Fästa avbärarbälte i ramryggsäck?

Infästningen av de där remmarna i höftbältet

kräver en rejäl ruta och kryss i den, för jag har behövt laga Fjs avbärarbälten till fler än mig själv.
Lättare packning spar avbärarbälten bl a....
//J
 
Annars har jag skapat en egen variant med centralupphängt avbärrabälte (Sitter fast i ramenm i en punkt mitt på ryggen (liknar Klättermusens lösning för Granitsäcken) för min gamla Trader och den har fungerat förvånansvärt bra de gånger jag använt den.

Lycka till.

Vänligen/Dag

Du har alltså bara en fästpunkt i mitten?
Det borde ju bli ganska stora påfrestningar just där, eller?
Samtidigt blir det väl en form av gyro-upphängning.

Fan att ni ska ha så många idéer, nu blir jag ju villrådig.......
 
Hej,

den där sprinten med nyckelring är en svag länk enligt min erfarenhet. Själva nyckelringen är klen och deformeras lätt och krånglar sig ut. En reservsprint har faktiskt blivit räddningen en gång, men ännu bättre är väl att byta nyckelringen mot något kraftigare. En sprint till kanske -som låses med en nyckelring förstås!

Annars måste jag hylla den säcken, en enkel fjällräven 80-liters från 70/80-tal. Lätt och robust.

Nils
 
Lugn o fin...., det finns bättre sprintar man kan sätta i, åk till en järnaaffär o kolla
här är några förslag, förlåt den taskigt ritade skissen....
 

Bilagor

  • sprint 2.jpg
    sprint 2.jpg
    12.8 KB · Visningar: 446
Nu är jag ju lite lättpackarfrälst också så det kommer ju knappast att bli mer än 15 kilo i packningen hur som helst. Men ser sprintarna ut att ge vika går det ju som sagt var att byta till stadigare alternativ.

Däremot funderar jag på ett spännremsfäste så att det blir steglös inställning. Ska kolla om det är möjligt på min ram.
 
Nu är jag ju lite lättpackarfrälst också så det kommer ju knappast att bli mer än 15 kilo i packningen hur som helst. Men ser sprintarna ut att ge vika går det ju som sagt var att byta till stadigare alternativ.

Däremot funderar jag på ett spännremsfäste så att det blir steglös inställning. Ska kolla om det är möjligt på min ram.

Min utekompis har gjort fast fäste efter att provat ut sin personliga inställning.
Om det är bara du som ska använda säcken kanske det kan vara ett alternativ.

Glömde skriva att inställningarna är väl inget man justerar då o då, eller hur ?, avståndet mellan höften o axlarna är väl ganska konstant.
 
Senast ändrad:
Har sytt en fast rem mitt på höftbältet. Den är sedan lindad runt ett av ramens tvärstag. Upplever att säcken är "snällare" mot höfterna så. Hittar man inga andra sprintar finns de fortfarande som reservdel hos Fjällräven... Anna
 
Det stämmer ju att det bara lär behövas en inställning eftersom jag knappast lär växa mer, åtminstone inte på längden.

Blev även fundersam på ett enda mittspänne för att få en bättre bärkomfort.

Ska testa lite.
 

Liknande trådar