Det är säkert kul att bygga hjul själv men...
Visst är det kul i skogen! Kanske det snarare är så att du kör hårdare än både hjul och cykel egentligen är gjorda för och att du egentligen borde satsa på en mer renodlad MTB istället. Pallar inte hjulen med riktigt så är nog både gaffel och bromsar underdimensionerade också. Kanske är det så att det också handlar om körstil, hårdpumpade smala däck och bomba rakt på frestar på. Man brukar ha minst 2.2" däck, men bara pumpade till knappt 2bar. det brukar inte sitta på hybrider eftersom det inte är det bästa valet på asfalt.
Om du ändå skall köpa nya hjul, köp ett billigt MTB-hjul (28" hjul för MTB heter idag 29") frånnågon bra webshop. Rosebikes i Tyskland har en väldigt bra service som man kan fråga dessutom.
Jag undrar om herrarna som talar så mycket om att bygga egna hjul har kört MTB i någon större omfattning de senaste åren? Fälgar och hjul är annorlunda idag. Och hur kör ni egentligen för att knäcka era hjul? Under snart 10år halvseriöst MTB i skogen har jag inte kört av en enda eker, förutom när en 2cm grov pinne hamnade i bakhjulet. På min racer/CX med 33mm däck har jag bunny-hoppat och kört runt en del i skogen - där gick en eker faktiskt i bakhjulet när jag cyklade på väg till slut. Kanske var det något som hoppade in i hjulet där med - ett billigt Fulcrum 28-ekrars straight-pull-eker-hjul...
/Andreas