Fällbar kökskniv?

Nån som har tips på någon fällkniv som passar bra till matlagning? Börjar bli lite trött på Schweizerkniven och söker något mer renodlat till att hacka grönsaker och skära kött med på paddlingarna. Provade att ta med en förskärare men det var lite nervöst... Har kollat på Opinel men vill nu ha fler tips.

Mvh
Magnus

Som sagt, Eka's Fillet borde fungera bra som köks/allkniv.
Finns bla hos Clas Ohlsson (nr 30-8645) för 229:-.

mspn; sa:
Nån som har tips på någon fällkniv som passar bra till matlagning? Börjar bli lite trött på Schweizerkniven och söker något mer renodlat till att hacka grönsaker och skära kött med på paddlingarna. Provade att ta med en förskärare men det var lite nervöst... Har kollat på Opinel men vill nu ha fler tips.

Mvh
Magnus

Varför inte en billig såkallad mora kniv med slida.

http://www.luna.se sök på fiskeknivar

Luna SV 2003 / Handverktyg / Träbearbetningsverktyg / Knivar / Fiskeknivar

Fiskekniv

Nr 6842
"KJ Mora" Med blad av rostfritt stål. Härdat till RC 60 - vilket ger maximal skärpa, styrka och seghet. Ergonomiskt utformat handtag av genomgående, slagfast plast som är täckt med gummi för säkert grepp. Slida av plast.

Artnr 6842-0108
KJ Nr 749
Bladets längd mm 205
Totallängd med slida mm 335
Förp. st 10
Pris Kr -

30-8035 hos Clas Ohlson är inte fällbar, men lite lån och med slida. Finns ytterligare en lång slidkniv där, samt en liknande hos Biltema. Alla dessa kostar runt femtilappen. I ryggsäcken går det ju bra med slida, huvudsaken är väl att man inte behöver ta med en förskärare bara för att kunna skära lite större skivor osv.

Mezzner; sa:
30-8035 hos Clas Ohlson är inte fällbar, men lite lån och med slida. Finns ytterligare en lång slidkniv där, samt en liknande hos Biltema. Alla dessa kostar runt femtilappen. I ryggsäcken går det ju bra med slida, huvudsaken är väl att man inte behöver ta med en förskärare bara för att kunna skära lite större skivor osv.
Jag har en 20-3862 från Claes o, men den från luna är bättre den kostar ungefär 85 skr, men det är svårt att hitta den i någon butik.
Jag har själv letat efter en kniv som ersätter en kockniv.

Shoppat!

Det blev en EKA (30-8645) hos Clas Ohlson.

I helgen blir det paddling så då kommer jag att gå lös på fläskfilén med denna...

Tack för tipsen!
//Magnus

Gerber Gator

Tycker jag är en trevlig fällkniv. Skönt med gummigreppet både sommar och vinter. Finns dessutom betydligt billigare på Claes Ohlsson än i sportaffären.

Opinel

Opinel fällknivarna funkar bra till matlagning. Väger lite och har tunnt blad. Brukar finnas i friluffs-affärer men är trots det ganska billiga. I Frankrike är de superbilliga.
hb04241-.jpg

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg