Fältmässig klädtvätt.

Jag planerar att göra en längre vandring i de svenska fjällen i sommar. När man planerar så vill man gärna finslipa lite på detaljer o.s.v.
Min fråga till forumet är hur utförs den optimala fältmässiga klädtvätten?
 
Optimalt?

Frågan är förstås om det finns något optimalt sätt att tvätta kläder ute i fält?

Det enklaste är att använda en tät plastkasse, imed kläderna och vatten plus tvättmedel/tvålflingor och gnugga runt med kläderna. Skölj och torka!
 
Undvik tvätt.

Hej!

Om du behöver tvätta - gör det i så fall i ett större vattendrag. Använd ytterst liten mängd tvål, eller diskmedel, som skall vara av typen "biologiskt nedbrytbar". Vrid ur plagget över marken, innan du sköljer i vattnet och vrider ur över marken igen. Tvätta endast smutsiga delar av plagget, om möjligt. T.ex. undersidan av ärmarna, eller halslinningen.

Grundinställningen bör vara: Så liten påverkan på naturen, som det bara är möjligt!

Tänk på att ullunderplagg, oftast fungerar bättre än syntet. Ull smutsas inte lika lätt och luktar framförallt inte illa, ens efter flera svettiga dagar.

Ha alltid en lätt skjorta i t.ex. microfleece, som du bara använder för ev kontakt med civilisationen. :)

Mvh Bert
 
Tvätta dina kläder när du tvättar dig själv.

Tvåla in både dig själv och dina underkläder med såpa när du ändå håller på. Skölj dig och kläderna över marken.

Din undertröja torkar över natten, så du behöver ingen extra. Medan undertröjan torkar kan du lalla omkring i bara värmetröja.

(Det är klart att du FÅR ta med dig en extra tröja, men det är inte optimalt ;) )
[Ändrat av Nordesjö 2005-01-25 kl 09:52]
 
Re: Undvik tvätt.

nidob49; sa:
.....
Tänk på att ullunderplagg, oftast fungerar bättre än syntet. Ull smutsas inte lika lätt och luktar framförallt inte illa, ens efter flera svettiga dagar.

.....
Mvh Bert
Instämmer, och om tvätt behövs så behöver t.ex yllesockor dessutom bara vridas ur i kallvatten för att bli fräscha.

Raskesven
 
Tvätt i fält

Jag stoppar mina kläder i en inköpt viltsäck (att ha skjutna fåglar/harar i etc.). Den är lätt införskaffad på de flesta jakt/friluftsaffärer. Säcken är konstruerad som en rejäl nät-packpåse med förslutningsbar öppning i ena änden. Genom att tvätta i denna slipper man riskera att tappa mindre plagg som strumpor eller kalsonger/trosor. Snodden i den öppningsbara delen är lämplig att ha runt handleden när du tvättar i större vattendrag (för att inte tappa hela paketet om du t.ex. skulle halka). När tvätten är klar torkar påsen otroligt snabbt och kan sedan användas som vilken vanlig packpåse som helst i ryggan (eller så kan du hänga den utanpå ryggan om du vill torka tvätten så medan du går). Detta knep lärde jag mig av en av de äldre gubbarna i hembyn (Härjedalsfjällen), när de var ute på långa jakt och fisketurer med så lite packning som möjligt. -Jaktutrustning behöver ju inte användas enbart för jakt!

Vid kortare turer behöver man ju sällan tvätta men vid längre (och framförallt med minimal packning) kan jag inte komma på något bättre sätt än med denna viltsäck (finns dock flera varianter). Kom bara ihåg att tänka på miljön (som andra påpekat) i form av tvättmedel och ursköljning av dessa. -Ut och njut bara!
 
Håller med Martin och Danne, det enda man EVENTUELLT behöver tvätta är ju underkläderna, och det fixar man hyffsat med lite tvål och vatten i en bäck etc när man vaskar av sig själv (om man nu ids). Lite rävlukt får man leva med. ;)

/ G
 
travel-soaps-L.jpg


Vad tror ni om Lifeventure All-Purpose Soap?
Lifeventure.co.uk sa:
The perfect travel and outdoor soap. Concentrated so you don’t need so much for each wash, lathers in both fresh and brackish water AND it’s biodegradable, so not harmful to the environment. Also useful for washing fruit and vegetables to make sure they’re free from bacteria.
Ser ju bra ut på pappret och har betydligt smidigare förpackningar än galltvålen.

http://www.lifeventure.co.uk/htm/washgear/all-purpose-soaps.html
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg