Vill bara tillägga att jag hämtade ut min S1:a idag. Riktigt fin kniv med rätt tyngd. Känns som en mini huggare. Då detta är min första "riktiga" kniv har jag inget att jämföra med, men enligt mig är den mer kvalité änn Mini huntern. Stor skillnad på skärpa och ergonomi, plus att den är mucket snyggare.
Någon som vet hur den fungerar tillsammans med 0.5kg abborar?
längst ner på den första bilden hittar du ett av mina brynen, det levererades i en liten läderficka och brukar få följa med ut till skogs.
jag är absolut ingen expert på något sätt, så mina råd får du ta med en nya salt, men jag har alltid trivts bäst med att hålla kniven stilla och sedan låta brynet arbeta. jag är högerhänt men håller då kniven i vänster hand och gör sedan lite halvcirkulära, svepande rörelser som delvis går bort från kniven /sveper med över den konvexa rundningen. "vanliga" slipfaser arbetar jag mer i cirklande rörelser.
men du bör hålla koll på att du får ett bryne som är tillräckligt fint, sen är frågan om du överhuvudtaget ska ge dig på S1;an, jag är skeptisk till att "öva" på en sådan dyr/fin kniv.
till abborre köper du dig en "hantverkarkniv" för 29:- på jula, den med orange skaft har kolstål och passar ypperligt som lite slit och släng kniv där du istället kan spara på S1;an. kolstålet gör den lämplig att öva upp slipfärdigheterna på.
sen kan jag tipsa om den fällbara sågen som ett nästa spar-mål. med den och S1 behöver du ingen yxa för att få fart på brasan.
här har du instruktionen som följer brynet, går det inte att läsa direkt på skärmen kan du kanske spara ner bilden och förstora upp den i datorn.