Färger på kläder

Varför har kvinnor de snyggaste färgerna att välja mellan? Vi män har jordfärger, svart och lite signalfärg att välja mellan.

De finns ju oerhört läckra färger för det andra lägret att välja mellan, kan inte räkna alla färger.

Vad gör en färg till mer kvinnlig resp manlig? Är vi mera "jordnära"? och svarta i själen och att då utsidan skall spegla vårt inre? Eller, akta er systrar där kommer en man det ser man på signalfärgen han bär!

Jag säger VA, jag vill ochså klä mig "kvinnligt" eller är det snyggt jag menar. Bara för att man inte besöker Stu....plan så vill jag fortfarande vara snyggt klädd. Vare sig det är i affären eller bland tall och gran.

Och så ett förtydligande: Jag tillhör rätt sida men uppskattar fortfarande estetik även på en man. Kvinnor är ju vackra naturligt, så låt de få jordfärgerna istället!. Kan till och med tänka mig att de klär i mullegrönt, och likt en älva sprider sitt ljus (sin vackra uppenbarelse) där de över stock och sten tar sig flytande fram.

Hmmm. borde nog komma ut mer där luften är klar och syrerik, och ej så instängd.

Varför har kvinnor de snyggaste färgerna att välja mellan? Vi män har jordfärger, svart och lite signalfärg att välja mellan.

Vadå snyggaste?! Det är ju ni grabbar som har det. Jag vill inte ha gult/orange/rosa men om jag vill ha den jackmodellen så är det ibland bara det som jag har att välja mellan (om jag envisas med att köpa tjej-modellen). Jag passar otroligt bra i blått & grönt, gillar brunt &svart... men icke sa Nicke, det finns ibland inte.

:)

Jag köpte för sådär 25-30 år sedan ett par vita Fjällräven grönlandsjeans, visserligen på 50 % rea men ändå. Det tog mig en dag att inse varför dom var på rea.

Ingen normal människa jag känner vill tvätta byxorna varje dag, så dom byxorna fick under många år en hedersplats i skridskoombytespackningen.

Per

Vadå "jordfärger"? Finns det nån mer rätt färg för uteliv än FMV-326H ? (Olivgrön matt alltså)

*ja jag vet, jag ÄR miljöskadad och indoktrinerad,,,,,,,,,,*

Äsch det där går i vågor, speciellt nu när tillverkarna förnyar kollektionerna nästan varje år. Snart är 90-talets rödlilagula jackor här igen.

Vill man inte vänta kan man botanisera i utrikiska tillverkares kataloger, t.ex. franska och vissa amerikanska.

Själv föredrar jag diskreta färger när jag är ute i skogen. Grbrgr FTW!

Letar man bara lite så hittar man flera färgglada kläder även för killar. Kungen i min färgglada samling är min gulblåa tierra dhaulagiri-skaljacka med röda dragkedjor. Sprider glädje till alla jag passerar ;)

Håller med trådstartaren!

Jag måste hålla med trådstartaren, kanske inte alltid färgen men modellen på kläderna. Fick nya katalogen från Naturkompaniet i går och nästan alla jackor jag gillade är dam-modeller. Hoppas att det inte är något undermedvetet som rör min läggning............;)

(På tal om katalogen, har ni sett läderstövlarna "Hanwag Elk? Säkert jättesköna men för 4500kr skulle jag nog välja andra skor.......)

VH/Anders

Håller med

och kan inte förstå tänket framför allt från konsumenterna. Varför vågar så få män köpa och efterfråga fotovänliga färger på frilluftskläder?

Norrmän är ofta färggladare än svenskar eller har de också hakat på svarta trenden?

Thure

Inget ont om naturkompaniet men de har väl inte precis det mest "exotiska" sortimentet i kladesväg. Kolla istället med små affärer och klatterbutiker.

Puuu, Jag trodde ett tag jag skulle bli själv i mina tankar. Om man tittar på herrkläder så går de ofta i dova färger medas kvinnokläder är mer "glada" klara färger. Vi har i princip ex. BLÅ medan andra gänget har acurblå, mintblå hmhmblå och alla möjliga blå, för att nämna ett exempel. De exemplen jag mest tittat på är just under dunjackor. Men det är nog kanske generellt.
Gult är väl neutral färg, däremot kan jag förstå rosa och orange. Orange är väl just nu popfärgen. Den figurerar ju överallt på träningskläder även för herrar, kolla Craft. Inget köp i år alltså av träningskläder.

Personligen tycker jag gult och svart kontrasterar väldigt bra. Har svårare med rött och svart som är rätt vanligt på dunisar. Om vi talar om de med lite mer dun i.

Däremot kan jag förstå mullegrönt på byxor i större utsträckning. Kolla in Icebreakers nya katalog. Där förekommer en del utav detta med färger, män kontra kvinnor.

Vadå snyggaste?! Det är ju ni grabbar som har det. Jag vill inte ha gult/orange/rosa men om jag vill ha den jackmodellen så är det ibland bara det som jag har att välja mellan (om jag envisas med att köpa tjej-modellen). Jag passar otroligt bra i blått & grönt, gillar brunt &svart... men icke sa Nicke, det finns ibland inte.

:)

Håller med! Damfärgerna av samma modell på t ex skor, jackor, ryggsäckar etc, känns oftare blaskiga. Eller fulla av några trööökiga blommor/tribals. Ptvi. Tur man är i en storlek där amn klarar även herrkläder, så länge det inte är för extrem herr-skärning. För extrem dam-skärning passar inte heller, och är många gånger fulare. Tycker jag.

Tur man är i en storlek där amn klarar även herrkläder, så länge det inte är för extrem herr-skärning. För extrem dam-skärning passar inte heller, och är många gånger fulare. Tycker jag.

Ja, jag har killmodellen på fjällrävenbyxorna för att tjejbyxorna har så groteskt hög midja. Och några problem med avbärarbälte kontra byxbälte har jag inte... Sedan vekar det ju vara så att man inte får ha axlar som tjej - jag får gå upp i storlek för att det ska passa över axlarna och då fladdrar det i midjan. Suck...

Men nu hamnade jag en bit ifrån färger. Förlåt...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nnn.sthlm Praktiska byxor i glada färger? Kläder 13
forslund Collonil i olika färger? Kläder 0
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg