Fästa avbärarbälte i ramryggsäck?

Jag har gjort ett eget avbärarbälte som jag tänkt fästa på lämpligt sätt i en gammal ramryggsäck. Är det någon som har bilder och tips på hur man ska fästa avbärarbältet för att få bra bärkomfort samt möjligheter till höjdjusteringar?
 
Väldigt bra fråga. Jag vill också veta.

Förresten, är det någon som har en bra ritning (mönster kanske det heter) på¨ett abärarbälte? Jag har en gammal Haglöfs med ram som måste kompletteras.
 
Bifogar nyss tagna foton, men det här kanske ni sett förr ?
Upphängningen är reglerbar med olika val av öljett i ramen (vanken va svårt o beskriva)
Hoppas bilderna kan berätta bättre !
Glömde bifoga bilderna i detta inlägg, kommer i nästa, håll ut, kamrater !
 
Här är Fjällrävens lösning, det finns nog olika lösningar...
 

Bilagor

  • PICT0002.jpg
    PICT0002.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,268
  • PICT0004.jpg
    PICT0004.jpg
    46 KB · Visningar: 1,306
Ja, det sitter två fästen, ett i varje yttrrör av ramen nedtill på insidan.

Bifogar skiss...
 

Bilagor

  • bälte.jpg
    bälte.jpg
    10.9 KB · Visningar: 1,290
OK, då är jag med i matchen.
Det där bör ju inte vara så svårt att få till, jag tror till och med att det redan är borrat hål där.
De hålen är för bärremmarna men det ska väl gå att kombinera.

Tack Peter
 
Här kommer en skiss till så att du inte missade nåt, Peter
Fästet avbärarbältet sitter på samma fäste som bärremmarna, så det är kombinerat
 

Bilagor

  • avb bält.jpg
    avb bält.jpg
    40.1 KB · Visningar: 2,988
Jag har tom såna där säkringar eftersom dom användes till att fästa den gamla säcken med.
Nu gäller det bara att få lite tid över men ikväll är det fotboll så det lär inte hinnas.
Men i morgon kväll, kanske.....
 
Efter peter1959's tips påbörjade jag ett nytt bälte igår kväll.
Så här ser grundprincipen ut:
518666f674aa5d9e6389c1354f3b5377.jpg



Det består av två delar som sys ihop, så att jag ska få in stoppningen (liggunderlag). Det svarta är remmen runt midjan samt fastsättningsremmarna. De remmarna ska ha öljetter med jämna mellanrum.

Läs mer på min blogg.
 
eller så kan man kanske sätta ett vanligt spännband-spänne på fästremmarna, istället för att använda öljetter... så får man en ögla som man kan ändra storleken på...
 
Metallnitar mot tyg slits...

Har bytt ut ett flertal nitar samt öljetter på min gamla fjällrävensäck och kan väl konstatera att metallnitar kanske inte riktigt är en helt optimal lösning på problemet. Fick sitta i ett kallt tält på Ammarfjället en vinter och med en pryl sy om ett avbärarbälte med ståltråd där en av öljetterna gjort sitt. Allt går, men kul var det inte.

Om jag skulle hitta på något idag kanske jag själv skulle välja att försöka linda en rem som en ögla runt metallröret istället för att nita den. Tror det kan hålla bättre.

Annars har jag skapat en egen variant med centralupphängt avbärrabälte (Sitter fast i ramenm i en punkt mitt på ryggen (liknar Klättermusens lösning för Granitsäcken) för min gamla Trader och den har fungerat förvånansvärt bra de gånger jag använt den.

Lycka till.

Vänligen/Dag
 

Liknande trådar