Fällkniven-Cold steel

Har sett priser på andra spyderco´s. Hur kommer det sig att den här inte kostar likamycket som dom andra?
Hoppas att Ola förlåter mig som svarar i hans ställe ;).

Tenacious tillverkas helt och hållet i Kina. Eftersom både tillverkningskostnader och materialkostnader kan hållas nere så blir således också priset på kniven lägre. Lönenivån i Kina går ju inte att jämföra med de västerländska dito. Likaså är inte 8Cr13MoV i klass med de bättre stålsorterna.

~Paul~

Hoppas att Ola förlåter mig som svarar i hans ställe ;).

Tenacious tillverkas helt och hållet i Kina. Eftersom både tillverkningskostnader och materialkostnader kan hållas nere så blir således också priset på kniven lägre. Lönenivån i Kina går ju inte att jämföra med de västerländska dito. Likaså är inte 8Cr13MoV i klass med de bättre stålsorterna.

~Paul~

Okej i see :)

Spyderco Tenacious

Nu mina medmänniskor har jag vart inne hos Knivkompaniet och köpt en ny polare till mina andra knifes.
Kom in i affärn och frågade efter kniven, den sista han hade inne skulle han skicka iväg på beställning. Likaså Persistence modellen. Blev erbjuden en Benchmade Monochrome istället som jag skulle få en hundring rabatt på, men snäll som han var fick jag tillslut köpa Spydercon :)

Är grymt nöjd med kniven, av det lilla jag har hunnit göra med den (avlivat lite papper och några äpplen..) Känns fin och rejäl i handen och är vass som f*an. Tur att den är gjord i Kina annars hade den varit mkt dyrare skulle jag tro.

Lite info

vikt: 115gr
Bladlängd: 86mm
Mått ihopfälld: 113mm
total längd: 197mm
Blad bredd: 3mm
// Alex

Bilagor

• CIMG0534.jpg
    CIMG0534.jpg
    23.2 KB · Visningar: 442
Vill bara tillägga att bladet som det verkar inte går upp av sig själv, som många på nätet påstår. Alltså när man skakar kniven. Motståndet är bra.

Ett I-lands problem..börjar få ont i tummen av spydercon..ska kanske låta den ligga stilla ett tag.

dePaul: Ska ut och fiska och testa kniven/knivarna vid 7 tiden imorgon bitti. Kommer skriva en "utförlig fältrapport" senare ;)

besviken..

Scenariot: kl 06:59 imorse. 100 sekundmeter vind.
Ganska trött efter att ha suttit uppe hela natten. Detta resulterade i att allt tidigare sug att bege sig ut till den ganska närliggande sjön försvann ganska fort. Bestämde mig därför att testa knivarna när jag är piggare och vädret har lugnat ner sig en aning. Men håll ut det kommer ! :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg