Färska Sarekbilder

Jag kom hem från min Sarektur i dag. Mycket nederbörd i form av såväl regn som snö och några kalla nätter då jag fick sova med dunjackan på i min hydrogen men även några fina dagar med sol och fina höstfärger. Dessutom är jag rätt nöjd över att ha fångat norrsken över Sarekmassivet. Jag har lagt upp några bilder från turen på min fotosidaportfolio så ta gärna en titt:

http://www.djb.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=178479
 
Utmärkta bilder! Jag antar att det har gått ett tag i Photoshop till att få dom så här bra? Inget illa med det när resultatet är som dessa.
 
Väldigt fina bilder! Tre vackra saker: höstfärger, nysnö och norrsken.
Tack för att jag fick titta, nu längtar jag ut..
 
Ja fina bilder, som vanligt när det gäller dig :) Kul att pricka höstfärgerna.

I likhet med andra undrar jag vilken väg du gick och specifikt om ni var upp på Hambergs topp?
 
Skoj att ni gillar bilderna! September kan vara underbart i fjällen. Svalt, myggfritt och vacker natur med mycket färger.

Brigas: Vi gick från Suorva mot Slugga. Funderade på topptur men vädret var uselt i början med mycket låga moln och regn, snöblandat regn och snö. Sen gick vi mot Pelaslätten och vidare mot Mikkastugan där vi låg två dygn och gjorde utflykter i omgivningarna. Ymnigt snöfall och dålig sikt när vi gick dit men sen fick vi en fantastisk dag och helt klar natt då jag fångade norrskenet. Meningen var sen att vi skulle fortsatt genom Alkavagge, Niedarieppevagge osv och avslutat i Kvikkjokk men pga vädret och snöläget övervägde vi risken att hamna i tidsnöd så vi gick mot Pastavagge och ner till Sitojaure, vadade Sitoätno (lågvatten) och gick sen norra sidan av Sitojaure till kungsleden och avslutade i Saltoluokta. 10 dagar var vi ute.

Rollo: Bilderna är "ej manipulerade" enligt fotosidans definition men jag har justerat nivåer, kurvor, storleksanpassat dem och lagt på oskarp mask. Annars är bra kamera och ffa en bra glugg bra hjälpmedel. :) Till några av bilderna har jag även använt polariserande filter och avtonat gråfilter.

Och till Henrik så kan jag säga att det tyvärr inte blev någon tur till Axel Hambergs topp eftersom vi som sagt la om turen. De flesta dagarna låg molnen låga och det regnade och snöade så bilderna är inte riktigt representativa för hela färden. :)

Men fler septemberturer blir det helt klart. Har man lite tur med vädret är det som sagt underbart vacker.
 
Senast ändrad:
Mycket läckert!

Grattis till de väldigt läckra bilderna! Skickligt hantverk! Man blir otroligt sugen att genast dra upp till fjälls när man ser dina bilder. Tack för att du delade med dig!

God tur!
Lars
 
Cred!

Sjukt fina bilder!

Nu har jag en verkligt bra anledning att införskaffa en digital systemkamera, investera i en fotoutbildning och definitivt ge mig ut oftare i september...

Tack.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wedlund Sarek - färska rapporter? Fjällvandring 13
brigas Tips på sida med bra Sarekbilder Fjällvandring 4
Mauriz Sarekbilder Fjällvandring 26

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg