Färgrann silnylon

Är det någon som vet om det är möjligt att köpa färgrannt silnylon ripstop-tyg någonstans? Jag såg att Point North har PU-belagd ripstop i en massa färger, t.ex. dessa: Royal, Tango Orange, Flo Pink. Men silnylon, finns det i samma urval av färger någonstans?

Ytterligare några frågor.

Efter en hel del googlande hittade jag "silicone coated" och "silicone impregnated" ripstop i olika färger hos några affärer i USA. Jag antar att "silicone impregnated" ripstop är samma som silnylon, men att "silicone coated" inte är silnylon. Stämmer det?

I USA verkar de ange tygets vikt i oz, t.ex. 1.1 oz eller 1.3 oz. Är det vikt per kvadrat-yard?

Finns det några ställen i Europa som säljer färgrann silnylon?

Ytterligare några frågor.

Efter en hel del googlande hittade jag "silicone coated" och "silicone impregnated" ripstop i olika färger hos några affärer i USA. Jag antar att "silicone impregnated" ripstop är samma som silnylon, men att "silicone coated" inte är silnylon. Stämmer det?

I USA verkar de ange tygets vikt i oz, t.ex. 1.1 oz eller 1.3 oz. Är det vikt per kvadrat-yard?

Finns det några ställen i Europa som säljer färgrann silnylon?

Ja, det är vikt per kvadratyard.
Jag tror att 1,7 oz motsvarar ungefär 55gr/m2 vilket är en ganska normal vikt.
1,1 oz är riktig lättvikt

Tack för svaren. Jag kollade in länkarna och de verkar inte ha så stort urval av färger. Men i USA verkar det som sagt finnas ett stort urval av färger.

Det där med vikt är lite konstigt. Jag har exempelvis sett att några säljer 1.1 oz-tyg och andra har 1.3 oz-tyg. Här skriver de att deras 1.1 oz-tyg väger 1.3 oz per kvadratyard. Är det så att 1.1 oz-tyg hos en del affärer är samma som andra affärers 1.3 oz-tyg? Eller väger alla 1.1 oz-tyg 1.3 oz per kvadratyard?

Det där med vikt är lite konstigt. Jag har exempelvis sett att några säljer 1.1 oz-tyg och andra har 1.3 oz-tyg. Här skriver de att deras 1.1 oz-tyg väger 1.3 oz per kvadratyard. Är det så att 1.1 oz-tyg hos en del affärer är samma som andra affärers 1.3 oz-tyg? Eller väger alla 1.1 oz-tyg 1.3 oz per kvadratyard?

Ja, av någon anledning så anger dom vikten på tyget innan det fick sin siliconbeläggning. Därför väger det färdiga tyget mer än vad som anges. Fråga mig inte varför, men åtminstone i USA verkar detta vara standard.

/Thomas J

Ok. Då betyder det exempelvis att 1.1 oz-tyg väger 1.3 oz/yd² vilket är 44 g/m².

Här finns silnylon i många färger. 1.3 oz "silicone impregnated" för $11.50/yd:
http://www.seattlefabrics.com/1.3 oz Silicone Impregnated Ripstop Colors.htm
1.9 oz "silicone coated" för $8.50/yd.
http://www.seattlefabrics.com/Silicone Ripstop Colors.htm
Man kan beställa hem ett prov med alla färger.

"Silicone impregnated" är dyrare än "silicone coated". Betyder det att "impregnated" är bättre?

Finns det några ställen i Europa som säljer färgrann 50 - 70 g/m² silnylon?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg