Färg paddlar (för synlighet)

3M reflextejpen är bra på både paddel och kajak (även under vattenlinjen på en kapsejsad kajak), gula och orange klisterark att klippa har man iaf tidigare fått från Biltema som fungerar bra, men cykelvimpeln skulle jag lämna bort. Färggrann mössa och flytväst fungerar bättre.

Cykelvimpeln kan kanske ge paddlaren själv ett intryck att man syns bättre (falsk trygghetskänsla), men faktum är att paddelrörelsen syns på håll bra mycket bättre än vimpeln och detta oavsett färgen på paddelbladen. Är man osäker på om man blivit upptäckt eller inte så är det alltså smart att hålla paddeln i rörelse även om man saktar ner farten, många slutar helt paddla i en osäker situation och då syns man avsevärt sämre.

Experimenterade några år med cykelvimpel och uppmärksammade båtförarnas kommentarer. Trots att jag förlängt vimpelstången med 50% och ökat vimpelns yta kanske 200% så klagade de att jag syntes dåligt, men att paddeln syntes först, sedan mössan eller fjytvästen och då de redan visste att det var en kajak såg de vimpeln. I rak motvind eller rak medvind syntes cykelvimpeln dåligt, och då var den redan så stor att den störde paddlingen.

Avgörande är ändå att någon i båten konstant håller utkik, stora segelbåtar med seglen uppe har också blivit påkörda för att de "inte syntes". Själv utgår jag alltid från att som paddlare är jag osynlig, men som van att röra mig även med båt anser jag att en kajak syns rätt bra bara spanaren har vanan inne och förväntar sig att paddlare kan röra sig i området. Ser man sjöfåglar så ser man nog också paddlare där sådana finns.

Intressant info om vimpelanvändning, kan ju vara så att man känner sig säkrare än man är jag får testa och se vad det ger tacksam för infon dock.
Helt klart är utkikens vana och uppmärksamhet A & O men vi vet ju alla att långt ifrån alla båtar har en utkik eller ens förstår att man måste kolla vad man har runt sig och inte bara stirra på plotterskärmen och köra på ;-(
 
Bo, dina farhågor beträffande PE-kajakar är tyvärr befogade. Det är mycket svårt att klistra tejper på dem, och jag tror dessutom man ska akta sig för det, då mjukgöraren i tejpen kan påverka skrovplasten negativt (rätta mig om jag har fel, någon polymerkemist?).

Man får nöja sig med märka paddel och paddlare synligt istället för kajaken. Det är ju ändå de, som sticker upp ur vattnet mest, och troligtvis syns bäst.

Var lite det jag var orolig för så får se om någon kemi expert vet råd annars får det bli andra lösningar, tack för info iaf.
 
Köp bra grejer som är SOLAS klassade (Safety of Life at Sea) dvs används professionellt på livflottar,räddningsvästar mm. Jag köpte min via Norrkust Marina av märket 3M och de skickade tejpen i ett kuvert och jag fick betala 55kr/m. Norrkust Marina är auktoriserade att reparera livflottar så de har koll på grejerna. Jag har dock bara satt tejpen på paddelskaftet,flytväst och på kajaken då jag har en känsla av att om du tejpar på bladet och då framförallt framsidan av paddelbladet så förstörs hydrodynamiken. Ni ska dock vara medvetna att tejpar ni på textilier så gör tejpen knappt att ta bort senare.

Köp riktiga grejer och inte något skräp från Clas Ohlsson

http://www.norrkustmarina.se/
0923 - 67 02 72
 
Både reflex och färg har effekt i mörker resp dagsljus. SOLAS reflexer verkar bara finnas som silver/vitfärgade?

På paddelblad skulle jag också undvika tjockare reflex.

Thure
 
Jag tror inte det är några problem med hydrodynamiken på paddeln med tejp. Mina Kanuk vingpaddlar med tejp runt om bladet i två 4 cm breda remsor har jag paddlat åtminstone 6000 km utan att uppleva några som helst problem.

Sen är det klart att det kan finnas en liten teoretisk påverkan så att en tävlingspaddlare knappast skulle acceptera minsta lilla tejpbit på bladet. Jag fick t.ex. köpa den vingpaddel som Markus Oscarsson använde i OS-finalen i Atlanta eftersom det var en minimal flisa i ena bladet så att den inte dög åt honom. Vid paddling i lastad havskajak har denna flisa eller lite tejp ingen som helst påverkan.
 
Tack för alla svar!

Jag släpper det här med att försöka måla paddelbladen och kör på olika 3M reflexband istället. Kommer nog byta min safarihatt mot en keps med neonfärger också.

Brukar även ha en knallgul långärmad träningströja , så då har man väl gjort de man kan för att synas...
 
"Spegel" tejp från Ahlsell

Hejsan.

Själv har jag köpt tejp från Ahlsell. Den används normalt för att tejpa ihop isolering i pannrum och värmecentraler. Men eftersom den är ultratunn och spegelreflekterande samt har ett otroligt bra klister så funkar den. Den kan jämföras med räddningsfilt i aluplast när det gäller reflektionsförmågan.
Har fått höra att jag synts på flera 100 meters håll pga reflexerna. Samt själv sett båtar göra faktiska kurs justeringar när jag markerat med paddeln vid tex en (solo) farledsöverdart.
Självklart kräver den någon form av solljus. Men det gäller rimligtvis de flesta färgmarkeringar mm.

Charles
 

Bilagor

  • 20150802_162532.jpg
    20150802_162532.jpg
    43.4 KB · Visningar: 413
Slänger in en fråga i denna tråd då den har med ämnet att göra och hoppas någon kan komma med lite nyttiga tips.

Har en carlisle magic paddel med röda blad i glasfiber och nu efter några år med sol och väder så har de antagit en grådassig ton och det röda har bleknat vilket jag inte gillar då jag valde denna mycket för just färgen som syns bra.

Så finns det några bra tips på sätt, medel och metoder för att fräscha upp bladen igen så de får tillbaka iaf delar av sin originalfärg?

Känns lite onödigt att köpa en ny paddel då denna är utmärkt på alla andra sätt så hoppas på lite kloka tips från sakkunskapen här på forumet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
kajaken_yahoo.com Billiga Kokatat i piffig färg (GrBrGn) Paddling allmänt 3
paddeln gelcoat - färg? Paddling allmänt 4
VKV Lisa, tips om färg att måla om kajaken? Paddling allmänt 3
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
jleol Splint paddlar Paddling allmänt 4
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
fuchs paddlar genom Stockholm Paddling allmänt 2
sterneborn Paddlar åar, Göta Älv & Nossan Paddling allmänt 3
Fraktal Hur länge paddlar ni? Paddling allmänt 37
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
fraewu Resa med utrustning? (eg. paddlar) Paddling allmänt 17
Stuvarn Mindre paddlar! Paddling allmänt 2
Stuvarn Hur mkt paddlar ni varje år? Paddling allmänt 16
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Nitsson Var i Sverige paddlar Ray Mears? Paddling allmänt 2
PetNor Ray Mears paddlar i m/59 skjorta. Paddling allmänt 1
Kajakjagare Någon som paddlar i Åar här? Paddling allmänt 18
Mr Safe Vilka paddlar? Paddling allmänt 1
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Josie robson voyager/storm/bracsa typhoon paddlar Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
Jocka smältlim till Paddlar Paddling allmänt 3
olmar Är det någon som paddlar? Eller snackar ni bara? Paddling allmänt 20
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Upphittade: Paddlar och kompass Paddling allmänt 1
fredriklindblad Paddlar Paddling allmänt 2
Plastex Vad paddlar du? Paddling allmänt 143
paddla Hur snabbt paddlar en nybšrjare? Paddling allmänt 5
minken Hur snabbt paddlar man? Paddling allmänt 3
osse80 SPANA IN DENNA SIDAN OM EN KILLE SOM PADDLAR HELA KUSTEN Paddling allmänt 0
Erfarenhet av Robson paddlar...? Paddling allmänt 1
Moga Synlighet vid nattpaddling? Paddling allmänt 9

Liknande trådar