3M reflextejpen är bra på både paddel och kajak (även under vattenlinjen på en kapsejsad kajak), gula och orange klisterark att klippa har man iaf tidigare fått från Biltema som fungerar bra, men cykelvimpeln skulle jag lämna bort. Färggrann mössa och flytväst fungerar bättre.
Cykelvimpeln kan kanske ge paddlaren själv ett intryck att man syns bättre (falsk trygghetskänsla), men faktum är att paddelrörelsen syns på håll bra mycket bättre än vimpeln och detta oavsett färgen på paddelbladen. Är man osäker på om man blivit upptäckt eller inte så är det alltså smart att hålla paddeln i rörelse även om man saktar ner farten, många slutar helt paddla i en osäker situation och då syns man avsevärt sämre.
Experimenterade några år med cykelvimpel och uppmärksammade båtförarnas kommentarer. Trots att jag förlängt vimpelstången med 50% och ökat vimpelns yta kanske 200% så klagade de att jag syntes dåligt, men att paddeln syntes först, sedan mössan eller fjytvästen och då de redan visste att det var en kajak såg de vimpeln. I rak motvind eller rak medvind syntes cykelvimpeln dåligt, och då var den redan så stor att den störde paddlingen.
Avgörande är ändå att någon i båten konstant håller utkik, stora segelbåtar med seglen uppe har också blivit påkörda för att de "inte syntes". Själv utgår jag alltid från att som paddlare är jag osynlig, men som van att röra mig även med båt anser jag att en kajak syns rätt bra bara spanaren har vanan inne och förväntar sig att paddlare kan röra sig i området. Ser man sjöfåglar så ser man nog också paddlare där sådana finns.