F.E.M.

Hello!

Jag har funderingar om FEM, ska springa 70 mix.

Behövs en vattensäck eller kan man tanka i bäckar?
Hur stora v-flaskor rekomenderar ni?
Springa i "torrstrumpor" eller vanliga, tankar?
Har ni tips på vilken typ av mat som tas med? Extra?
Vart kan man bo innan/efter?
Tips på att spara vikt? (lavemang:) Packningen...
Lätt sovsäck, tips?

Vad blev er packningsvikt/pers?

Ser fram mot det!

/Samuel

Säck

arfwidson; sa:
Hello!

Lätt sovsäck, tips?

Ser fram mot det!

/Samuel

Har inte sprungit, men vill så mina tankar grundar sej inte på eget deltagande.
Vätskeblåsa i ryggan måste väl vara det bästa allternativet då får man ju med sej mycket vätska bekvämt förpackad.

Torrstrumpor är nog ingen bra idé för du lär trampa så djupt i vatten att det går ovanför strumpan och rinner ner i den, då badar ju fötterna i vatten, bättre utan skulle jag tro.

Mat: frystorkat till middag och frukost och energikakor på vägen om man vill. Man kanske skall nog dricka Vitargo + Electrolyt eller liknande hela tiden. Man kan ju förpacka pulver i zippåsar och ta med sej så att man kan blanda ut med bäckvatten.

Lätta prylar: Jag har en limsäck från Haglöfs, liten och lätt (typ 600 gram tror jag). Tältet jag använder är ett Supair 2-mannatält som väger 850 gram. Liggunderlag, Artiach Compact Mat på 1 kg. Totalvikt under 3 kg och då sover du bekvämt. Liggunderlaget är självuppblåsande.

arfwidson; sa:
Hello!

Lätt sovsäck, tips?

Ser fram mot det!

/Samuel

Har heller inte själv sprungit innan. Ska ställa upp nästa år. Har haft lite problem med skador det här året. Men har pratat med några som har sprungit, för att själv kunna få ut mest av mitt deltagande.

Vad gäller vattenflaska restektive vattensäck så behvöer du inte en större vattenflaska än en på 0,5 liter. Då vatten finns överallt i form av bäckar etc, så blir det bara extra vikt att ha med sig en vätskesäck.

Torrstrumpor behövs inte, onödigt då du kommer att vada eller liknande rätt ofta.
Vad gäller mat så ska det vara torkad mat + energikakor och energidryck. Tex powerbars.

Lättaste ryggsäcken vad jag vet är litepac racing 27. Finns på http://www.litepac.com
Ryggsäcken är framtagen av multisportare som vet vad dem sysslar med. Väger väl ca 450 gram har jag för mig.

Vad gäller packning, så ta inte med dig onödiga saker. Jag läste på litepac.com att topplagen hade en rygga som vägde ca 4-5 kg. Lagen som kom i mitten hade kanske 6-7 och de som kom bland dem sista hade 7-9 kg. Har du en ryggsäck som väger mer än 9 kg så kommer du nog att få problem.

Lycka till!
[Ändrat av A.S. 2003-07-04 kl 13:16]

Vad gäller vattenflaska restektive vattensäck så behvöer du inte en större vattenflaska än en på 0,5 liter. Då vatten finns överallt i form av bäckar etc, så blir det bara extra vikt att ha med sig en vätskesäck.

Dessutom kan det vara svårt att hålla koll på hur mycket vatten man har kvar i en vattensäck. 0,5 liter kan vara för lite hur mycket vatten man ska ha med är något som mna får avgöra när man ser banan. När F.E.M gick i Björkliden körde vi med 0,5 liters flaska vilket ledde till att vi bara hade det att dricka de första 2,5 timmarna. Hade nog tjänat en del på att ha med en flaska till då.

Packningsvikt,..

Var med på F.E.M i Danmark i Juni som glad motionär, 16kg packning i en Lundhags V8, 70.. :)

Killarna från Litepac vann, de hade runt 4 kilo i sina packningar...

Nu har jag optimerat min packning till nästa år;
Ryggsäck: Karrimor 35
Dricka: Platpus 2L (Camelback kopia)
Liggunderlag: Tittar på detta, klippa ner vanligt tunnt underlag.
Sovsäck: LIM, grymt liten och smidig..
Mat: Frystorkat, samt russin och grejer...
Tält: Rusta 2 manna kupol, 1,5 Kg (150:)

Se till att ha rygga med fickor på framkant...
Det är lyxigt gott att ha camelbak..

Tänk på att det kan vara rätt djupa vadningspartier, så se till att klä dig med snabbtorkande kläder.

Nästa år blir det:
F.E.M - Danmark
KIMM
F.E.M - Åre

Efter F.E.M i danmark har jag lärt mig att orienteringens 3.5 mil, inte är 3.5 mil löpning, utan snarare 5... Puuuh.....

Lycka till, packa smart!

Fredric
http://www.strapatz.com

tips...

här är det som står på F.E.M s Hemsida...

Utrustningstips

Närmast kroppen
Kalsong/trosa i syntet med minimalt antal sömmar för att eliminera skav.
T-shirt/topp i syntet med minimalt antal sömmar för att eliminera skav.

Benen
Tights i slitstarkt och välventilerande material.
Vind-/vattentät Byxa. Byxan bör vara lätt och ta liten plats eftersom den oftast bärs i ryggsäcken/midjeväskan.

Överkroppen
Långärmad överdel med halvhög krage och blixtlås för ventilation.
Förstärkningsplagg. Beroende på vikt och rådande väder kan valet göras mellan Fleece-/ulltröja, Dun-/syntetväst eller Dun-/syntetjacka. Låg vikt och liten volym bör eftersträvas.
Vind-/vattentät Jacka. Jackan bör vara lätt och ta liten plats eftersom den oftast bärs i ryggsäcken/midjeväskan.

Fötterna
Strumpor med förstärkt häl- och tåparti, för att undvika skav vid löpning i kuperad terräng, på skrå, brant uppför och brant nedför. Ett annat alternativt är neoprenstrumpor, sådana håller fötterna varma efter vattenpassager etc.
Slitstarka kraftiga skor med strukturerad sula för bästa grepp i varierad terräng alternativt orienterings skor. Orienteringsskon har bra fäste och stabilitet men dålig stötupptagning.
Tejpa fötterna på utsatta ställen i förebyggande syfte. Tänk på att terrängen kan vara mycket ojämn.

Huvudet
Pannband är skönt när svetten rinner eller när vinden kyler. Keps är ett alternativ.
Mössa som används vid eventuella pauser och vid dåligt väder skall medföras. Det är bra om mössan går ner över öronen.
Solglasögon kan vara skönt om vädret är sådant.

Händerna
Tunna handskar skall medföras. Lämplig modell är längdåkningshandskar, dessa skyddar effektivt mot väta och vind.

Tält
Tältet bör vara lätt att sätta upp samt skydda mot regn och hård vind. Vikt och volym är av stor betydelse, tänk dock på att tältet skall klara av svenskt fjällväder.

Sovsäck
Sovsäcken bör klara några minusgrader och vara fylld med dun eller syntet. En syntetsäck tål fukten bättre men tar stor plats och väger mer än en dunsäck med likvärdig prestanda.
Ett liggunderlag av god kvalitet är också en viktig detalj för att sovsäcken skall komma till sin rätt. Traditionella liggunderlag är ofta "onödigt långa" att kapa av några decimetrar reducerar både volym och vikt. OBS! Se regler för minsta längd på liggunderlaget.

Ryggsäck
Ryggsäcken bör rymma ca 20-30 liter beroende på utrustningsval. Ett fäste för vattenflaska på exempelvis en bärrem är en effektiv detalj. Spring mycket med ryggsäcken och justera bärremmar, bröstrem etc. för högsta komfort.

Tänk på att säcken skall sitta fast på ryggen utan att fara upp och ned efter flera timmars löpning. Lättåtkomliga fickor för förvaring av bl.a. energi är en viktig detalj.

(taget ur F.E.M s hemsida)
Hoppas jag inte gör nån arg nu;)

Erfarenheter...

Har sprungit iaf 75% av FEM 70 nu...

Hade Seger strumpor med Blister Guard, thin, running. Funkade otroligt bra, var blöt hela tiden men inget skav.

Körde med 2 st 0,75l cykelflaskor strappade till axelbanden, funkade jättebra!

Mvh
/Samuel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg