Fällkniven ointresserade

Jag har väldigt sällan någon kniv hängande i byxorna jag heller.
Dels är den oftast i vägen för ryggsäcken och dels har jag den i ett snöre runt halsen när jag använder den.
Till vardags går jag runt med en FK U2 i nyckelknippan och en LM Fuse vikihoptång i jackan. Naturligtvis har jag "tyngre" prylar om jag skall ut någonstans, men då i ryggsäcken.

A1 är en bra kniv, men inte direkt något som hänger och slänger utmed benet.
 
1.

2.

Så, det där med att kvalitet på stålet är så viktigt att man är beredd att betala extra för det beror inte på stålets funktion (1) utan på att ägarens fritidsintresse är knivar (2), eller beror det på funktionen hos stålet (1)? Jag förstår inte riktigt, eller så ändrar du din argumentation som det passar (inget ovanligt iofs på utsidan).

Skit samma. Någon som har sett några Fällknivar på Mellandagsrean?

Jag vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt med en kniv, jag kan inget om knivar och tycker att det räcker om de är vassa i ena änden. Vad jag menar är att det finns folk som är beredda att betala extra för något som för dem ger ett mervärde. Jag skriver inte "köp en pressening" i varje vilket tält skall jag välja tråd.
 
bara jag?

Är det bara jag som har en liten yxa istället för en stor kniv?

Vid fiske har jag gränsfors lilla yxa (perfekt som dank) och fungerar i övrigt som en kniv. Vid baslägret har jag gränsfors vildmarksyxa. I ärlighetens namn har jag en Mora med mig också. Men jag gillar alternativet yxa om man nu ändå bär stålet i ryggan och har en extra kniv med sig. Nyfiken... första inlägget i en knivtråd också (om jag minns rätt)..

// Fluff.
 
Det där är väl också två läger här. Jag kör med en Bahco Laplander handsåg som jag anser går flera gånger så snabbt att ordna mycket ved med än en s.k. lillyxa. Det är nog en av de prylar jag är mest nöjd med på senare år. Där går praktisk nytta före känslan för mig. Jag är faktiskt sugen på en liten Gränsfors också... :)

Är det bara jag som har en liten yxa istället för en stor kniv?

Vid fiske har jag gränsfors lilla yxa (perfekt som dank) och fungerar i övrigt som en kniv. Vid baslägret har jag gränsfors vildmarksyxa. I ärlighetens namn har jag en Mora med mig också. Men jag gillar alternativet yxa om man nu ändå bär stålet i ryggan och har en extra kniv med sig. Nyfiken... första inlägget i en knivtråd också (om jag minns rätt)..

// Fluff.
 
Haha Trådstöld i högre skala men väldigt roligt att det rör om så mycket angående människors olika materialistiska behov.
Jag hade önskat mig kniven av hela min familj då jag snart fyller 25 och ska börja plugga inom skogsbruk. Med andra ord en fin gåva. Hade det varit min egen plånka hade det blivit en mora2000 till.
Fällkniven gör faktiskt mindre knivar också.
Håller med många här, hellre liten yxa än stor kniv. Har en god vän med en A1 fantastisk slitstyrka men enligt mig lite väl klumpig.
Framförallt vill jag inte handla av folk som inte kan erbjuda service och bra bemötande.
 
Problemet är alltså att du gjort en beställning hos tredje part, Fällkniven aviserar prishöjningar med 40% och butiken du handlar av har ett avtal* med dig som gör att de kan ändra priserna fram tills kniven levereras?

*Många butiker har ju som rutin i deras beställningsavtal att de har rätt att ändra priser beroende av omständigheter utanför deras kontroll, andra butiker säger så här: Vid en eventuell prishöjning kontaktar vi givetvis kunden innan leverans,. då kunden i sådana fall får rätt att häva köpet.
 
Det sista stämmer men det togs över telefon vid beställning så de hade antagligen ringt senare för att berätta om prishöjningen. Det som var uselt var att de var alldeles för sena med en prishöjning. Finns den inte korrekt på internet så tycker jag de ska stå för det som finns på hemsidan. Sen kändes dem inte direkt tillmötesgående.
En prisökning på strax över 40% är inte heller ok enligt mig.
Då köper jag hellre 23st Mora 2000 än får en fin i gåva som jag nu vet ligger på ett snuskigt pris.
 
