Re: Re: Re: Märkliga kommentarer
Det viktiga som jag ville ha fram var att eTrex lilla format är en av de viktigaste fördelarna, men också största nackdel med den. Målet att få den så kompakt var sannolikt en anledning till att det inte fanns något alternativ till patchantennen på just den modellen. eTrex lider också av sämre knappar och mindre skärm men det är andra kompromisser man tvingas acceptera om man föredrar det lilla formatet.
Utan att besitta några kunskaper inom signalbehandling är jag ändå överraskad av att det som ett av ytterst få områden inom tekniken skulle stå still och inte utvecklas på tre-fyra år eller vad det nu är som skiljer mellan de aktuella modellerna.tvingjohan (Johan Olander; sa:"1. Är ur två helt olika generationer"
Nja, visst är sportrak:en nyare men det handlar nog mer om ett val som tillverkaren gjort vad det gäller vilken antennteknik som man vill använda.
Faktum är att det var just på GPSW jag kollade priserna och där kostar eTrex £112,92 och SporTrak Pro £219,95 (båda priserna inkl. VAT). Det var dessa enheter BA jämförde i ett enda avseende och därefter utnämnde SporTrak Pro inte bara till vinnare över eTrex utan dessutom "bäst i klassen"!"2. En av dem kostar 95% mer"
Priserna är från Erlandssons brygga.
SporTrak 2 995:-
eTrex Venture 1 990:-
Pris från GPSW
sportrak £144 inc vat
Etrex £ 112 inc vat
I sverge stämmer det ganska bra med 95% men eftersom flertalet här tydligen handlar på annat håll i världen är nog GPSW:s pris mer intresseant och då är det väl närmare 25 % som skiljer.
Nej du har rätt. Bortsett från att det finns många sätt att mäta och värdera begreppet storlek så räknade jag dessutom fel. Jag gjorde det enkelt för mig och utgick ifrån volymen av de uppgivna måtten (d.v.s. den minsta volym en låda som skall rymma enheten måste ha) men det blir bara knappt 35% större."3. En är ungefär 50% större än den andra"
Garmin Etrex
Size: 4.4"H x 2.0"W x 1.2"D (11.2 x 5.1 x 3.0 cm)
Magellan sportrak
Unit Height (inches/cm)5.6in/14.2cm
Unit Width (inches/cm)2.2in/5.6cm
Unit Depth (inches/cm)1.2in/2.9cm
Min uppfattning om detta är att det är 3 cm på höjden och o.5cm på bredden till Etrexens fördel och hela 20 gram skiljer i vikt.
Inte motsvarar väl det 50% Pelle
Det viktiga som jag ville ha fram var att eTrex lilla format är en av de viktigaste fördelarna, men också största nackdel med den. Målet att få den så kompakt var sannolikt en anledning till att det inte fanns något alternativ till patchantennen på just den modellen. eTrex lider också av sämre knappar och mindre skärm men det är andra kompromisser man tvingas acceptera om man föredrar det lilla formatet.
Det är möjligt att någon gör men jag har aldrig förstått märkesfanatism. Jag såg det inte som min mission att få andra att köpa Magellan när jag hade en sådan, lika lite som jag försöker övertyga om Garmin nu. Det intressanta är inte fabrikatet utan vad användaren vill ha ut av sin GPS och först när man vet det kan man börja fundera på att rekommendera specifika modeller.I övrig håller jag nog med om att en märkesnissar känner sig trampade på när, forumet inte bara handlar om Garmin längre.