Facebook...? Njae, Utsidan äger! (och låt oss verka för att det ska förbli så)

Jag har ju tjafsat en hel den under omstöpningen, men väljer att hoppas på samma som du, norrakurva. ;)
Samma här. En klarsynt analys av @norrakurva
Jag har nog alltid uppfattat Utsidan mer som en förening än som vare sig ett företag eller ett socialt utrymme att vårda. Jag fattar att någon alltid slitit där bakom, men jag menar bara att det finns en stark ägandekänsla hos medlemmarna (som inte ser sig som följare, besökare, bloggare, forumgäster, kunder etc som ska matas med något redaktionellt). Det är en stor skillnad också jämfört med t ex facebookgrupper och något som @clindh ska vara väldigt stolt över. Jag tror att det synsättet kan vara en möjlig och rimlig väg framåt.
 

lipfip

Forumvärd
Tack hörni! Uppskattar era tankar. Väldigt många har även varit med i Utsidans läsarenkät som ger bra insikter – från både aktiva medlemmar/eldsjälar och mer passiva besökare.

Jag menar att Utsidan ska ha sin plats bredvid Facebook & co och vara den positiva kraften inom friluftsvärlden som ni beskriver och önskar er. Här har vi samma synsätt. Som optimist tror jag också att aktiviteten på sidan kan öka på längre sikt om vi bara jobbar för det.

önskar i likhet med @HasseQ en mer funktionell interfejs för bloggarna och artiklarna.
Önskar jag med. Ska bli bättre

Jag tror att inlägg i sektionen "Nya utsidan" är undantagna och inte listas på startsidan. Men nu är vi OT både du och jag. ;)
Ja, så är det.
 
Senast ändrad:
Jag menar att Utsidan ska ha sin plats bredvid Facebook & co och vara den positiva kraften inom friluftsvärlden som ni beskriver och önskar er. Här har vi samma synsätt. Som optimist tror jag också att aktiviteten på sidan kan öka på längre sikt om vi bara jobbar för det.
Ja och om ni vinglar lite på steget så kan ni räkna med att vi användare kommer ryta ifrån 😅🤣 Jag försöker tipsa en del om utsidan på Facebook och har förstått att väldigt många läser utan att posta.

Helt rimligt!
 
Jag vill återknyta till diskussionen om Utsidans framtid och inriktning, som pågick intensivt i samband med att nya (del)ägare/adminer trädde till.

Bl a diskuterade vi konkurrensen från diverse Facebooksgrupper. För att bli lite klokare på detta gick jag med i några. Nu kan jag lugnt konstatera att deras funktionalitet inte på långa vägar kan jämföras med Utsidans.

Låt os vara rädda om denna fina plattform.
I all hast; jag skriver lite utförligare sen.
 
Jag vill återknyta till diskussionen om Utsidans framtid och inriktning, som pågick intensivt i samband med att nya (del)ägare/adminer trädde till.

Bl a diskuterade vi konkurrensen från diverse Facebooksgrupper. För att bli lite klokare på detta gick jag med i några. Nu kan jag lugnt konstatera att deras funktionalitet inte på långa vägar kan jämföras med Utsidans.

Låt os vara rädda om denna fina plattform.
I all hast; jag skriver lite utförligare sen.
Ett belysande exempel från FB-gruppen Friluftsliv i Östergötland. Jag ville veta om det var möjligt att leda en cykel ("utan kamp") ända *fram till* Lövsjön ( 1 km kanske, på led, utmed en sjö) i Kolmården. Ett svar var att det kom an på min förmåga att läsa kartan och röra mig i oledad terräng som om det handlade om att runda sjön. Ett annat var att "alla" sjöar (i det aktuella området) gick att nå; det kunde handla om att leda eller bära cykeln (27 åbäkiga kilo) flera kilometer men det kunde väl vem som helst. Alltså fullkomligt oseriöst. Vad man istället hittar i sådana grupper är selfies, gulliga familjebilder från en tur (och total vägran att ens namnge platsen) och en annons för någon sorts friluftsstol (jo, den befann ju sig i Östergötland).

Facebook är till för människor som är väldigt intresserade av sig själva. På Utsidan verkar folk mer intresserade av att ta reda på saker och dela med sig av egen erfarenhet. Facebook är också rätt svårt att hitta i. Och hela tråden om Lövsjön raderades.
 
Senast ändrad:
Känner mig lite träffad eftersom jag inte själv är någon bloggskrivare, men det ska gudarna veta att jag uppskattar (och i förekommande fall saknar) alla du räknat upp, plus några till inkl. din Terra Incognita.

Nu vore det kanske orättvist att inkludera dem i jämförelsen med FB, vars "friluftsgrupper" väl närmast konkurrerar med Utsidans Forum. Så det var mest de funktionerna jag ville få grepp om, och kan som sagt lugnt påstå att Utsidans forum är vida mer välfungerande som användardriven kunskapsbas. Här finns överblicken, transparensen och sökbarheten, och inga j:a algoritmer som bestämmer vad som ska dyka upp i mitt flöde.

Samt inte minst vidsynen och mångfalden. Diverse små urspårningar känns som ett billigt pris för detta, och min bild är att vi ändå håller hyfsad ordning och struktur på trådämnena och mer sällan spårar ur i rena OT eller ofruktbart tjafs. Betydligt mer sällan än de kommentarstrådar, som uppstår efter inlägg i FB-grupper, och kan svaja hejvilt åt alla håll. Vem orkar leta relevant info i sådant.

Men även vettiga och värdefulla FB-trådar gör föga nytta mer än för stunden - innehållet är inte sökbart utan diverse mödosamma och smarta tricks som ingen orkar med, så det sker ingen ackumulerad kunskapsuppbyggnad, som på Utsidan. Samma frågor kommer igen hela tiden.

Och nu talar jag inte ens om FB:s i stort sett obefintliga textformatringsverktyg m fl erbarmliga teknikaliteter.

Nej, leve Utsidan och låt oss hoppas att den inte FB-ifieras.
Själv bloggar jag inte, men har i det förgångna länkat till artiklar och berättelser på min sajt huthyfs.com Nu är förstås mitt uteliv i nedan, Bergsvandring slutade jag med den 31/8 2019 och iochmed pandemin slutade jag att resa. Nu återstår cykelturer och om dem har jag nog inget att berätta av intresse för andra. Låglandsvandring: det blev en tur på Munkastigen förra året, men de senasrte somrarna har jag också avbrutit John Bauer efter kanske några timmar och Bergslagsleden efter inte ens en. I det sammanhanget kände jag av mina knän så pass att det var en vånda att gå i trappor. Finns det ett friluftsliv efter 80?
 
Ett belysande exempel från FB-gruppen Friluftsliv i Östergötland. Jag ville veta om det var möjligt att leda en cykel ("utan kamp") ända *fram till* Lövsjön ( 1 km kanske, på led, utmed en sjö) i Kolmården. Ett svar var att det kom an på min förmåga att läsa kartan och röra mig i oledad terräng som om det handlade om att runda sjön. Ett annat var att "alla" sjöar (i det aktuella området) gick att nå; det kunde handla om att leda eller bära cykeln (27 åbäkiga kilo) flera kilometer men det kunde väl vem som helst. Alltså fullkomligt oseriöst. Vad man istället hittar i sådana grupper är selfies, gulliga familjebilder från en tur (och total vägran att ens namnge platsen) och en annons för någon sorts friluftsstol (jo, den befann ju sig i Östergötland).

Facebook är till för människor som är väldigt intresserade av sig själva. På Utsidan verkar folk mer intresserade av att ta reda på saker och dela med sig av egen erfarenhet. Facebook är också rätt svårt att hitta i. Och hela tråden om Lövsjön raderades.
Här hade du väl antagligen inte fått något svar då det är så pass få som är med på forumet att det bara skulle vara tur om någon varit där.

Föredrar egentligen forum men facebook har klarat av att få till en massa grupper som ofta är rätt specifika med många deltagare. Att nivån på inläggen skulle vara speciellt dåliga är inte min erfarenhet heller.

Huvudproblemet med facebook som jag ser det är att det är svårt att hitta gammal information och algoritmerna gör att diskussioner med fler än några ganska få inlägg blir omöjliga att enkelt följa.
 
Här hade du väl antagligen inte fått något svar då det är så pass få som är med på forumet att det bara skulle vara tur om någon varit där.

Föredrar egentligen forum men facebook har klarat av att få till en massa grupper som ofta är rätt specifika med många deltagare. Att nivån på inläggen skulle vara speciellt dåliga är inte min erfarenhet heller.

Huvudproblemet med facebook som jag ser det är att det är svårt att hitta gammal information och algoritmerna gör att diskussioner med fler än några ganska få inlägg blir omöjliga att enkelt följa.
Håller med. Jag har mycket kritik mot Fb (Utsidan är helt överlägsen på många sätt), men Fb täcker ett mycket bredare fält med input från andra länder, och jag har fått väldigt mycket matnyttigt från flera grupper (och faktiskt bidragit en hel del till några).