Fästen för lowrider

Eagleeye, hälften rätt! Tyvärr hoppar metallblecket så småningom ur slangklämman när du kört över några gupp. Man får även rejäla märken i gaffeln om man spänner klammern tillräckligt hårt. Ett mysterium att Ortlieb inte säljer ordentliga fästen. Som jag skrivit varje år vid den här tiden är en vanlig slangklämma, gärna rostfri och bred med en bit mjuk plåt virat runt som fäste för bulten och en bit hårt läder som skydd för lacken, bäst och är billigast! Placera bulten med en hex-skalle innanför och ut genom plåten så kan ni enkelt demontera lowridern/frampakethållaren.
Vill ni ha snabba svar använd "sök"!

Hi Honkydory !

Jag vet vad som du menar :) Men faktisk så stöttar de 2 olika fästen, expandern och spanbåndet hverandra, så det sitter fast... Tills vidara i alla fald :)

The Eagle
 
stor tack, betäller där direkt!

Man hoppas bara att fästena håller lika bra som om det vore orginalfästen, samt tror du det håller
för 1 1/2 liters också?
 
Lowriderfästen

Albin, det är väldigt enkelt. Vik en bit plåt och borra hål för en M5 sexkantbult med 5mm metallborr . Jag använder en styv variant av hålband så små hål finns oftast redan men all "mjuk" 1-1,5mm plåt funkar.

Trä sedan blecket över en bred slangklämma och sätt dit bult och mutter. Tag av framhjulet och trä på slangklämman/plåtbleck. Placera en bit styvt läder innan för och dra åt slangklämman så att den fortfarande går att justera i höjdled men inte så skallen på bulten försvinner in i läderbiten.

Montera lowridern på gaffelns nedre fästen och använd en tunn, fast nyckel för att dra åt bult/mutter vid plåtblecket. Använd en typ av nylockmutter och/eller någon gänglåsning typ Loctite eller Biltema. Sist drar du åt slangklämman så den sitter. Ev. kapa änden på slangklämman om den är för lång och i vägen.

Det går även att borra och sätta bulten rakt igenom slangklämman. Men risken är att man får bucklor och märken i gaffeln. Slangklämman försvagas lite men jag har kört många hundra mil på dålig väg med båda varianterna utan problem.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg