apersson850; sa:
Tre veckor är ju värdelöst. Jag har lite kontakter hos programmerarna på Garmin i USA. Jag ska försöka banka in lite vett i skallen på dem, om det låter sig göras.
Har jag fattat rätt nu? Det är öppen och odlad (åker) mark som blir mörkblå, om man kör med 60C, 60CS, 76C och 76CS firmware 4.06 beta? Filuftskartan Pro? Överallt, eller bara i Götaland?
Gäller det 60CX, 60CSX, 76CX och 76CSX också?
Anders
60CS har ordinarie version 4.00 och en beta 4.06
60 CSx har ingen aktuell beta men en ny version av firmware 2.60. CSx firmware har inte det angivna problemet med färgerna.
76 CS har samma firmwareversion respektive beta som 60-modellen.
Men stopp och belägg!
Åker/Öppen mark har objektkoden 0x0013, "building, man made area". Användare av franska topokartor har klagat över att byggnader inte syns, eftersom de är för ljusa. På franska topokartor används polygoner för alla byggnader utom ruiner och skjul som fått 0x6100, samma som i Sverige används som hus (yes sir, varenda kåk i varenda by är återgiven med sin form. Vår med). Med nuvarande återgivning av byggnader med 0x0013 syns inte huskropparna på skärmen, man kan bara ana dem svagt (skärmbild från fransk topokarta från 76CS, ej beta):
Man kan inte komma ifrån att den franska användningen av objektet buildings/man made area för huskroppar är mer adekvat än att använda koden 0x0013 för åker och öppen mark. Sportmanship har valt fel polygon. Vad göra? Byt t ex till polygonen för parkeringsplats som är ljust grå. Det enklaste är nog att behålla en tidigare version av firmware så länge. Jag inser att en kommande uppdatering av firmware för CSx modellen kan medföra samma problem. Det går att lösa med ModifyMaps så länge. (Dilemmat är att den uppgraderade firmware kan teckna en linje för trails/path som börjat användas på nya brittiska topokartan och den skulle många vilja utnyttja även i andra kartor).
Men vad har då Sportmanship använt för byggnader? Jo polygonen 0x000e som är för airport runway. Det är just den som en del fransmän som konverterat filerna använt också. Då blir byggnaderna kolsvarta på skärmen och kan dölja intilliggande text.
Jag tror inte det är någon idé att klaga hos Garmin. Felet måste åtgärdas av sportmanship i samarbete med Garmin i en en revision av FriPro.
En väldig röra - för att den överenkla produkten från Garmin inte kan hantera källdata från sofistikerade europeiska kartinstitut som har en månghundraårig lantmäteritradition att bygga på. One small size doesn't fit all.
[Ändrat av jonasolof 2006-03-07 kl 20:47]