Fällräven Anorak no. 8

Köpte Itabs Moen och den var fin men största storleken var för liten tyvärr. Jag provade Anorak nr 8 från fjällräven idag och det är ju en fin sak men stor på storleken är den absolut inte. Jag provade XL och den var för liten. XXL hade man inte. Verkar vara en mycket begränsad produktion. Om jag normalt drar XL och det är för litet måste de vara liten på storleken. Iofs ska en bruksanorak vara stor men här var det inte så.
När det gäller priset så är det för högt för min lilla plånbok men utan tvekan ett fint plagg.

Köpte Itabs Moen och den var fin men största storleken var för liten tyvärr. Jag provade Anorak nr 8 från fjällräven idag och det är ju en fin sak men stor på storleken är den absolut inte. Jag provade XL och den var för liten. XXL hade man inte. Verkar vara en mycket begränsad produktion. Om jag normalt drar XL och det är för litet måste de vara liten på storleken. Iofs ska en bruksanorak vara stor men här var det inte så.
När det gäller priset så är det för högt för min lilla plånbok men utan tvekan ett fint plagg.

Ta gärna en titt på Lundhags Termik som jag länkade till i tidigare svar. Är supernöjd med min och den finns i strl upp till XXL. Den är ganska normal i sin storlek så XL kommer säkert att passa bra...

/ Niklas

Konstigt. Fjällrävens storlekar är i regel STORA. Jag brukar pendla mellan XL och L och deras L är nästan på gränsen till för stor.

Ska vara om numbers-serien är radikalt annorlunda storleksmässigt då men det verkar ju konstigt

Har gjort vinterturer med ITAB moen anorak den fungerar utmärkt men som så mycket annat när det gäller kläder och utrustning handlar det till stor del om användarens kunskaper och krav. Många köper pga märket/pris och svär att det är det bästa men felanvänt är det mesta värdelöst även hilleberg, klättermusen m.m likaså kan många "billiga" produkter med rätt hantering och rimliga krav ge många års tjänst.

Tror att många avskräcks av vinterturer eftersom den allmänna uppfattningen är att utan den dyraste expeditions utrustningen och kläderna är det omöjligt...

Finns inget värre än en icke fungerande huva om man inte bara ska ut och fika en sväng. Har någon jämfört Moen med no 8? Tycker den på Moen ser lite sisådär ut på bilder. Kör enbart KM pga ärmlängd och deras huvor.

Sedan är ju no 8 extremt mycket snyggare än tex Moen och ska man ha den 20-30 år tycker jag man gott kan räkna in det. No 8 skulle jag kunna använda överallt, inklusive till jobbet/stan, vilka andra uppfyller det?

@Twitcher
Smaken är ju som bekant som baken, kan inte påstå att jag tycker a tt FR-jackan är signifikant snyggare än Itabs.

Vad gäller snygg gillade jag den här anoraken: https://itaboutdoor.se/t-p-hunting-anorak-4634.html. Huvan ser ok ut, och "hunting" brukar implicera att den inte prasslar som en idiot (vilket väl visserligen inte bomullskläder brukar göra iaf, men nåväl... ;))

@Twitcher
Smaken är ju som bekant som baken, kan inte påstå att jag tycker a tt FR-jackan är signifikant snyggare än Itabs.

Vad gäller snygg gillade jag den här anoraken: https://itaboutdoor.se/t-p-hunting-anorak-4634.html. Huvan ser ok ut, och "hunting" brukar implicera att den inte prasslar som en idiot (vilket väl visserligen inte bomullskläder brukar göra iaf, men nåväl... ;))

Itabs design är ok förutom en punkt som är viktig för mig. Varför lägger de fickor precis där axelremmarna på ryggsäcken kommer ner..?

Det är ju en jaktanorak visserligen, men även jägare bär ryggsäck rätt ofta.

Mitt förstahandsval är fortfarande Bergans Morgedal eller Nordmarka. Lätta, funkis och kostar inte ens hälften av de dyra. Morgedal är 100 tätvävd bomull av ventileliknande typ, Nordmarka 65/35 tyg.

//J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg