Bra inlägg! Helt klart berömvärt initiativ Joanna. Vi måste alla försöka höja kvalitén och sätta utelivet i centrum. Det händelserika äventyret är en bristvara här. Det behöver inte vara exotiskt eller överdrivet, men personligt. Det vore bra om folk ansträngde sig och skrev lite mer bloggar. Dom som skrev förut här verkar helt upphört-Tyvärr. Det är nog inte bara jag som saknar Fowwe, Majjen, Traneving, med flera.
Känner mig lite träffad eftersom jag inte själv är någon bloggskrivare, men det ska gudarna veta att jag uppskattar (och i förekommande fall saknar) alla du räknat upp, plus några till inkl. din Terra Incognita.
Nu vore det kanske orättvist att inkludera dem i jämförelsen med FB, vars "friluftsgrupper" väl närmast konkurrerar med Utsidans Forum. Så det var mest de funktionerna jag ville få grepp om, och kan som sagt lugnt påstå att Utsidans forum är vida mer välfungerande som användardriven kunskapsbas. Här finns överblicken, transparensen och sökbarheten, och inga j:a algoritmer som bestämmer vad som ska dyka upp i mitt flöde.
Samt inte minst vidsynen och mångfalden. Diverse små urspårningar känns som ett billigt pris för detta, och min bild är att vi ändå håller hyfsad ordning och struktur på trådämnena och mer sällan spårar ur i rena OT eller ofruktbart tjafs. Betydligt mer sällan än de kommentarstrådar, som uppstår efter inlägg i FB-grupper, och kan svaja hejvilt åt alla håll. Vem orkar leta relevant info i sådant.
Men även vettiga och värdefulla FB-trådar gör föga nytta mer än för stunden - innehållet är inte sökbart utan diverse mödosamma och smarta tricks som ingen orkar med, så det sker ingen ackumulerad kunskapsuppbyggnad, som på Utsidan. Samma frågor kommer igen hela tiden.
Och nu talar jag inte ens om FB:s i stort sett obefintliga textformatringsverktyg m fl erbarmliga teknikaliteter.
Nej, leve Utsidan och låt oss hoppas att den inte FB-ifieras.