Finns den inte korrekt på internet så tycker jag de ska stå för det som finns på hemsidan. Sen kändes dem inte direkt tillmötesgående.
En prisökning på strax över 40% är inte heller ok enligt mig.
Då köper jag hellre 23st Mora 2000 än får en fin i gåva som jag nu vet ligger på ett snuskigt pris.
Det där med näthandlare som när man lagt sin order hör av sig med att det "tyvärr" var misstämmande uppgifter på hemsidan (fel pris, slut i lager mm) är ett j*la oskick, och ganska utbrett. Nå, ungefär som elektronikfirmor då som basunerar ut sina reor och sen visar sig ha haft tre exemplar av lockbetet inne, som på ett magiskt sätt var slut redan innan de öppnade...

Listigt förresten av internetbutiken att inte gå dig till mötes. De förlorar en kund istället för att tjäna några kronor extra på kniven (om inte alla 40%:en går till Fällkniven förstås...) Prisökningen på 40% låter helt galen. Har Fällkniven inte hört av sig och motiverat den, som svar på din fråga?

Kul sista kommentar, ibland blir jag själv sådär när någon köpt en present till mig till ett uppenbart överpris.
 
Status eller kvallité

"Att de bara orkar våra Storchar". Undrar om det är möjligt att skriva nåt om ämnet kniv utan att få tips om att det är Mora som gäller i alla lägen? Mest panga för liten peng är inte alltid det folk är ute efter.

Som vid frågor om tält, det dröjer inte mer än 3 inlägg för än någon skriker HB HB HB HB!!!!

Nej, men ditt intresse för knivar kanske bara är beroende av funktion för att den sysselsättning du gör på din fritid skall fungera. Medans andras fritidsintressen är knivar.

Vad jag menar är att vissa människor är beredda att betala 10.000:- för en flygbiljett för att åka i förstaklass medans andra är helt nöjda med att åka i samma plan till samma plats för 1.000:-.

Jag fattar inte nån av av typerna eftersom jag hellre hade cyklat till destinationen men det är en annan sak.

Huvudfrågan är väl varför man väljer det ena eller andra, är en F1 så pass mycket bättre än tex. mora och i så fall vad är det som motiverar det högre priset?
Eller är det som för många som väljer att betala 10.000:- för den där biljetten, det ger status!
 
Presentknivar

Är man på jakt efter presentknivar är Randall Made Knives ett hett tips. Utsökt hantverk som minst av allt skäms för sig som verktyg betraktade. Tyvärr lite dyra men i mitt tycke billiga jämfört med priserna på Fällknivens knivar. Har man en gång känt på balansen i en Randall Made så vet man att få CNC-skurna diton slår gediget hantverk. Otroligt fin balans...
 
Anledningen till att Fällknivens knivar beror tex att Japanska Yen idag kostar 8,526 för 100 jämfört med 5,8024 i somras. Säg då tex att ett blad till en F1 kostar 5000 yen från fabriken (hittepåsiffra). I somras kostade det då 290 SEK, och idag 426 SEK osv.

Allt detta beror på ett gäng direktörer på fastighetsbolag i USA, som körde tills isen brast och drog med sig alla andra.
 
Hej hej.
Kniv beställdes den 5 Januari hos återförsäljare efter det kontakt med en av Fällknivens anställda angående hur man beställer. Vid andra mailkontakten berättar Fällkniven att det kommit en ny prislista. Ok det är väl vanligt runt årskiftet, en ökning på 5-10% är väl standard. Priset hade ökat med ca. 40%! Inget som återförsäljaren påpekade. Tog kontakt med Fällkniven för att fråga om priset då de inte ändrat priset på hemsidan och inte lagt ut nya katalogen. Svaret blev att de hellre tyckte vi skulle avbeställa. Räcker inte bara med att göra bra knivar, de ska väl säljas också? Funkar inte 2009 att svara "- den läggs ut på internet om några dagar"
Polare som har en A1 härlig kvalité. Den köptes direkt i butik hos återförsäljare dock.
Någon annan som upplevt detta?

Jag förstår inte riktigt.

Om du blivit upplyst om ett pris och sedan beställt - ja då är det det som gäller. Du har fått ett erbjudande (via återförsäljare, webbsida, whatever) och accepterat det. Priset kan de inte höja i efterhand.

Eller var det så att du först kollade priset och sedan beställde? För då vet jag inte vad problemet är, annat än att du är sur över att du inte beställde innan prishöjningen.