Saltarö;372970 sa:
Hej, jag är ny ägare till en Fabola Pokus - ännu så länge omastad. Först satt sänkkölen helt fast i uppdraget läge, dessutom väldigt rostig.
Järnkölen rostar och i och med att utrymmet den går ner i är relativt litet så kärvar den lätt då. Jag brukar borsta ren den och rostskyddsmåla den med något eller några års mellanrum. Då klarar den sig bra. I och med att den inte syns så är det bara att smeta på bra med någon mönjeliknande färg.
Passa på att tippa upp båten på sidan och dra ur köken (givetvis efter att ha tagit bort skenan i överkant) när du har dragit upp den för vintern.
Saltarö;372970 sa:
Men när jag kom in sakta för motor mot en sandstrand fick kölen lite bottenkänning och plötsligt åkte den uppåt och nedåt i sitt spår. Och när jag kom ut på djupt vatten åkte den ner i sitt nedersta läge, stödd på de fastskruvade träbitarna högst upp. Men sedan verkar den omöjlig att rubba. Hur i hela fridens namn skall jag kunna manövrera denna tunga järnskiva?
Originalet fungerar inte så bra. Jag har bytt ut träskenorna/träbitarna längst upp på kölen mot fyrkantsjärn (fyrkantiga rör, typ). Jag har använt samma skruvar. Genom dessa har jag dragit varsin ca 10 mm lina dubbla varv och knutit. På så sätt har jag fått ett dubbelt handtag att dra upp kölen med ... eller släppa ner den.
I kölens framkant finns det två hål, ett ganska långt ner och ett nästan längst upp. På den träbit som sitter mitt i båten och där kölen går ner (och med fäste för masten) sitter på min båt två vinkeljärn med hål i den vertikala delen (på var sida om kölen) Där ska en sprint sitta för att fixera kölen .... antingen i nedfällt läge så att den bara vinklas bakåt och inte far uppåt vid en grundstötning ... eller i uppfällt läge nedre hålen.
När jag köpte båten var den sprinten borta men när jag väl insåg dess funktion så var det lätt att ordna en ny.
Jag har haft lite svårt med att få in sprinten och fixera kölen i nedfällt läge. Det har varit svårt att få framändan av den övre delen att vilja komma ner tillräckligt långt (gungat på bakre delen av "träbitarna" i och med att kölen i fixerat läge ska se ut som en triangel med framsidan lodrätt, vilket gör att tyngpunkten blir sådan att man måste tvinga kölen bakåt en aning för att få i sprinten och fixera kölen). I och med att jag bytte till fyrkantsjärnen så löste sig dock det problemet. Jag har en järnstång som jag trär i det ena fyrkantsjärnet och får ett gott moment att bända ner/vinkla ner framändan.
Det är inte så lätt att beskriva i ord. Hör gärna av dig via mail så kan jag berätta vidare. Det gäller givetvis även andra frågor kring Pokusen.
Jag kommer nu att sälja min Pokus med motorer (bensin samt el ... elmotorn är verligen trevlig tillsammans med båten), segel mm efter många roliga år. Istället kommer jag att forsätta min färd på vattnet i en trevlig öppen Hjälmaresnipa i ek ... när jag, som inbiten kajaknörd, inte paddlar.
Lennart