Fällbar kökskniv?

Re: Opinel

Vandrare; sa:
Opinel fällknivarna funkar bra till matlagning. Väger lite och har tunnt blad. Brukar finnas i friluffs-affärer men är trots det ganska billiga.
Gillar också Opinel. Man får dock se upp med att de inte får bli blöta, för trät kan dra åt sig vatten och svälla till den grad att det inte går att fälla ihop kniven. Men håller man den bara hyfsat torr så är det en utmärkt kniv.

Opinel görs med rostfritt- och kolstålsblad. Jag köpte fel(kolstål, i detta fall) vilken rostade till den grad att det blev oaptitligt att bereda mat med den efter bara ett par ggr. Har nu en i rostfritt som funkar kanon. I utlandet finns den dessutom i storlek från mini till "Rambo"
/Erik

Jag har fäll- och kockkniven EKA Swede 800 köpt på Getout för 200 kr.
Den har fungerat fint för mig och ryms i matlådan som alla säljer.

/Håkan

hemmagjord!

Var på en kurs för ett år sedan och där fick vi göra våra egna kniva. Min kniv har rent av blivit matkniv. enkel att rengöra och bär den alltid i bältet vid vandring.
Men vad är det som är fel med en swizz? är ju liten och praktisk, är inne på att handla en sådan faktiskt

Opinel

Jag tillhör Opinelfantasterna, gärna kolstålsvarianten då den är lätt att skärpa, fast man får göra det ofta.

Billig och oöm.

Dan B; sa:
mspn; sa:
Nån som har tips på någon fällkniv som passar bra till matlagning? Börjar bli lite trött på Schweizerkniven och söker något mer renodlat till att hacka grönsaker och skära kött med på paddlingarna. Provade att ta med en förskärare men det var lite nervöst... Har kollat på Opinel men vill nu ha fler tips.

Mvh
Magnus

Varför inte en billig såkallad mora kniv med slida.

http://www.luna.se sök på fiskeknivar

Luna SV 2003 / Handverktyg / Träbearbetningsverktyg / Knivar / Fiskeknivar

Fiskekniv

Nr 6842
"KJ Mora" Med blad av rostfritt stål. Härdat till RC 60 - vilket ger maximal skärpa, styrka och seghet. Ergonomiskt utformat handtag av genomgående, slagfast plast som är täckt med gummi för säkert grepp. Slida av plast.

Artnr 6842-0108
KJ Nr 749
Bladets längd mm 205
Totallängd med slida mm 335
Förp. st 10
Pris Kr -
När jag är hemma och lagar mat då använder jag mest
en kock kniv på ca 22 cm, ute i naturen vill jag ha en ersättning för den.
Nu har jag hittat en sån som jag ville ha.
Den finns i normarks fiske kattalog på sidan 73.
Den heter Storm Super Slabber Saltwater. Gult handtag.
8 tum blad (20,5 cm) rostfri med plastslida (svart).
Art nr 02582 ca pris 129 kr.
Jag köpte min hos stjärnås sportfiske i Göteborg.
http://www.stjarnassportfiske.se/
Sportfiskebutiker som har Normarks sortiment, borde
kunna ta hem den på bestälning.
Den går inte att se på deras hemsida, men finns i kattalogen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg