Färga om myggnät.

Ok, jag formulerar om mig: Polyester är det som det är svårast att få tag på färg till.

Men du menar att betning och fixering (som du nämnde) är precis lika enkelt som att färga bomull eller nylon?

Alla fibrer behöver betas och fixeras om man vill förvänta sig någon härdighet. Vissa kypfärger för bomull är mer komplicerade att färga med än dispersionsfärger. Nylon är en polyamid och färgas som polyester.

Att herdins som gör nitor inte skriver nåt om betning på instruktionerna handlar mer om att kunderna inte skulle orka och därmed inte köpa produkten. Nitor har usel härdighet, både gnidning och ljus-.

Gro...tack för svar, det var mycket intressant.
Om ev trådar får olika färger gör mig ingenting.
Det viktiga är att det går att färga om, det skulle lösa ett stort problem.

Jag har färgat ett par nylonbrallor med Nitor för över 10 år sen och även om de är lite blekta så tycker jag de hållt bra. Däremot ser de ut som jeans eftersom sömmarna (av polyestertråd) inte färgades.

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta vettiga nya brallor att färga, allt är polyester idag. Och att hitta en vettig modell av brallor som är lagom "scoutblå" från början är nästan ännu värre.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg