Japp!
Så här känns det: 100 personer går över ett stort fält, jag är en av dem. Det finns en fästing. Den kommer att kravla upp på mig.
Eller så här: 100 personer vandrar i fjällen, jag är en av dem. Det finns en mygga (!!!). Den kommer att bita mig!
Jag är själv hårt ansatt av mygg och knott så det skulle då innebära att fästingarna skulle ge sig på mig i stor skala om de fick möjlighet. Kanske man ska se till att vaccinera sig då?
Lite OT Men jag blev faktiskt testad för borrelia (harpest och sorkfeber också för den delen) nu i augusti då jag varit och fjällvandrat (fästingarna brukar inte finnas i fjällen? ...men, men) Jag hade feber, ont i lederna och var ovanligt törstig och hade även blod i urinen. Dessa symptom som stämmer överens med dessa tre sjukdomar. Läkaren sa att om det var harpest eller borrelia så blev det en penicillinkur. Var det sorkfeber så skulle jag bli inlagd på infektion!!! ...det skulle sedan visa sig att jag hade fått gikt! ...jag hade föredragit något av de andra diagnoserna!