Färger på kläder

Det är ingen fara Karolina! Det är roligt att höra er kvinnor tycka att ni föredrar våra färger, och vi (några i alla fall) föredrar era 100 möjligheter till blå.

Kanske något för branschen att ta fasta på. Kvinno/mans-färger kanske inte är nedärft. Utan det handlar om vad de tror vi tycker om!. Nu har vi ett antal haft dessa färger så nu byter vi så det blir lite förnyelse.

Jag hade en Berghaus i slutet av 80/början av 90-talet. Då var det färger, även till män. Så det stämmer nog att 90-talet var en kaskad utav färger.

Som tidigare inlägg säger, många plagg från utländska tillverkare finns ofta i en rad färger, men förmodligen har de svenska butikerna en känsla för (eller lärt sig den hårda vägen) vad som kommer att gå åt respektive bli hyllvärmare i våra butiker.

Kolla en höstdag på stan, typ 75% av alla jackor är svarta? Pga tillgång eller efterfrågan? Efterfrågan, gissar jag!

Det är ju inte helt kul att köpa en jacka där årtalet i princip står stämplat pga färgvalet/färgkombinationerna. Det gör nog nästan att många överväger att köpa en ny trots att jackan inte är slut, bara känns så passé. I-landsproblem, men ändock inte helt ovanligt, tror jag!

I mitt tycke är det värre med udda färgkombinationer än med udda enfärgade plagg, vad gäller "åldersbeständigheten". En enfärgad "glad färg" köper man väl ofta för att man gillar den färgen, eller har valt att man vill synas av olika anledningar, och det ändras ju inte så mycket över tiden. Funkar bra i kombination med byxor i mer "långsiktiga färger", typ svart/grått/brunt/skogsgrönt.

Hrm, daer jag bor vimlar det av fransmaen i moderiktiga (?) 80-talsfaerger (och modeller!). Sa jag aer inte helt saeker pa att det aer sa efterstraevansvaert med mer faerg:)
Men visst, min man ville tex koepa en rod skaljacka och hittade absolut ingen nagonstans (kollade 'alla' marken; Tierra, Arcteryx, Haglofs, NorthFace, Norrona etc etc) och detta var dessutom i USA dar ngn namnde att det skulle finnas mer faergglatt aeven i herrmodeller:)
Sjaelv gillar jag faerg, inte pa byxor da forstas, men haller med om att tjejmodeller ofta har helt mystiska faerger; jag menar vem vill ha en ljusrosa, vit eller babybla jacka pa sej?!
Och for att ytterligare utvidga diskussionen; tjejmodeller ar ofta helskumma pa andra satt ocksa. Ofta vaeldigt figursydda och snygga men egentligen inte alls praktiska foer det man ska ha dem till. Ibland kaenns det som om tillverkarna taenker, 'tjejer koeper bara friluftsklaeder foer att ga pa stan i och kaenna sej hippa' sa de behoever inte vara funktionella. Och alla har inte en kroppsstorlek som moejliggoer att koepa herrmodeller.

Fast personligen tycker jag nog att "det svarta" är intetsägande, och snarare är en "uniform" idag. Det är som ingen vågar sticka ut. Man väljer en dyster färg helt enkelt.

I ett vidare perspektiv så kan man ju se olika rörelser de senaste 50 åren: mods mulleparka, James Dean-tid svart skinnjacka, hårdrockare svart/nitar, syntare svart skinnrock (ett tag i alla fall), emos svart (vad är det?). Svart har på något vis alltid tillhört de "utanför" normen. Elaka pojkar (och flickor) svart.

Självklart finns det undantag, det är jag fullt medvetan om, men generellt sett.

Fredsrörelsen är lite både och, mullekläder och färger. Discorörelsen var väl motsatsen då. Trodde aldrig jag skulle prisa den.

Ett annat exempel är cyklar på 80-talet, värstingarna färgmässigt ser ju ut som skit. Fast de är färgglada. Men att slänga ut en färg på gaffel, en annan på halva ramen för att sedan möttas utav en tredja färg innan den fjärde tar över vid bakgaffeln. Sedan en femte färg som styrband. Fast det var ju då nytt och fräsch, och alla skulle ha det senaste. Dessutom skulle man cykla i någon pastellfärgad overall (Gert Yeti Monica hahaha).

Så självklart kan färg skämma en produkt om det görs fel.

Ps. jag ägde aldrig någon overall eller sådan cykel. Det kanske är det som gjort att jag nu vaknat upp för färger sådär 20 år för sent Ds.

Denna hoj hittade jag parkerad i cykelstället på jobbet häromveckan, och så på med en matchande Yeti-dunoverall. Oslagbart!
(Var det bättre förr? Tveksamt... inte allt!)

Bilagor

• DSC00036.jpg
    DSC00036.jpg
    80.7 KB · Visningar: 475
Stöldsäker?

Jag tycker också att cykeln är ful men den kanske är relativt stöldsäker?

Thure

PS undrar om jag inte har kvar ett par rosalila flaskhållare på en av cyklarna jag har på landet. Tyckte nog inte att dessa var fullt så fula när jag köpte dem.

Thure

Senast ändrad:
Hade inte tänkt fortsätta i färgernas värld, men kom på en sak.

Ni som klättrar, är det olika klassningar på repen och säkringar? Tänker på att där är ju väldigt mycket färg på dessa. Står färgen för en viss säkerhet , helt enkelt? Om inte! vilka färger har ni som gillar svart och jordfärger på kläder? hmmm nu försöker jag komma åt er, lyckas jag?

Ps kan då i färgernas tecken rekommendera, Drömmarnas värld, Robin Williams, underbara färger, och film. Om någon vet var man får tag i den på dvd blir jag glad Ds.

Det börjar tidigt...

Min bestämda känsla är att detta börjar tidigt. (ytter-)kläder till småpojkar är nästan alltid svarta, mörkblå eller mörkblå, medan småflickornas kläder har en betydligt rikare kolorit.

Själv tycker jag det är skittrist. Och jag förstår precis lika väl att tjejerna ledsnar på att damkläder måste vara karamellfärgade. I min garderob finns en blandning av trist och mer grällt. Sitter just nu iförd ett par mossgrå byxor m svarta knän (Lundhags) och en räv-röd Houdini-fleece.

Om vi tar detta ett steg längre, så gäller det även civila (ickefrilufts-) kläder.

Som nâgon redan pâpekat är urvalet i butikerna resultatet av en urvalsprocess där den sista, och mest decisiva länken utgörs av slutkunderna / användarna.

Väverier och konfektions-företag förslàr ju inte sállan en rad olika spännande färger när de visar sina nya kollektioner för handeln, (svenska konfektions-företag kanske inte i lika hög grad), men importörer/distributörer och butiker begränsar oftast oftast sitt urval till de färger de vet kommer att sälja. Dessa färger kallas "komersiella" färger, vilket innebär att en person som gillar produkten i sig inte kommer att rata den för fárgens skull. I Sverige är väl svart en sâdan färg vad gäller kläder, och brun vad gäller skor.

Andra färger är mer riskabla, eftersom en kund som gillar produkten i sig kan välja bort den för färgens skull.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nnn.sthlm Praktiska byxor i glada färger? Kläder 13
forslund Collonil i olika färger? Kläder 0
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg