdom, som exempelvis malaria.
Vad gäller rasism så bygger den på felaktiga föreställningar, fördomar och pseudovetenskap om "raser". I dag vet vi tack vare modern vetenskap att det inte går att tala om raser och att rasistiska teorier är förlegade luftslott som ska bekämpas med kunskap.
Nä, nu får det vara nog med lördagsfilosoferandet för i dag.. nu får det bli någon lite mer vardagsnära sysselsättning..

God helg
David

Utrotning av malaria med DDT

Min pappa berättade ett flertal gånger historien om DDT (Diklor-Difenyl-Trikloretan). Uppfinnaren fick Nobelpris, därför att DDT ansågs vara lösningen på malaria, genom utrotning av myggorna. Hur det gick vet nog dom flesta, myggorna som spred malaria blev resistenta mot DDT, och DDT förbjöds i många länder.

Källa: (mitt minne om vad pappa som var kemist sagt till mig. Så det kan vara fel. Jag har ej kollat i något uppslagsverk).

Per Brune

Re: ...

Extream Adventurer; sa:

ÄTA eller ÄTAS???

debatt tack...

Nej d e inte rätt att döda nån som dödar, iaf inte enligt mej.... Om du tyckaer att det är läskigt att ta i grässtrån för att de kan finnas en fästing där borde du va rädd för allt... du kan dö av allt i hela jävla världen!
De va allt från mej!!

jag är inte rädd för allt...däremot är jag rädd för allt som jag inte har kontroll över,däribland fästingar... men när jag kör DH eller MTB ner för åreskutan så är jag inte rädd för jag har kontroll över mej själv men jag har inte kontroll över fästingarnas sjukdomar... det är skilnad på rädsla och rädsla...
over and out/dumle

ingen kontroll??

det är mycket du inte har kontroll över här i världen, precis som jullan säger kan man dö av allt här i världen... ;)
bla annat när man är ute och vandrar kan man få ett stort stenblock i huvet (jaja...) det är nog något man inte har kontroll över.. det brukar inte vara någon större idé att vara rädd för sånt. att vara rädd för saker man inte har kontroll över är inte helt smart.. respekt och förnuft är bra men rädsla.. nää
var försiktig med fästingar - inte rädd för dem...

Re: ingen kontroll??

ptte; sa:
det är mycket du inte har kontroll över här i världen, precis som jullan säger kan man dö av allt här i världen... ;)
bla annat när man är ute och vandrar kan man få ett stort stenblock i huvet (jaja...) det är nog något man inte har kontroll över.. det brukar inte vara någon större idé att vara rädd för sånt. att vara rädd för saker man inte har kontroll över är inte helt smart.. respekt och förnuft är bra men rädsla.. nää
var försiktig med fästingar - inte rädd för dem...

Ja om man skulle va rädd för allt i världen skulle man nog dö fortare än om man inte oroade sig hela tiden..... Ett gott skratt förlänger livet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lämmelår kan vara på gång Vilda djur 1
Vildmarksguiden Prata om att vara nära naturen! Vilda djur 1
-MrD- Kan detta vara en Rödstjärt? Vilda djur 1
berggren_91a Konstigt djur angrepp på en björk! Någon som vet va de kan vara för djur? Vilda djur 9
mordarsnigel2 vad kan detta vara? Vilda djur 4
KLAGER Död varghanne tros vara tjuvskjuten Vilda djur 0
dabac Fågelholk- äggtjuv eller inneboende? Vilda djur 0
tango Är det Gustav Grävling som bökat i min gräsmatta, eller? Vilda djur 3
ImJustHere Guldögonslända/Stinkslända eller annat? Vilda djur 0
Noruas Kryp, lus eller dyl.? Vilda djur 3
jffoto Vildsvin, bör jag oroa mig eller stå över? Vilda djur 16
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2
andyyy Vargjägare eller IS-krigare... Vilda djur 3
NIB Björn eller älg? Vilda djur 7
anjoua 1 April eller vad är detta för något Vilda djur 3
MsBex Älg- eller björnspillning? Vilda djur 14
pilfink Bäver eller utter? Vilda djur 4
plaskdaja Släppa ut minkar. Rätt eller fel? Vilda djur 86
Brune Gruppsex eller vad gör dom? Vilda djur 6
andy69 Havs eller Kungsörn?? Vilda djur 22
sadie Taltrast eller Björktrast??? Vilda djur 2
lekarn störst chans att se? hare eller räv Vilda djur 10
KebneKajsa World of... eller tänk vad man lär sig på level 30! Vilda djur 18
Smaila Skratta eller gråta Vilda djur 16
kristofer_wallmark Är detta fram- eller bakram? (Björn) Vilda djur 0
JohnnyL Sover ni eller ? Vilda djur 8
mipert ”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...” Vilda djur 2
frarol självmord eller bara ledsnat på vargdebatten Vilda djur 6
softcanoe Ormvråk eller bivråk? Vilda djur 5
The Trooper Guding eller Ejder. Vilda djur 5
tool Fästing, myt eller inte? Vilda djur 23
avslutat medlemskap1105 Järvspår, eller? Vilda djur 16
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg