Fästa vingar i sittbrunnsargen

Jag har tillverkat 2 stycken vingar som ska sättas fast i sittbrunnsargen på min kajaksport artisan. De är tillverkade i epoxi och glasfiberväv. Tanken var att sätta fast dessa i sargen med likadan epoxi och några remsor väv och sedan måla.
Finns det några problem med detta? Är epoxin "kompatibel" med materialet i min kajak? Någon som vet?

/M
 
Är tanken att de skall vara knästöd och sitta på insidan? Har du någon bild?

Om plast kompatiblitet. Det kommer helt an på vilken plast du har i kajaken. Är kajaken och sittbrunnen i en fet termoplast som HDPE fäster det nog inte. Epoxy fäster inte i t ex plastmuggar, plastburkar, gladpack mm. Är det en glasfiberkajak i armerad härdplast (polyester eller epoxy) bör det fungera. Är du osäker kan du prova att rugga och rensa en bit där det inte syns och lägga på lite epoxy. Låt härda och kolla om det fäster. Skrapa sedan med en kniv. Släpper det i flagor får du hitta en annan metod. Skruvförband med syrafasta bultar? Men då får du se till att inte göra hål som läcker in.


Lycka till

AV
 
Kajaken är av glasfiber, så även sittbrunnsargen. Men det brukar väl inte vara epoxi som används som bindemedel i fabrikstillverkade kajaker. Jag vet inte om min kajak är gjord av polyetster eller vad som nu har använts. Frågan är alltså om det finns någon risk att fastsättningen inte blir bra om jag använder epoxi?
 
Epoxy fäster på polyester men inte tvärtom så i ditt fall fungerar det. Eftersom vingarna är tillverkade med epoxy så måste du fortsätta den linjen. Vinylester fungerar hyfsat åt båda håll men det är onödigt att blanda in ett tredje material.
 
Epoxi med lite microfiber i en lagom tjock smet funkar bra.Sen lite väv på undersidan.
När du sen skall måla sargen vill jag tipsa om Biltemas bumperpaint på sprayburk.
Väldigt slitstark, lätt att måla på och utmärkt finish.(Om du skall ha den svart vill säga)
Även lätt att vattenslipa om man vill bättra på den om man inte skulle bli nöjd på första försöket.
Använde den metoden på min Hunter när jag limmade på mina vingar i sargen.
Lycka till! Anders.
 
Man skall alltid sträva efter att använda samma material som kajaken är byggd av du borde därför ha använt polyester och glasfiber till vingarna istället.

Nu kanske det funkar ändå. Som lim använder man polyester/epoxi med någon typ av förtjockare. Jämna sedan till och täck allting med en matta

Man kan också använda sikaflex detta är egentligen det bästa eftersom sikan flexar lite och fäster i princip mot allt se bara till att ytorna är uppruggade.

Det gäller förstås att du har en stor anläggnings yta men det har du väl?

Hans Friedel
 
Knästöd ska det bli.

Jo, jag skulle kanske använt samma material som i kajaken med jag vet inte säkert vad detta är. Har tidigare använt polyester och det kändes inte så trevligt.

Hitintills har jag bara tillverkat den del av vingen som går ut från sargen. Sedan tänkte jag limma fast den mot sargen och förstärka med några remsor väv, förmodligen på undersidan.
Hur länge bör epoxin härda innan man börjar slipa, imorgon tänkte jag fortsätta och då har den härdat i 4,5 dygn i cirka 25 grader, räcker det?

/M
 
Man skall alltid sträva efter att använda samma material som kajaken är byggd av du borde därför ha använt polyester och glasfiber till vingarna istället.

Nu kanske det funkar ändå. Som lim använder man polyester/epoxi med någon typ av förtjockare. Jämna sedan till och täck allting med en matta

Man kan också använda sikaflex detta är egentligen det bästa eftersom sikan flexar lite och fäster i princip mot allt se bara till att ytorna är uppruggade.

Det gäller förstås att du har en stor anläggnings yta men det har du väl?

Hans Friedel


Hörde nån rekommendation om att man inte ska använda polyester om det inte är "vått i vått". Då skulle epoxy vara bättre. Fast jag har plastat i gamla plastbåtar med polyester och det gick väl bra.

Vilken Sika är det som passar för såna här ändamål, det finns ju massor med varianter?
 
När du jobbar med epoxy så se till att du använder skydd. Tejpa gärna handskarna till overallen så inget kan komma in där. Det är härdaren i epoxyn som är starkt allergiframkallande. Det handlar inte om man blir allergisk utan när! Helt uthärdad epoxy ska inte vara farlig att få slipdamm på sig från men räkna inte epoxyn som uthärdad under ett bygge!

Polyester brukar man köra vått i vått men bara upp till några millimeters tjocklek. Sen bör man låta det härda annars blir det för varmt av härdningen och det är stor risk att det slår sig och det krymper också mer. Inga problem att fortsätta sen om man slipar med grovt papper och tvättar med aceton och byter trasa ofta. Det blir en hinna när styrenet dunstar ur polyestern vid härdning och det är den som måste bort. Allra värst var det när den sk miljöplasten kom kring 1980 men den är som tur är borta nu ;-)

Att limma med "vanlig" Sika går jättebra men förutsätter stor anliggningsyta. Förväxla det inte bara med silikon oavsett om det heter våtrums- eller vanlig...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg